Gå til innhold

Dattera mi ER Vingle-Petter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes ikke ro i ræva på den ungen, og jeg begynner snart å bli sprø!

Et eksempel; Her om dagen var det dårlig vær og hun spurte om hun kunne spille WII. Jeg sa ja, hun ordnet og styret fælt for å få dette i orden (få den på, inn med riktig cd osv osv. veldig hektisk type), spilte 1 brett og måtte på do. Når hun kom tilbake skrudde hun av, for hun ville ikke spille likevel. Så sprang hun opp på rommet og monterte klarinetten, spilte en sang og la den fra seg igjen. Kom å spurte om hun kunne gå til naboen, jeg sa ja. Så kom hun tilbake "Nei, var ikke hjemme, kan jeg gå til Sara??" Jeg sa nei, og da skulle hun hoppe på trampolina. Kom inn etter 2 minutter og klaga på at hun ikke hadde NOE å gjøre........

Sånn er det hver dag. Det MÅ skje noe, men hun klarer aldri å falle til ro med en ting. Det har aldri noensinne skjedd at hun har holdt på med en ting i mer enn 10 minutter av gangen. Og det må være noe hele tida. Det holder ikke å bare gå på rommet å se om hun finner noe å gjøre. Det må være sånn eller slik, og hun MÅ ha noen å leke med. KLarer ikke å leke alene.....

ER dette normalt for en snart 4-klassing??

Anonym poster: 3b8350ba6e9d3c784c288725467add87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er ganske symptomatisk for barn i dagens samfunn. Jeg ser dette ofte i pedagogiske sammenhenger. Se på barnas hverdag: det er det reneste organiserte vannvidd! Det skal skje noe tiden. Tenk på ukeplanene i barnehagen og månedsplaner i aktivitetsskolen/sfo. Dagene fylles med organiserte aktiviteter - ofte etter press fra foresatte. Det er (for) lite rom for frilek. Den frie lekens læringsverdi får dessverre alt for lite anerkjennelse i pedagogisk kontekst. Barna får også for liten mulighet til å gjøre ingenting.

Jeg tror at vi, som pedagoger og foreldre, har frarøvet barna "uvirksomhetens timer" og er i ferd med å skape en generasjon med rastløse individer som til enhver tid søker stimulans.

Skrevet

Har du forsøkt over tid og bare være konsekvent med å sende henne ut og si at hun kan bli ute i minst 2 timer, uansett om hun finner på noe eller ikke?

Veldig mange barn har ikke lært å finne på ting selv. De er så vant til tilrettelegging at de er nødt til å sitte alene og kjede seg en stund før de kommer i gang med noe, men med trening lærer de fleste det i løpet av noen uker.

Anonym poster: c907d29a0771751ec5f081148608d0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...