Gå til innhold

Deppa av samboerens overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har lagt på seg stadig mer, år for år. Mye pga at han har en jobb som krever det meste av hans tid og overskudd. Snorker ekstremt mye hver natt, og sovner på sofaen hver kveld fordi han er sliten/utbrent.

Jeg er slank - samme dag som vår to måneder gamle datter ble født hadde jeg mindre mage enn han. Jeg blir deprimert av å se på den store ølmagen hans, samtidig som jeg selv blir stadig slankere.

Han lover at han skal gjøre noe med det, men jeg ser ikke noen særlig innsats. Han trener fremdeles ekstremt sjelden, drikker fremdeles mye alkohol og beveger seg veldig lite - alt pga jobben og at han er utslitt/utbrent, ifølge ham selv. "Jeg skal gjøre noe med det", har jeg hørt i flere år, både når det gjelder overvekten og ift å skaffe seg en ny jobb som ikke krever all energien hans. Men årene går og jeg ser ingen endring.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonym poster: 7870192f8d30d08be721598f629f1fe9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk hjelp for snorkingen. Mange som snorker har i tillegg søvnapne, pustestopp, dette gjør at man får dårlig søvn og det sliter generellt på kroppen. Dette kan igjen føre til at man aldri er skikkelig uthvilt.

Skrevet

Snakk med ham! Prøv å ikke være anklagende men heller nysgjerrig og undrende/utforskende. Finn ut hva han tenker og føler rundt det. Endringer kommer innenfra, om han ikke har lyst eller er motivert virker andres mas/irritasjon helt mot sin hensikt.

Prøv å få til noe aktivitet sammen. Gå tur, dra i svømmehallen, leke ute med barna, sykkeltur.

Sett krav ang alkohol, si at han må hæ noen alkoholfrie dager av hensyn til familien.

Skrevet

Ha kun sunn mat i hus. Spør om han vil være med påbtre måneder uten mel og sukker og hjelp ham med å gjenomføre det. Dra ham i tillegg med ut på turer i skogen de dagene han ikke jobber.

Anonym poster: 001d48db03f445dc01bf8fc29a5b8780

Skrevet

du påpeker bra at du er perfekt da.... så flytt da, vist det er et problem... trodde man var like gla i en uavhengi av vekt....

Anonym poster: 3093c4f35029f0f24e661a16a35c2f16

Skrevet

Om han jobber så mye er det vel ikke han som handler heller ;) Du får sørge for at alkohol og usunn mat ikke eksisterer i kjøleskapet. Kutt opp frukt og grønnsaker og sett et fat på bordet eller i kjøleskapet. La de tingene det er lett å forsyne seg av fra skapet er sunne..

Men seriøst, at du maser på han virker helt motsatt av hva du ønsker, da går han i forsvar og får alle pigger ut. Han kan finne på å spise litt ekstra snop bare på trass...

Overvekt sitter i psyken, han spiser fordi han er sliten, deppa, lei, frustert, sinna eller noe og døyver følelsene med mat. For å gå ned i vekt må han finne andre måter å takle følelsene sine på, når han føler seg deppa og sliten må han finne ting som virkelig gir han energi og ikke bare spise ting som gir en kortvarig sukkerkick og deretter blir enda slappere enn han var.

Det er ikke så lett, og motivasjonen må komme fra han selv.

Jeg har selv gått ned 15 kg, og en av mine motivasjonsfaktorer er at jeg vil være fin for mannen min. Han har gjennom mine tøffe år med kronisk sykdom, depping pga de fysiske begrensningene og overspising som trøst vært som en klippe. Han har hele tiden vært omsorgsfull og god, elsket meg som jeg er og aldri vært kritisk. Aldri sagt et negativt ord om overvekten som kom snikende... Jeg elsker han for det, og ønsket mitt om å være fin og føle meg flott for han var en drivkraft gjennom slankingen.

Anonym poster: 2c120b80875fbba398514945ff201892

Skrevet

du påpeker bra at du er perfekt da.... så flytt da, vist det er et problem... trodde man var like gla i en uavhengi av vekt....

Anonym poster: 3093c4f35029f0f24e661a16a35c2f16

Konstruktivt :-)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det ble mye jeg er så fin og fjong og alle vil ha meg, og mannen min er så stygg at jeg blir deprimert. Du kan ikke ha mye problemer i livet hvis du blir deprimert av så lite.

Skrevet

Jeg tror det er slik at når man velger en partner så velger man ofte også en livsstil og en del verdier, f.eks. å ta best mulig vare på egen helse, være aktiv m.m. Når den ene etter hvert velger en helt annen retning, så er det lov å være frustrert.

Jeg har et problem ift at jeg f.eks. ikke tenner på overvektige menn. Jeg har normalt stor sexlyst, men en overvektig mann kunne ikke tent meg uansett hva han gjorde. Noen kilo i pluss er ok, men en stor ølmage er fullstendig turnoff for meg. Det er noe jeg ikke kan noe for. Derfor velger jeg også menn som har interesse for å holde seg noenlunde aktive, har et noenlunde sunt kosthold og som liker å holde seg i form.

Hadde en mann blitt syk slik at han ble overvektig så hadde jeg nok ikke forlatt ham, men jeg kunne ikke tent på ham lenger. Men i tilfeller som det HI beskriver så er det mannens valg av livsstil (jobbe altfor mye i en jobb som gjør at helsen hans blir dårligere) som gjør at han har forandret seg. Han gjør heller ikke noe selv for å endre dette, annet enn å snakke om det.

Skal du få til noen endring hos mannen din, HI, så må du nok finne en måte å ta det opp som ikke oppleves som kritikk. Hjelp ham som best du kan, legg ting til rette. Få ham til å prioritere trening med en kompis en dag i uken. Når han er i dårlig form så vil en dag i uken være nok til at han blir sterkere og sunnere. Så kan han heller utvide når han blir i bedre form. Og dere kan sikkert også bli mer aktive som familie.

Det er lov å si at man er bekymret for helsen til sin partner, uten at det skal oppfattes som en kritikk. Kanskje kan du til og med gi ham timer med personlig trening hvis det er noe han kan like. Eller medlemsskap i en idrettsforening hvor han kan møte kompiser som også trener.

Ta det på en fin måte, så er sjansen bedre for at han gjør noe med det.

Og hvis han bruker så mye tid på jobben så er det også lov å si at han bør bruke mer tid på familien.

Anonym poster: 79d21b27f68a60f998d1601a6b8e222c

Skrevet

Han bør få utredning for snorkingen. Det kan ta mye energi fra dagen hvis han sover dårlig. Og det hjelper jo på at hele familien sover bedre :)

Ellers må du jo ta en alvorsprat med ham. Vil dere at barna skal ha ham som forbilde? Hvordan er kostholdet generelt i familien? Kan dere begynne med noe aktivitet sammen? Fast søndagstur eller trening (hvis dere har barnevakt)? Skitur, svømming, gå til butikken, alt hjelper....

Skrevet

Jeg og har en feit mann. Han var ikke feit når vi møttes, men har lagt sakte men sikkert på seg gjennom årene. Røykeslutt og stillesittende jobb blandt annet. Jeg syns det er lite sexy og har mast på han, anklaget han og egentlig sagt rett ut at jeg syns det er ekkelt.

Resultat; en sur mann som eter enda mer dritt, for ingen skal fortelle han hva han skal gjøre og hvordan han skal se ut.

Jeg gikk litt i meg sjøl og fant ut at jeg brukte feil fremgangsmåte, og jeg begynte å være hyggeligere med han, flørte litt mer og kose litt mer. Fikk han i godt humør. Og så sa jeg til han at for hvert tredje kilo han gikk ned i vekt, så skulle jeg suge han og svelge det.

Resultat; en mann som er begynt å slanke seg ;)

Anonym poster: d08b7a592104b778bbbac89daa788365

Skrevet

Æsj... men de heldige har menn som holder seg i form hele livet, men de uheldige har ikke det.

Plutselig har man en mann som har grått hår og mage, uten at man skjønte hva som skjedde!

Anonym poster: 1727191edbca1f939a7c0c2949f5e9d6

Skrevet

Hvis han er utbrent har han ikke overskudd til å trene. Han må først få hjelp for det, deretter trene seg opp igjen..

Skrevet

Jeg blir såååå sur her merker jeg. Når en kvinne klager på mannen er det helt greit! Er det mannen som klager uansett hva og spesielt vekt så er mobben klar og ber henne kaste han på dør.

Prøv å hjelp han med depresjonen, prøv å lage sunne matretter til han, gå tur, begyn med en kort en også øker dere lengden

Anonym poster: fbc8ab0558006dbcf7bd8c8b328b6a1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...