Gå til innhold

Bursdagsgaver, julegaver etc


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem i forhold til å gi gaver til venner og familie... Jeg har vokst opp med at man skal gi noe fint og gjennomtenkt i gave til noen som fyller år eller til jul og sånt. Er det bryllup eller konfirmasjon så gir man en ekstra fin gave som man legger litt mer penger i.

 

Nå har det seg slik at jeg har giftet meg inn i en familie som er heeeelt annerledes i tankegangen ang. gaver. Jeg må kanskje innse at jeg bør slutte å kjøpe gaver, slik at ingen blir fornærmet eller ille berørt? Det har seg slik at familien til mannen gir veldig snodige og små gaver. For eksempel har vi kjøpt bøker til bror og svigerinne samt en dyr ytterjakke til sønnen deres til jul. Tilbake fikk vi en boks med sjokolade kjøpt på tax free'en. Når fettere og kusiner har bursdag får vi bare beskjed om å legge i en 50-lapp også kjøper svigermor gave fra alle sammen. I fjor ble det en matboks på hver av de fra til sammen 7 voksne. Da var jeg rimelig flau under gaveåpningen gitt.. (tanter og onkler av mannen er ikke sånn, de gir normale gaver, derfor er det litt ekstra ekkelt.. vi fikk f.eks 1000 kroner av de til jul, mens vi hadde gitt deres barn en 50-lapp liksom, det er en ekkel følelse synes jeg)

 

Det er jo også sånn at det blir litt forskjell i gavegivning når det er gaver til min familie og mine venner, ettersom jeg har innsett at jeg ikke kan kjøpe så dyre/fine gaver jeg egentlig kunne ønske jeg kunne til den siden av familien. Når vi nå skal i barnebursdag til sønnen til et vennepar av oss har jeg kjøpt klær, en liten bok og et lite puslespill. Når nevøen har bursdag om en uke så blir det vel spleising og en 50 lapp fra oss igjen tipper jeg...

 

Til mine foreldre og søsken er det jo jeg som styrer gavekjøpingen, men når vi nå skal feire jul med svigers er jeg litt redd for at jeg skal "overgå" de andre i gavene, ettersom jeg for det meste er den som tenker ut og finner på gaveideer (kan gjerne høre om noe en ønsker seg nå, og huske på det til jul). Jeg elsker å gi gaver, og har stor glede av å gi andre noe fint. Det er jo ikke så mange ganger i året det gjelder...

 

Men hva skal jeg gjøre? Har jo ikke lyst til å gi min manns søsken finere gaver enn de får av foreldrene sine og sånt.. Skal jeg bare gi opp gavekjøpingen og konsentere meg om min side av familien? Er det jeg som er helt fjern i forhold til tankegangen min ang. gaver?

 

Skal bare nevne på slutten at mannen min ikke er likedan som sin familie, han er hvertfall alltid flink til å finne på gaver som jeg trenger/ønsker meg, virker alltid gjennomtenkt :)

 

Hmm... dette ble langt gitt...

 

Anonym poster: 1a23c55e8e2ac1f1333e667d858ac40f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...