DaTuMa Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 (endret) Gjelder det alle typer pølser? Er det grill? Wiener? Kyllingpølse? Vi har ofte pølser som tilbehør når vi griller, senest igår. Skikkelig gode pølser kjøpt hos Strøm-Larsen. Fullstappet av skikkelig godt kjøtt. Eller så kan vi kjøpe tarmer på slakteren og lage pølser fra bunnen av selv. Er dette også helt forkastelig? Det er helt rent kjøtt oppmalt i kværn tilsatt litt krydder. Du får det ikke sunnere enn det. Tror dere som har så mye imot pølser burde tenke dere litt om. Ordet pølser betyr ikke nødvendigvis drittmat. Endret 1. juni 2013 av DaTuMa
smurfis Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Det er ikke kjempevanlig å lage pølsene sine selv da, heller ikke å ha tilgang til strøm-larsen pølser:) Når de aller fleste snakker pølser så er det nok snakk om de "vanlige" man får kjøpt på dagligvarebutikken. De er jo ikke så sunne, ikke veldig ihvertfall. Når det er sagt så spiser vi pølser vi altså, men da velger vi alltid pølser av kylling og kalkun og de som kommer ut best i (sunnhets)test.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Det er jo rike tradisjoner med pylse, korv og Wurst... Men kanskje noe i at man bør spise noe ubearbeidet kjøtt, for fiberen sin del? Ser dog ikke noe galt i å spise pølser av og til. Anonym poster: 7416047b178e25870cec9315ff74c5b8
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Gjelder det alle typer pølser? Er det grill? Wiener? Kyllingpølse? Vi har ofte pølser som tilbehør når vi griller, senest igår. Skikkelig gode pølser kjøpt hos Strøm-Larsen. Fullstappet av skikkelig godt kjøtt. Eller så kan vi kjøpe tarmer på slakteren og lage pølser fra bunnen av selv. Er dette også helt forkastelig? Det er helt rent kjøtt oppmalt i kværn tilsatt litt krydder. Du får det ikke sunnere enn det. Tror dere som har så mye imot pølser burde tenke dere litt om. Ordet pølser betyr ikke nødvendigvis drittmat. Hjemmelagede pølser, grove lammepølser etc er ikke forkastelig nei. Når jeg sier pølser tenker jeg middagspølser, grillpølser, wienerpølser, sossiser etc. Sånne finmalt, lyse pølser som inneholder lite kjøtt, mest fett og tilsetningsstoffer. (Står det 50 % kjøtt på pakken er ikke det 50% renskåret kjøtt, men fett, brusk, hinner etc også). De som lukter pølse. Anonym poster: af4b0e467daa96b2a7997d11d7b21dfc
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Og kylling/kalkunpølser er like ille ja for meg. Sikkert mindre fett, men finmalt hvitt kjøtt (og ofte kjemisk fremstilt, MUK) er ikke min holdning til gode sunne råvarer. Anonym poster: af4b0e467daa96b2a7997d11d7b21dfc
DaTuMa Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2013 Jeg syns heller ikke noe om de "vanlige" grillpølsene de selger i butikken. Men de har jo begynt å selge pølser som det står feks 80% kjøtt på og sånn. Vil tro de er ganske greie. De ser ihvertfall grove ut. Poenget mitt med innlegget er at "pølse" ikke er synonymt med drittmat
Gjest Antarctica Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Det er jo rike tradisjoner med pylse, korv og Wurst... Men kanskje noe i at man bør spise noe ubearbeidet kjøtt, for fiberen sin del? Ser dog ikke noe galt i å spise pølser av og til. Anonym poster: 7416047b178e25870cec9315ff74c5b8 Hvis du mener kostfiber, så må du nok til planteriket for å finne det! Å kverne kjøttet eller ikke gjør ingen ting med næringsinnholdet i kjøttet! Det er jo hva man BLANDER i kjøttet som gjør pølsene usunne, og mange av dem er tilsatt mye fett. Det er vel det folk vil unngå da. (Her på et forum hvor man bare spiser krepsehaler, lavkarbo-asparges og økologiske barkebrød laget fra bunnen av. Hvis man KJØPER mat er det garantert usunn billigdritt, uansett!)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 Pappa er pølsemaker, og uten på jobben hans spiser pølser. Det sier nok litt om inneholdet... Anonym poster: 2b4edbe8aae83af727d7b4125fb33c80
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Jeg syns heller ikke noe om de "vanlige" grillpølsene de selger i butikken. Men de har jo begynt å selge pølser som det står feks 80% kjøtt på og sånn. Vil tro de er ganske greie. De ser ihvertfall grove ut. Poenget mitt med innlegget er at "pølse" ikke er synonymt med drittmat Men det er jo de "vanlige" pølsene som stort sett serveres i barnebursdager, barneager, skoler, grillturer i skogen etc. Så jeg synes man kan si pølser er drittmat, selv om et finnes bra pølser. Akkurat som at man kan si kake ikke er middag, selv om det finnes fiskekaker og kjøttkaker Anonym poster: af4b0e467daa96b2a7997d11d7b21dfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå