Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Tidligere denne uken skulle svigermor passe babyen vår, mens vi dro for å spise middag med et vennepar. Jeg sa til henne at babyen hadde spist 2 timer før, så hun kunne gi babyen grøt om 1 time. Hun sa OK. Tiden gikk, og vi hentet babyen vår. Det hadde gått greit, men babyen hadde vært veldig sur og grinete etter at hun våknet. Vi hadde vært borte fra henne i 3 timer, og hun sov i 1 1/2 time. Og hadde vært våken i 1 time da vi kom for å hente. Jeg spurte om hun hadde fått grøt? Nei det hadde hun ikke. Da er hun jo kjempe sulten, sa jeg! Ikke rart hun ikke er fornøyd stakkars liten.. Jeg løftet babyen opp, og sa; er du sulten lille vennen min? Det ble litt bedre, og gråtingen stoppet omsider, og vi dro hjem. Vi takket svigermor for hjelpen også. Da vi kom hjem, hadde babyen DEN tissevåte bleien. Jeg skiftet på babyen før vi dro for å levere henne. Så da har altså svigermor passe babyen vår uten å gitt henne mat, og skiftet på henne! Jeg la 4 bleier i stellevesken, og ingen er brukt. Hun har ikke bleier hjemme hos seg selv heller Er så skuffet og lei meg på babyen vår sine vegner. Hun er alltid snill, og aldri sur. Hva synes dere? Bør jeg si noe, eller la vær? Mannen mener jeg ikke bør si noe. Men selvsagt synes han det, det er jo hans mor, som han er veldig glad i . . ! (Ikke at det gjør noe at han er glad i henne!) Anonym poster: 4ed37da03dfea5b07bde2a2e217a3de3
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Jeg hadde sagt ifra helt klart! Og om hun ikke hadde fulgt dette opp, så hadde jeg aldri levert barnet mitt der igjen.
Gjest Julia1984 Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Ville ikke gjort noe ut av det.... At babyen din har DEN tissevåtebleien på de 3 timene hun har passet vet jeg ikke om kan stemme, babyen har ikke lidd noen nød av det. At hun var sulten....ja, men svigermor trenger kanskje klarere beskjed? Hun har jo ikke bevisst tenkt at "du får IKKE mat av meg..." Synes du skal ta det rolig, jeg. Neste gang farmor passer gir du tydeligere beskjed, snakk med henne i god tid i forveien.
♥Madam Mim♥ Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Jeg hadde tatt det opp med svigermor neste gang hun skulle passe barnet... Mange babyer får fort bleieutslett av tissevåte bleier og det kan umulig være behagelig å ha på heller. Rart at hun har sittet å hørt på en sint baby som bare skriker når hun burde vite at noe så enkelt som å gi mat og skifte bleie hadde løst problemet :/
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Slapp av!! Babyen har vært våken en drøy time av den tiden svigermor passet. Hun har ikke rukket å lide så veldig. Kan godt hende hun sutret fordi DU ikke var der. Det er jo ikke snakk om at hun har vært timesvis uten mat liksom. Å skifte tissebleie oftere enn hver 3 time er ikke nødvendig på de aller fleste babyer. Synes du er en smule dramatisk... Anonym poster: 97ccfd8f8cb6deb9182c6621c9ea9211
Countess Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Jeg synes du skal si noe, men trå varsomt. Det er jo klart at du skal være trygg på at barnet ditt blir ivaretatt når noen passer det, og om hun kanskje mangler trening(?) eller noe trenger hun kanskje påminnelse. Du kan si at det er viktig at hun spiser klokken da og da, eller at hun må skiftes på forsi hun lett blir sår. Ikke nevn at hun ikke gjorde deg sist, men få det inn som en del av rutinene som skal følges. Si her er bleiene, og her er grøten.. Pass på at det ikke er rom for misforståelse. Skulle hun da fortsatt ikke gjøre det, så må dere finne en annen måte å ta det opp på. Viktigere at baby er tørr og mett enn at bestemor ikke blir såret. Hun vil jo barnets beste hun også, så hun trenger kanskje bare påminnelser
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Jeg husker i hvert fall at mamma ikke hadde noe konsept om når bleien var klar for å byttes ut når det bare var tiss. Jeg forklarte at det bare var å kjenne på vekten, en tørr bleie veier jo ingenting. Likevel kunne hun spørre meg om hun burde bytte bleien når det var tydelig (for meg) at den var full. Hun brukte jo tøybleier på meg, så hun var ikke vant til moderne bleier. Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig, men sånn var det nå At hun ikke matet babyen er jo dumt, men er man litt stressa er det kanskje lett å glemme både beskjeder og å tenke logisk (baby gråter = kanskje sulten, ev. våt bleie). Ville gitt henne en ny sjanse, men sendt en meld eller ringt etter en stund for å sjekke hvordan det går og minne på bleie/mat. Eer hun ikke av den overfølsomme typen burde det jo også gå an å si i fra, men da burde dere vel tatt det med en gang, ellers kan det jo virke som dere har gått og tenkt volsomt på dette. Anonym poster: eec4c749f7e4c8eccb9868769ea05e00
Bustehue Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Tviler sterkt på at farmoren sitter og hører på et sutrete barn og nekter å gi mat. Hun har sikkert ikke tenkt på at hun var sulten. Mange barn er grinete når de nettopp har våknet. Du kommer til å fremstå som hysterisk om du sier noe til henne, ikke vits i å risikere forholdet over småting. Hvorfor spurte du ikke bare om hvorfor barnet ikke hadde fått grøt? Kan være at det er en helt rimelig forklaring.. Kommunikasjon er nøkkelen.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Ettersom du ber henne gi barnet mat om 1 time, hun bekrefter at hun skal gjøre dette og likevel lar være å gi barnet mat, så synes jeg du har rett til å ta det opp. Prinsippsak!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Heh, det er forskjell på folk. Min svigermor måtte jeg nesten begrense antall bleier jeg sendte med, når hun en SJELDEN gang passet våre. For hun byttet konsekvent bleier rett før og rett etter måltid. Selv om de ikke var tisset i en gang. Det er faktisk helt sant. Mat hadde de også garantert fått, men hun hadde aldri tid til å passe våre barn, for de andre søsknene til mannen min var mer prioritert enn oss. Er ikke alltid det er bare oss svigerdøtre som er vanskelige. Anonym poster: d14d0121803fe44408bfb667f3b33d3f
Våryr ✿ Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Nå høres jeg veldig belærende ut. Og det er virkelig ikke meningen! Dette er kun min personlige mening. Og hva andre gjør er opp til dem Men jeg ville ikke levert babyen min til noen, som ikke klarer å bytte bleie. Eller tenke at babyen kanskje er sulten. Spesielt når mor gir beskjed om at det skal gis grøt om 1 time. Jeg ville heller ikke levert babyen min fra meg, uten at jeg hadde sett vedkommende stelle og mate barnet. Dersom du har sett svigermoren din stelle og mate barnet, så har hun nok bare blitt stresset. Det er nok ikke bare bare å få ansvaret for en liten baby.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Da hadde jeg blitt irritert, men ville nok ikke sakt noe selv, det syns jeg blir mannen sin jobb... Eller så hadde jeg ikke levert ungen der noe mere.... Anonym poster: 104a87f12b05a5709b792b6c007dbc58
Håper<3 Skrevet 31. mai 2013 #13 Skrevet 31. mai 2013 Ville ikke gjort noe ut av det.... At babyen din har DEN tissevåtebleien på de 3 timene hun har passet vet jeg ikke om kan stemme, babyen har ikke lidd noen nød av det. At hun var sulten....ja, men svigermor trenger kanskje klarere beskjed? Hun har jo ikke bevisst tenkt at "du får IKKE mat av meg..." Synes du skal ta det rolig, jeg. Neste gang farmor passer gir du tydeligere beskjed, snakk med henne i god tid i forveien. Farmoren må jo være stokk dum hvis hun ikke skjønner beskjeden "du kan gi babyen grøt om 1 time. ", hvor hun også svarte OK. Det skal ikke måtte være nødvendig å si det klarere enn det.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #14 Skrevet 31. mai 2013 Hvis bleia var full da du løftet henne opp første gangen hadde du sikkert merket det. Kansje ungen tisset på hjemvei? Anonym poster: fb3946683372b36a811bb0c9924f8096
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #15 Skrevet 31. mai 2013 Jeg hadde sagt ifra helt klart! Og om hun ikke hadde fulgt dette opp, så hadde jeg aldri levert barnet mitt der igjen. Ville bare si at du er ikke mye anoym med det det nicket der... ALDRI legg ut fødselsdato til barna dine... Du er sikkert en av de som poster bilder av barnet på facebook der de er nakne, i bleie eller til og med tilgriset av mat/sitter på do?? Anonym poster: 79fc3a81a2c26e52fab362e713676e1b
Englenemine Skrevet 31. mai 2013 #17 Skrevet 31. mai 2013 Klart du må si noe! Ellers kan du jo ikke la henne passe igjen. Hun fikk jo matinstruks og sa ok men gjorde det ikke... Går jo ikke ann. Foreldre må jo kunne stole på at de som passer barna dems er oppegående nok skifte bleie og gi mat ( spesielt når mat faktisk blir avtalt både hvilken mat og når)
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 31. mai 2013 #18 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Synes ikke du skal lage noe stort nummer ut av det, men nevne det i en bisetning ved neste pass. Noe ala :" hun kan godt få en bleie kl 17 om hun ikke har bæsjet før det, og så kan du gi henne grøt kl 18.. Sist var hun så sulten og tissevåt skjønner du". Om hun da ikkegjør det kan du kanskje lage et litt større nummer ut av det. Har en svigermor som er litt sånn selv.. Men hun har lært underveis skulle på seksukers kontroll med legen med førstemann.. Hadde med en flaske jeg sa hun kunne gi om hun våknet og var sulten. Da jeg kom gikk hun rundt og bysset jenta mi.. Da jeg spurte om hun hdde gitt flaska sa hun "nei, jeg tenkte jeg bare skulle vente til du kom siden du sikkert var rett rundt hjørnet.. Og det har jo gått bra dette" etter dette har jeg bare gitt klarere beskjeder og kanskje mast litt mye, men det har gått seg til. Ved overnattig har hun fått en liste lang som et ondt år med klokkeslett ang bleier og mat haha.. Det er som regel ikke vondt ment, men har en logisk forklaring.. (Hverfall for svigermor ) Endret 31. mai 2013 av HeltLykkelig ♥♥
Gjest amandine Skrevet 31. mai 2013 #19 Skrevet 31. mai 2013 Det er jo ingen katastrofe akkurat, om barnet har litt tissevåt bleie? Ikke for å virke belærende, men jeg regner med dette er første barnet ditt, HI? Du kan sikkert(som alle førstegangsmødre) senke skuldrene litt. Det er ikke lett, og det kommer mest sannsynlig til å skje uansett når/hvis du får flere barn. Og ikke glem å ha i bakhodet at din svigermor faktisk har født din mann, hun har ammet ham, kost med ham, skiftet på ham, oppdratt ham og elsket ham til å bli den mannen du i dag har valgt som far til ditt barn..
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #20 Skrevet 31. mai 2013 Hmm - gjør slik som mine foreldre alltid ba om da de skulle passe små barnebarn - lag "oppskrift"! (pleier å sove xxx, når hun våkner xxx, så og så mye mat osv osv osv. Anonym poster: e1cc1ebbcd9638c0c29aab57be0e3673
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #21 Skrevet 31. mai 2013 Dette kan jo være litt nytt for henne, da, med små babyer,. Jeg forsvarer henne ikke. Men ikke så streng på a svigermor. Prøv igjen, gjentar det seg med null mat og bleie, så må du være enda klarere på det. Det ville jeg ha gjort. Prøv å la henne passe babyen en gang til. Og vær KLAR på mat og bleie. Ikke si hun ikke gjorde det sist gang, bare gi henne en ny sjanse. Og det må du prøve å gjøre om ikke lenge, smi mens jernet er varmt ;-) Anonym poster: b2f3ec17ae83377e4c98bb685136e8cf
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #22 Skrevet 31. mai 2013 Mitt forslag, slutt og spør etter barnevakt, for så og klage etterpå. Jeg er sikker på at de aller fleste svigermødre gjør så godt de kan. Makan til uthenging av svigermødre det er her inne. Som sagt spør henne ikke flere han så slipper du å være så 'engstelig' Anonym poster: 1976b44ecb25d1213c75027c5be1ebff
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #23 Skrevet 31. mai 2013 Dette er en av grunnene for at jeg ikke syns man bør ha barnepass på små babyer. Og om dere virkelig trenger barnevakt en gang gir dere ordentlige beskjeder. Vet hun hvordan dere bruker å lage maten? Har hun fått skiftet bleie på ungen tidligere? Sel om hun har hatt unge for 20-35 år siden husker man ikke alltid hvordan det var. Er ute av trening. Anonym poster: d5bcc17c9fcc078b16b3594a7176ae38
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #24 Skrevet 31. mai 2013 Hei alle sammen! Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Kan si at jeg overhodet ikke er hysterist, og jeg det ikke er mitt først barn! Det er mitt tredje barn Hun har passet babyen før, og da har det gått helt fint. Så vi får satse på at dette var et engangstilfelle. Har bestemt meg for å ikke si noe, men heller si noe sånt neste gang hun skal passe; Babyen skal ha mat kl .... og bleien må du skjekke litt oftere, siden du ikke gjorde det sist Men tusen takk igjen for alle svarene. Ha en toppen helg alle sammen! Det skal jeg ha Stor klem fra HI Anonym poster: 4ed37da03dfea5b07bde2a2e217a3de3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #25 Skrevet 31. mai 2013 Ps: Hun er forresten bestemor til 6 stykker, og har 3 barn selv HI Anonym poster: 4ed37da03dfea5b07bde2a2e217a3de3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå