Gå til innhold

Hva kan jeg egentlig forvente? ang husarbeid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jobber en del mer enn meg.. Men jeg jobber også. Er alene hjemme en dag i uka, og er hjemme med barna en dag, og resten er på jobb. Han jobber hver dag.

Er det da liksom meninga at jeg må ta alt av husarbeid, matlaging, barnestell, møter, handling osv? Hva mener dere?

Krangel på gang :(

Anonym poster: bbffcf0bac28feac6805156ddab92412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en dag alene i uken, så hadde jeg tatt husvasken den dagen. Hadde også gjort mesteparten av klesvasken og sengetøyskift. De andre dagene hadde vi delt på matlaging, oppvask.

Barnestellet deler vi på hver dag uansett!

Skrevet

Nei, det er overhode ikke meninga. Still ultimatum, selv om du er hjemme med barna en dag så er det også "jobb", og selv om du da gjør mer husarbeid enn mannen, så skal da han ikke sette seg på ræva når han kommer hjem fra jobb og sitte på den resten av kvelden!!! Hvis han ikke hadde skjerpet seg så hadde jeg flyttet. Gidder ikke drive hotell, bordell og barnepass for mannen.

Anonym poster: f855a6e3dc17f5dcfe9c20c9cd4f27c6

Skrevet

Syns du bør ta husvasken den dagen du har fri. Løpende husarbeid deler dere på.

Anonym poster: 57411ee7a1067e72b0af156f0dfe3144

Skrevet

Det er vel naturlig at dere deler på dag-til-dag oppgavene? Dvs alt med barna, all matlaging og servering, handling, oppvask, rydding og klesvask. Så får dere avtale hva som er ukes-oppgavene. Det ville jeg ment var husvask, støvsuging, sengeskift ol. Det er ikke mange ting jeg greier å klemme innimellom levering i bhg kl ni og henting kl tre.

Anonym poster: 4487492bcef20ad108720b6fb52115bc

Skrevet

Skjønner jeg deg rett når du har to fridager hjemme fra jobb, den ene dagen med barna og den andre dagen alene?

Da synes jeg det er rett og rimelig at du tar det meste av husarbeid, klesvask, storhandling osv de dagene ja. Du kan jo skifte på senger, vaske klær osv selv om barna er hjemme sammen med deg!

Vi har det omtrent på samme måte og jeg tar hovedvekten av tingene hjemme, men når vi begge er hjemme deler vi selvfølgelig på oppgavene som skal gjøres da. Det er ikke sånn at han setter seg i sofaen etter middag mens jeg rydder av bordet, kjører til fritidsaktiviteter, hjelper med lekser, steller barn, legger barn osv. Vi jobber jo sammen med de tingene som skal gjøres på ettermiddagen, men jeg sparer ikke husarbeid, handling, rydding o.l. som jeg kan gjøre på dagtid på fridagene mine til han kommer hjem. Skulle jeg gjort det kunne jeg like godt jobbet fullt og betalt en hushjelp de dagene jeg var på jobb..

Nå har vi vaskehjelp annenhver uke, og resten tar stort sett jeg siden jeg har noen fridager i uka. Jeg jobber forresten en kveldsvakt i uka så da er mannen alene med ungene hele ettermiddagen og kvelden.

Anonym poster: a7626c57c229fee20357b3e0d8886523

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er vel naturlig at dere deler på dag-til-dag oppgavene? Dvs alt med barna, all matlaging og servering, handling, oppvask, rydding og klesvask. Så får dere avtale hva som er ukes-oppgavene. Det ville jeg ment var husvask, støvsuging, sengeskift ol. Det er ikke mange ting jeg greier å klemme innimellom levering i bhg kl ni og henting kl tre.

Jeg mener også at hun ikke skal ta hele huset alene den dagen hun har fri. Hvorfor kan man ikke ta en del av husvasken sammen i helga? Når begge har fri? Og enkelte husarbeidsoppgavene må gjøres ETTER at mannen kommer hjem fra jobb. Sånn som rydde etter middagen, dusje barna, hjelpe barna med lekser, vaske gulvet eller støvsuge hvis ungene søler, ta ut av oppvaskmaskina, sette eventuelle arbeidsklær på vask, legge barna, lage kvelds. Det er vel ikke meninga at mannen skal sitte på ræva mens kjerringa flyr som piska skinn hele kvelden.

Skrevet

Skjønner jeg deg rett når du har to fridager hjemme fra jobb, den ene dagen med barna og den andre dagen alene?

Da synes jeg det er rett og rimelig at du tar det meste av husarbeid, klesvask, storhandling osv de dagene ja. Du kan jo skifte på senger, vaske klær osv selv om barna er hjemme sammen med deg!

Vi har det omtrent på samme måte og jeg tar hovedvekten av tingene hjemme, men når vi begge er hjemme deler vi selvfølgelig på oppgavene som skal gjøres da. Det er ikke sånn at han setter seg i sofaen etter middag mens jeg rydder av bordet, kjører til fritidsaktiviteter, hjelper med lekser, steller barn, legger barn osv. Vi jobber jo sammen med de tingene som skal gjøres på ettermiddagen, men jeg sparer ikke husarbeid, handling, rydding o.l. som jeg kan gjøre på dagtid på fridagene mine til han kommer hjem. Skulle jeg gjort det kunne jeg like godt jobbet fullt og betalt en hushjelp de dagene jeg var på jobb..

Nå har vi vaskehjelp annenhver uke, og resten tar stort sett jeg siden jeg har noen fridager i uka. Jeg jobber forresten en kveldsvakt i uka så da er mannen alene med ungene hele ettermiddagen og kvelden.

Det hørtes da lite ut at man tar klesvask og handling 1 til 2 ganger i uka når man har barn...

Anonym poster: f855a6e3dc17f5dcfe9c20c9cd4f27c6

Skrevet

Prøver å gjøre litt ekstra de dagene jeg er fri og alene, sånn som jeg ikke rekker ellers i uka. Har et rydde på roterommet prosjekt på gang, men det får jeg aldri tid til. Når ungene er kjørt i barnehagen den dagen, er det hjem og spise, og så er det rett på rydding, støvtørking, vasking og støvsuging, og så kommer skolebarn hjem, og så er det leksehjelp og henting i barnhagen, og så er det ettermiddag igjn.

Vaskemaskina går HELE tiden. Jeg samler inn skittenklær, vasker, henger opp, tar ned, bretter og legger på plass! Hele tiden!

Grunnen til at jeg er hjemme med barna en dag i uka er jo fordi jeg har lyst å være sammen med de! Men rekker det ikke! Er ting jeg MÅ gjøre hele tiden Ellers hoper alt seg opp. Og jeg klarer ikke å være i en stue der det flyter søppel på gulvet, står skitne fat og glas overalt, bananskal i vinduskarmen og leker uansett hvor en snur seg! Sånn er alle rom.

Storhandling gjør jeg 2-3 ganger i mnd, og så stikker jeg innom butikken for å kjøpe småting som frukt et par ganger utenom.

Prøver å svare alle i et svar her, så sorry hvis det er litt rotete..

Det er i helger og ettermiddag problemet ligger. Gjør meg ikke noe å vaske og rydde hele huset på fridagene, det som gjør meg noe er at mens jeg springer rundt og stresser livet av meg og gjør alt, sitter han og slapper av foran tvn HELE ettermiddagen og kvelden! Og i helgene, som oftest hele dagen..

Har prøvd å få mann og barn å rydde etter seg selv, kanskje det hadde blitt mindre rydding.. Men ungene gjør jo som pappa, lar fat stå igen på bordet, slenger klær fra seg overalt, tar aldri skitne glass ol med ut igjen på kjøkkenet osv.. Sånne småting...

hi

Skrevet

Fortløpande husarbeid og barnestell bør de dele på, meiner eg! Du kan jo ikkje gjere alt arbeidet heime kvar ettermiddag, fordi du har fri frå jobb to føremiddagar i veka? Det er jo mykje som må tas på ettermiddagene og?

Anonym poster: f335308e068f4e526a529e7853ce7c5e

Skrevet

Jeg hadde ikke klagd om vi hadde delt på oppgavene når begge er hjemme... Jeg gjør selvfølgelig mer enn han, men det blir ganske urettferdig at jeg må gjøre alt! Hele tiden!

Jeg jobber også en kveld i uka, da sitter mannen og ser på tv mens ungene lager mye rot og søl så mamma kan kose seg med når hun kommer hjem. Etter hun har lagd middag til seg selv da. Lurer på om han er ilag med meg fordi det er praktisk jeg.. Kan ikke være mye glad i meg som behandler meg sånn.

Skrevet

Jeg hadde ikke klagd om vi hadde delt på oppgavene når begge er hjemme... Jeg gjør selvfølgelig mer enn han, men det blir ganske urettferdig at jeg må gjøre alt! Hele tiden!

Jeg jobber også en kveld i uka, da sitter mannen og ser på tv mens ungene lager mye rot og søl så mamma kan kose seg med når hun kommer hjem. Etter hun har lagd middag til seg selv da. Lurer på om han er ilag med meg fordi det er praktisk jeg.. Kan ikke være mye glad i meg som behandler meg sånn.

Hadde ikke klagd om jeg hadde hatt vaskehjelp heller...

Ellerjo, er vel jeg som måtte ha ryddet da tenker jeg.

Skrevet

Du er hele familiens slave? Her trengs oppdragelse for både store og små, ellers blir du både fysisk og mentalt utkjørt.

Skrevet

Prøver å gjøre litt ekstra de dagene jeg er fri og alene, sånn som jeg ikke rekker ellers i uka. Har et rydde på roterommet prosjekt på gang, men det får jeg aldri tid til. Når ungene er kjørt i barnehagen den dagen, er det hjem og spise, og så er det rett på rydding, støvtørking, vasking og støvsuging, og så kommer skolebarn hjem, og så er det leksehjelp og henting i barnhagen, og så er det ettermiddag igjn.

Vaskemaskina går HELE tiden. Jeg samler inn skittenklær, vasker, henger opp, tar ned, bretter og legger på plass! Hele tiden!

Grunnen til at jeg er hjemme med barna en dag i uka er jo fordi jeg har lyst å være sammen med de! Men rekker det ikke! Er ting jeg MÅ gjøre hele tiden Ellers hoper alt seg opp. Og jeg klarer ikke å være i en stue der det flyter søppel på gulvet, står skitne fat og glas overalt, bananskal i vinduskarmen og leker uansett hvor en snur seg! Sånn er alle rom.

Storhandling gjør jeg 2-3 ganger i mnd, og så stikker jeg innom butikken for å kjøpe småting som frukt et par ganger utenom.

Prøver å svare alle i et svar her, så sorry hvis det er litt rotete..

Det er i helger og ettermiddag problemet ligger. Gjør meg ikke noe å vaske og rydde hele huset på fridagene, det som gjør meg noe er at mens jeg springer rundt og stresser livet av meg og gjør alt, sitter han og slapper av foran tvn HELE ettermiddagen og kvelden! Og i helgene, som oftest hele dagen..

Har prøvd å få mann og barn å rydde etter seg selv, kanskje det hadde blitt mindre rydding.. Men ungene gjør jo som pappa, lar fat stå igen på bordet, slenger klær fra seg overalt, tar aldri skitne glass ol med ut igjen på kjøkkenet osv.. Sånne småting...

hi

Skjønner deg kjempegodt. Jeg har mast, grått og tryglet om at mannen min og hans barn skal ta i et tak, men det gjør de ikke. Ingenting skjer. Derfor, men ikke bare derfor, er det jeg flytter. Livet er for kort til å være sur husmor. Jeg jobber 100%og har et hus på 240 kvm. Jeg orker ikke mer:( Mister respekt for mannen fordi jeg føler at han ikke respekterer meg når han bare ser meg slite rundt. Tror det er fordi moren hans gjorde alt der hjemme. Han ryddet ikke rommet sitt engang. Og slikt går i arv; hans barn får ingen oppgaver i huset.. Du må bare holde ut, eller gå.

Anonym poster: 4c1dff762d5d9e379c7e59a29e3cb244

Skrevet

Du må gi skikkelig beskjed slik at han skjønner du mener alvor. Ikke gjør deg til offer, brett opp erma og si ifra!

Du blir utslitt av dette. Det er klart han utnytter denne situasjonen, klart det er behagelig å slappe av foran tven framfor å gjøre husarbeid. MEN han må vokse opp han også, hva hvis han hadde bodd alene, hvem hadde ryddet og vasket etter han da? Er ikke enig i at du enten må holde ut eller gå, jeg har d vitterlig "klart" å oppdra mannen her, her deler vi på alt arbeid når begge er hjemme, og han tar initiativ selv til å rydde og vaske. Hurra. Men har gått noen runder og gitt klart og tydelig beskjed!

Anonym poster: 94bdbd4dc1a9530e10dff1bf28db4a2d

Skrevet

Du må gi skikkelig beskjed slik at han skjønner du mener alvor. Ikke gjør deg til offer, brett opp erma og si ifra!

Du blir utslitt av dette. Det er klart han utnytter denne situasjonen, klart det er behagelig å slappe av foran tven framfor å gjøre husarbeid. MEN han må vokse opp han også, hva hvis han hadde bodd alene, hvem hadde ryddet og vasket etter han da? Er ikke enig i at du enten må holde ut eller gå, jeg har d vitterlig "klart" å oppdra mannen her, her deler vi på alt arbeid når begge er hjemme, og han tar initiativ selv til å rydde og vaske. Hurra. Men har gått noen runder og gitt klart og tydelig beskjed!

Anonym poster: 94bdbd4dc1a9530e10dff1bf28db4a2d

Hvordan fikk du oppdratt han da? Måtte du true? Det har jeg prøvd. I tillegg til lister, avtaler (som ikke blir holdt), valg og flere trusler. Det går bare ikke og nå gidder jeg ikke mer. Han har 0 respekt for meg.

Anonym poster: 4c1dff762d5d9e379c7e59a29e3cb244

Gjest yrild
Skrevet

Jeg er mer hjemme med barna, men har gjort det klingende klart til min mann at jeg jobber litt redusert for å være med barna, ikke for å leke hushjelp. Hadde jeg derimot hatt en dag fri uten at jeg måtte bruke den på jobbting, hadde jeg nok både vasket hus og vasket alt av klær den dagen. Resten måtte vi fortsatt ha delt på.

Skrevet

Her ordnet jeg det som følger:

- Jeg kjøpte en skittentøykurv til han der hans tøy pluss mye av ungene sine gikk, jeg delte også håndklærne inn i to deler, de fargede var hans og ungene sine, de hvite var mine og BARE mine. Det betydde at var det tomt for klær eller håndklær så var det ikke mitt problem.

- Jeg begynte å handle det jeg hadde lyst på, jeg drikker ikke melk så det handlet jeg aldri, jeg laget også kun den middagen jeg hadde lyst på. Klaget ungene så sa jeg de måtte snakke med pappa om det.

- Jeg begynte å bruke helger og ettermiddager til å slappe av, samme som han gjorde. Rot får bare ligge, selv ungene begynte å rydde da de syntes det var såååååå rotete :P

- Jeg begynte også å lage planer uten å avtale med han, slik at jeg gjerne sto opp tidlig en lørdag og dro til byen og trente, shoppet og gikk ut med venninner gjerne etterfulgt av bedre middag og bytur.

Vips :lol: Tok ikke så veldig lang tid før mannen ønsket seg ukeplan over hva som skulle gjøres i uken av husarbeid, hvordan vi skulle gjøre det med handling og vask etc og skjønte at vi var to om å drive husholdningen.

Anonym poster: f50fad68b43d2d6c8a7f98575f8ae6d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...