Gå til innhold

Hvordan ta dette opp med foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar på en skole, og i en klasse har jeg lagt spesielt merke til ei jente. Hun er utrolig ukonsentrert. Begynner å snakke om andre ting akkurat når det passer henne. Prøver ut nye hårfrisyrer midt i timen. Jobber rett og slett lite med det faglige. I tillegg havner hun svært lett i konflikter med de andre jentene etter min mening fordi de ikke gjør det hun ønsker eller er sammen med andre enn henne. De som jobber på skolen mener hun er ganske så uspiselig....

Det jeg lurer på er hvordan tar man dette opp med foreldrene? Dårlig konsentrasjon er en ting, men det som går på personligheten... Mange har tendens til å forsvare barna sine og "nekter" å tro at det gjelder eget barn. Man kan jo "pakke det inn", men samtidig ville dere vel visst hvis deres unge var sånn på skolen....?

Tenker litt i kveld. Ikke helt sikker på om lærer er det jeg vil bli... :-)

Anonym poster: d7d6d265293443303441f3a9fddb8755

Anonym poster: 21de6c3a6b397b069539485f30dcc5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke en gang er lærer er vel ikke dette noe du skal ta opp.

Anonym poster: 06febbf5ca8ea20d256e36669c2fab20

Skrevet

Hvis du kun er vikar og ikke engang lærer, så bør du heller rådføre de med de andre på skolen og gjerne ledelsen ved skolen før du tar dette opp? Er du langtids vikar? Hvis ikke bør definitivt noen andre ta dette opp, dersom de deler din bekymring!!!

Anonym poster: e7762025d21cdec3efbc44a62ec2c281

Skrevet

Du bør i første omgang slutte å diskutere elevene dine på et offentlig forum. Slike spørsmål tar du opp med lederen din eller i et klasselærerråd. Det vitner om liten egnethet som pedagogisk ansatt å diskutere slikt på en forum som dette...

Anonym poster: 3e289c59e2e7f433a20b0475c1a333eb

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Bare slapp av! Dette trenger du ikke å bekymre deg om, for som vikar er du så heldig at du slipper å ta opp noe som helst med foreldrene. Det tar kontaktlærer eller eventuelle faste assistenter som er satt til å jobbe med barnet opp.

(Jeg håper for alle del at dette er et tulle-innlegg, for en vikar som "legger merke til en elev" og ønsker å ta det opp med foreldrene, ønsker vel verken skolen eller foreldrene seg. Eller er du en mor med et "problembarn" hvor skolen har tatt det opp med deg på noe du mener er feil måte?)

Skrevet

Hm synes dette virker merkelig ut.Hvor gammelt er dette barnet da?Er det ditt barn?

Man kan da si det på en forsiktig måte at barnet ikke følger med.

Man kan da si det på en hyggelig måte. :)

Anonym poster: 8a583fc8bac743ddfb2aa61c3c5a7987

Skrevet

Nå var det da ikke sånn at JEG hadde tenkt å ta det opp med foreldrene. Men jeg er i gang med lærerutdanningen samtidig som jeg jobber som vikar. Ser slike elever i flere klasser og tenker jo at jeg vil møte slike selv. DERFOR spurte jeg....

Skrevet

Jeg jobber som vikar på en skole, og i en klasse har jeg lagt spesielt merke til ei jente. Hun er utrolig ukonsentrert. Begynner å snakke om andre ting akkurat når det passer henne. Prøver ut nye hårfrisyrer midt i timen. Jobber rett og slett lite med det faglige. I tillegg havner hun svært lett i konflikter med de andre jentene etter min mening fordi de ikke gjør det hun ønsker eller er sammen med andre enn henne. De som jobber på skolen mener hun er ganske så uspiselig....

Det jeg lurer på er hvordan tar man dette opp med foreldrene? Dårlig konsentrasjon er en ting, men det som går på personligheten... Mange har tendens til å forsvare barna sine og "nekter" å tro at det gjelder eget barn. Man kan jo "pakke det inn", men samtidig ville dere vel visst hvis deres unge var sånn på skolen....?

Tenker litt i kveld. Ikke helt sikker på om lærer er det jeg vil bli... :-)

Anonym poster: d7d6d265293443303441f3a9fddb8755

Kontaktlærers ansvar, men fatter ikke hvordan du før du er begynt ordentlig i jobb har en forestilling om at foreldre unnskylder ungene sine! Vi har en hissigpropp til sønn, kontaktlærer tok det opp. Jeg synes det var fint jeg! Hjemme vet vi han kan være slik, men hadde selv aldri opplevd han slik borte og håpet vel han klarte oppføre seg på skolen. Hvordan la. Jeg vite annet om ikke lærer turte ta det opp? Jeg hadde spurt altså, men ønsket ikke være forutinntatt på første konferansetimen. Nå samarbeider vi og jobber alle med saken!

Anonym poster: ab2d4297c39417af3f028030777f76ad

Skrevet

Det kan jo være flere ting som gjør at hun er slik. Kan være at hun har mye å tenke på ifht hjemmesituasjonen (krangling, vold, incest osv kan skje i de "beste" familier), adhd, at hun har gått inn i en ond sirkel ved at hun føler liten mestring på skolen, mobbing... det kan være så mye. Prøv å opprett en positiv relasjon til jenta, så kan du kanskje finne ut mer av årsaken. Alle er vi slik vi er av en grunn. I min utdannelse (barnevernpedagog) lærte vi litt om det å se etter tegn. Du kan jo google tegn på omsorgssvikt evt andre ting å se om du kan se noen av tegnene. En atferd kan være et tegn på flere enn en ting som er galt, men det kan jonhjelpe deg å forstå mer av henne....

Anonym poster: 41b2099df30041a4f22248df5ff68c2f

Skrevet

Kanskje hun til og med er begavet og kjeder seg.

Anonym poster: 7266f2020cf3b2d45530865f8fe86fa0

Skrevet

Særlig

Anonym poster: 8444d04fa8f7fcf92157a8af0abeef60

Skrevet

Særlig

Anonym poster: 8444d04fa8f7fcf92157a8af0abeef60

Det er faktisk ganske vanlig at de ekstra begavede barna blir "pøblete" og ikke orker å gjøre noen ting. Kommentaren din viser at du uttaler deg om noe du ikke har greie på.

Anonym poster: 068157bdfef0c9717293f45eb67e37c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...