Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Noen som har noen gode råd mot sengevæting? Eller som har erfaring med bruk av alarm i lakenet eller sånn til å feste i trusa? Jeg blir smårar. Jenta mi har arvet dette av faren sin side, og jeg har ingen erfaring med dette. Hun har tisset på seg i søvne konsekvent siden hun var liten, og jeg hadde jo håpet at det skulle gå over etterhvert, så vi har bare fortsatt å bruke bleier på natten. Men når hun fylte 6 år og dette var blitt en normaltilstand, så gikk det brått opp for meg at vi virkelig er nødt til å ta tak i det. Så nå prøver vi uten bleiene og har på underlag i sengen. Men hun tisser seg jo ut hver natt, og treffer bestandig dyna også. Jeg vasker dyner og sengetøy hver eneste dag, og begynner å bli mektig lei. Hun har kun hatt tre tørre netter på 2 uker! Hun er flink til å stå stille opp og vekke meg så vi får vasket og skiftet, men i natt har hun ikke engang våknet og har sovet i det våte sengetøyet. Jeg synes det er kvalmt, faktisk. Tips, råd, hjelp? Anonym poster: a78b1366ce03c1ef0f422473d420d2d4
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Dette er et vanskelig tema, for det er så sårt. Men jeg vet at man kan få mye råd på helsestasjonen. Vår jente tissa også mye i sengen en periode. men etter at jeg begynte å bruke god og lang tid på å legge henne, leste bok, sang nattasang og rett og slett gjorde hele den leggetingen til en fin opplevelse, så gikk det helt over. Som magi nesten. Nå vet jo ikke jeg hvordan leggerutinene er hjemme hos dere, men om det kan gjøres bedre, så ville jeg ha prøvd det først. det er ofte ikke så mye som skal til. Også er det veldig viktig at hun tisser før hun legger seg. Hver kveld. Anonym poster: aa20f806ecaeb28cc174dec84a6be134
Gulosten™ Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Lege og/eller kiropraktor. Antageligvis er ikke hjernen "koblet" på, og noen ganger må barn ha medisiner for få hjelp til å produsere dette hormonet som gjør at hjernen klarer å koble på og tenke "nei nå sover jeg, nå kan jeg ikke tisse, jeg må stå opp først". Kiropraktor vet jeg har hjulpet mange. Bor du på Østlandet, Oslo Øst/Bærum/Sør-Buskerud vil jeg veldig gjerne anbefale Jack Johnsen på Bekkestua og Bekken og Barn på Skøyen.
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Sønnen min blir 6 til høsten, og har tisset på seg hver dag omtrent siden han sluttet med bleie for 2.5 år siden. Slutta på natta når han var rundt 4.5 for vi tenkte at han var klar, men det var han ikke. I samråd med fagpersoner har vi valgt å alikevel fjerne bleia. Nå tisser han seg ut veldig få ganger på dagen, men stort sett hver eneste natt. Ja, det er et styr å vaske dyner og laken til enhver tid, men jeg satser på at dette går over. Vi fikk minirim av legen, med tidvis effekt. Har nå økt dosen de siste dagene, og da gikk det bedre. Så nå har han hatt 3 dager på rad uten uhell. Dersom det er hormonellt så hjelper det ikke uten medisiner, desverre. Du kan jo høre med legen?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Søstera mi tisset og på seg hver natt frem til ho var 6-7 år det som ho reagerte på var hovedvannrøyret som lå i gulvet, for hver gang ho sov andreplasser gikk det bra det endte med at far spadde opp gulvet å flyttet hovedvannrøyret, det lot seg gjøre fordi ho hadde rom i kjeller, har dere prøvd at ho søv andre plasser i huset eller når ho sover vekke hvordan går det da? Vis ikke det er slike ting må du ta kontakt med lege/helsestasjon så kan han komme med råd å tips Anonym poster: a81249a76420a70b9d7c6e8bbb8dd5cb
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tisset mye på meg i den alderen(kun på natten). Jeg drømte at jeg gikk på do og tisset og så kom det. Jeg vokste det av meg. Anonym poster: 88025a5086e43b36678a971ee0bed26f
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Leggetiden er etter god gammeldags oppskrift, og bør ikke gjøres noe med, og vi prøver å gi minst mulig drikke før leggetid. Hun er like vått uansett hvilket rom hun sover på, og vi har flyttet også uten at det var verre eller bedre før og etter, men hun er oftest tørr når hun sover over hos annen familie. Jeg har liksom håpet at hun skal vokse det av seg, og har derfor ikke brydd meg med å ta det opp med helsesøster eller lege, og jeg skal innrømme at jeg synes det er litt flaut, og er så redd for at datteren min skal merke det og begynne å skamme seg. Men nå har det blitt forespørsel om overnatting blant venner og jeg har vært nødt til å fortelle henne at hun må være tørr om natten dersom hun skal dra på, eller ha, overnattingsbesøk. Hun er veldig motivert for å få det til, uten at det er flauhet som er motivasjonsfaktoren. Men det med kiropraktor skal jeg virkelig undersøke. Har lest litt nå, og det ser jo veldig oppløftende ut. Skal ta mot til meg og ta det opp med lege. Tusen takk for svar. Anonym poster: a78b1366ce03c1ef0f422473d420d2d4
Fruen i huset Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Vi har samme problem (gutt). Har også tenkt å oppsøke kiropraktor. Ingenting annet som hjelper, ser det ut som...
Tipp topp Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Er det du eller hun som ikke vil ha på bleie om natten? Vil tro at hun også ville foretrekke en bleie (og man får de som er beregnet på større barn og som ser mer ut som truse) enn masse styr med våt seng, dyne osv. Jeg hadde laget minst mulig styr om det bare forklart at noen trenger lenger tid på å bli tørr om natten, at det er noe man faktisk ikke kan noe for og at de som trenger det derfor kan bruke bleietruse. Så kan du bare vise henne hvordan hun ordner det selv. Når det gjelder overnatting så kan dere jo invitere til å overnatte hos dere og så hjelpe henne diskré på med bleier under pysjen før hun legger seg.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Har også en gutt på 6,5 år som tisser på seg nesten hver natt Ikke moro for noen. Han er stor for alderen, så vi sliter med å finne bleier som passer... Skal ta det opp med legen nå. Begynner jo på skolen i august. Og til Tipp topp: det er jo ikke bare bare å snike på en bleie hvis barnet tisser ut sengen om natten (min gutt tisser nesten alltid gjennom bleien hvis han tisser). Da vil jo uansett det andre barnet merke det. Anonym poster: 8b049366304aefdb45c5efa048a75d3d
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Hvis hun greier holde seg tørr borte så KAN hun jo. Kanskje hun synes det er koselig med litt mammatid om natten? Anonym poster: 46a6f56292e21e0c9107887d48a94566
❤lille stjerne❤ Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Lege eller henvisning til barnelege. Da får dere undersøkelse, råd og hjelp. Det finnes forskjellige behandlingsmuligheter, og behandlingen avhenger av barnets alder og årsaken til at de tisser på seg. En veldig enkel og ufarlig ting dere kan starte med på egenhånd er å sørge for at hun drikker nok på formiddagen og tidlig ettermiddag. Mange barn drikker lite på denne tiden av døgnet og kompenserer med å drikke mye utover ettermiddagen og kvelden. Faste toalettbesøk kan også ha god effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå