Gå til innhold

Baby 7 mnd. gulper mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han gulper alltid mye og flere ganger når han ligger på mage, uansett om det er lenge siden han har spist. Om det ikke er mat å gulpe på, kommer det blank væske eller slim.

Utenom dette gulper han alltid etter han har spist eller drukket (vann, MME eller fast føde), likevel om han sitter/ ligger uten trykk på mage.

Bør han sjekkes for refluks? Er det vits med eventuelle medisiner når det er snakk om så lite?

Han virker ikke plaget... Plager mest mor ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har barn med refluks?

Skrevet

Min på 7,5 måned er også sånn..

Han virker i hvert fall ikke plaget av det, og derfor har ikke jeg bekymret meg nevneverdig for det..

Anonym poster: 53d9bfbf996c5c475ea15f849f7c0f53

Skrevet

Tusen takk for svar... Sålenge han ikke er plaget selv er det vel kanskje mer til plage å starte undersøkelser hos lege...

Skrevet

Å undersøke for reflux er ganske omfattende og ubehagelig, så ville ikke gjort det med mindre det var virkelig nødvendig. I de tilfeller de undersøker er det som regel fordi de ikke klarer å gå opp i vekt som de skal (da de gulper opp all næringen). Har hatt en skikkelig gulpeunge selv, som gulpa MANGE ganger om dagen (før mat, etter mat, egentlig når som helst, og uansett om hun lå på rygg eller mage eller satt). Hun gulpa mye frem til ca 6 mnd alder, og det avtok og ble mer og mer sjeldent mot 1 år men gulpa fortsatt over 1 år innimellom. Ble aldri utredet for reflux da ett av hovedsymtpomene på dette er at de mistrives med å ligge på rett underlag i tillegg til manglende vektøkning. Ingen av de to symptomene hadde min jente.

Anonym poster: 6f3dad420ff45dc767645ff9da333f70

Skrevet

Jeg som svarte sist her... kan også si at når det er snakk om reflux er det som regel ganske store mengder som ble gulpet opp. Det var det også hos jenta mi. Ikke litt i munnviken eller en liten flekk på bodyen, men gjerne 1/2 dl om gangen feks, eller hele måltidet. Det gjorde min, men uten å vise ubehage. Det værste var vel egentlig at det gikk 5-15 antrekk hver dag, så hadde konstant vaskemaskin og tørketrommel på ;)

Anonym poster: 6f3dad420ff45dc767645ff9da333f70

Skrevet

Så lenge barnet legger på seg er det ikke noe å sjekke ut enda. Jeg har en gutt på ti måneder som gulper hele tiden, til alle døgnets tider uavhengig når han spiste sist. Noen ganger gulper han opp alt han har spist, sånn at det begynne å lukte magesyre. Andre ganger bare små mengder. Men han følger sin egen kurve så legen mente det foreløpig var greit. Lukkemuskelen fungere ikke alltid like bra hos alle barn, og frem til 18 mnd kalles dette "bare" babyreflux og er ikke farlig så lenge vektøkningen er stabil.

Anonym poster: af6fd2ac27aee166d629b04ba770d229

Skrevet

Datteren min har reflux, og vil bare si at det er ikke slik at det ikke er reflux så lenge babyen legger på seg eller den ikke gulper opp store mengder. Jenta mi la fint på seg og gulpet heller ikke opp mye (magesyren trenger ikke nødvendigvis komme ut av munnen for at den skal være plagsom), men sov fryktelig dårlig og var veldig plaget av det. Mye gråting og lite søvn. Så lenge babyen din virker tilfreds og sover godt ville jeg ikke gått videre med det. Reflux er plagsomt og vondt for babyen så jeg tror det er veldig lite sannsynlig at han har det hvis han ikke virker plaget av gulpingen :)

Anonym poster: 7149aed4c8d9bc1d1317dc7c14d343d3

Skrevet

Tusen takk for forklarende svar! Han sover godt, men har innimellom noen uforklarlige skrikeepisoder, som vi ikke har funnet grunnen til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...