Gå til innhold

Er helt enig med Gerd Kristiansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

NOT!!! ;)

Anonym poster: 691934f1abed28bdf75205548d0351d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er ikke du på skolen?

Småskolen har vel ikke ferie enda?

Anonym poster: 4cde2ad4aee8b82285ac517e4f14d34b

Skrevet

Synes ikkje utspelet var spesielt kontroversielt. Fulltidsjobb er ikkje mange timane i veka, ein klarer fint å følge opp barn i tillegg med litt vekkprioritering av andre ting. Under forutsetning av at ein ikkje har ein stor barneflokk eller barn med særskilte behov.

Skrevet

Måten hun sier det på blir helt feil! La nå damene velge selv, uten at noen skal dømme dem pga prioriteringene sine. *stjerne* du har tydeligvis ikke mer enn et barn og ikke barn i skolealder tenker jeg!

Skrevet

Jeg er også i hovedtrekk enig med Kristiansen. De velferdsgodene vi har i Norge som utdanning, helse, infrastruktur, pensjon, trygd etc etc er finansiert ikke bare av våre skattepenger men også vår arbeidsinnsats. Arbeidslivet trenger vår innsats for sikre at vi produserer nødvendige varer og tjenester samt å gi inntekter til statskassen. Det er usolidarisk å ikke delta etter evne i arbeidslivet.

Skrevet

Måten hun sier det på blir helt feil! La nå damene velge selv, uten at noen skal dømme dem pga prioriteringene sine. *stjerne* du har tydeligvis ikke mer enn et barn og ikke barn i skolealder tenker jeg!

Vil tru utspelet kjem på bakgrunn av alle hentydningar frå deltidsarbeidande om at dei som jobbar fulltid ikkje prioriterar ungane sine. Då er det på sin plass å påpeike at fulltidsjobb ikkje er mange timane i noreg.

Dessutan er det ikkje når barna er i skulealder andelen deltidsarbeidande er størst, og det er også eit poeng at det slett ikkje er automatikk i at barna får meir tid med foreldra, då menn med deltidsarbeidande partnarar jobbar meir. Så vinninga går opp i spinninga.

Skrevet

Men hun bommer jo fullstendig på mye av de faktaene hun legger frem:

1) det er ikke full barnehagedekning for alle; min sønn er for eksempel født i september 2011 og vi har fortsatt ikke fått plass. Umulig å jobbe full tid for begge foreldre når man ikke har pass til barnet!

2) Man er kanskje på jobb 37,5 timer i uken (egentlig 40 for de fleste, men i LO er det kanskje 37,5 eksklusive lunsj). Hun glemte imidlertid at mange har a) lang reisevei, B) må innom barnehagen på veien og denne kanskje ligger langt unna pga dårlig barnehagedekning og idiotiske opptaksregler som setter overflyttere sist i køen - da henger man altså ved den barnehagen man ble nødt til å akseptere plassen i pga pkt 1. Kanskje Gerd selv bodde rett ved siden av pleiehjemmet der hun jobbet og barnehagen lå vegg i vegg med huset hennes, men det er IKKE slik for de fleste i Norge!

3) Når man kommer hjem må barna ha mat, som helst skal være sunn og hjemmelaget. Dette tar fort en time og da er kl nærmere 18 når alle har spist. Mange barn legger seg kl 19. Da er det 1 time til overs som bl.a. må gå til leksehjelp, tannpuss og stell 5 dager i uken samt helgen. Det er ikke mange timene det, gitt!

4) Når vi snakker deltidsjobb er det kanskje lurt å skille mellom de som jobber bittelitt og ellers surrer rundt hjemme fordi de ikke gidder å jobbe, og de som velger å jobbe for eksempel 80 % en periode for å få tingene til å gå opp hjemme. Kanskje Gerd er heldig å ha en mann som steller hjemme men det er omvendt for mange. Skal en jobbe redusert er det gjerne den som tjener minst, og det må da være Gerds jobb å sørge for bedre likestilling om hun vil endre på hvem som går hjemme.

Gerd sa i et annet intervju at om det er noe hun har lært (var det av Roar Flåten) er det å tenke før hun uttaler seg. Vel, dette stemmer nok ikke helt, kjære Gerd, selv om jeg er enig i at samfunnet bygger på at folk må være i jobb. Imidlertid tror jeg de sosiale problemene som følger av at foreldre ikke har tid til å følge opp barna sine fort kan bli like dyrt som at en kvinne jobber 80 % i en begrenset periode.

Anonym poster: 57b2339cea1fcb0c8fd3165276c83ccc

Skrevet

Hun er helt på jordet!

Skjønner hun ikke at mange av oss jobber turnus?

Jeg kan ta meg selv som eksempel: Mannen har 200 reisedøgn i året, jeg jobber i en barnebolig (dvs. jeg jobber stort sett kveldsvakter og 3. hver helg). Om jeg skulle jobbet 100% stilling ville jeg måtte jobbe ca. 4 kvelde hver uke. Hvem skal hente barna mine i barnehage/skole og passe de frem til jeg er hjemme kl. 23 på kvelden? Skal de være alene da?

Tror hun ALLE jobber fra 8 -16? Tror hun ALLE har en mann som jobber fra 8-16?

Anonym poster: 4dec3f760fb1ce3c022e8e20a4be6497

Skrevet

Vil tru utspelet kjem på bakgrunn av alle hentydningar frå deltidsarbeidande om at dei som jobbar fulltid ikkje prioriterar ungane sine. Då er det på sin plass å påpeike at fulltidsjobb ikkje er mange timane i noreg.

Dessutan er det ikkje når barna er i skulealder andelen deltidsarbeidande er størst, og det er også eit poeng at det slett ikkje er automatikk i at barna får meir tid med foreldra, då menn med deltidsarbeidande partnarar jobbar meir. Så vinninga går opp i spinninga.

Det siste du skrev passer rett og slett ikke. Kanskje tiden med pappa reduseres når han jobber mer, men når tiden med mammaen øker er det rimelig å si at barnet tilbringer mer timer/tid med foreldrene enn om mamma hadde jobbet fult. Dessuten vil denne økningen gjerne være i kvalitetstid, for eksempel en time til lek og kos hver dag, siden mamma kan gå en time før fra jobb og oppgavene i hjemmet er de samme som før. Kanskje pappaen ikke er der den timen, men for barna er det likevel tid med foreldrene!

Jeg er enig i at fulltidsarbeidende foreldre ikke nødvendigvis er dårligere foreldre, men det er altså sant at det kan være litt av et puslespill å få alt til å gå opp når for eksempel barna ikke får plass i samme barnehage, barnehagen ligger langt unna, tredjemann må kjøres på 5 treninger i uken osv osv. Kan skjønne at noen velger å jobbe redusert i en periode, men det kommer jo veldig an på den enkelte families boforhold, jobb, reisevei, antall barn osv.

Skrevet

Tilbakestående Dame! Sikkert en god mor ...,, not!

Anonym poster: d94d5a60ea43f64cf55025ccb0546c0d

Skrevet

1) det er ikke full barnehagedekning for alle; min sønn er for eksempel født i september 2011 og vi har fortsatt ikke fått plass. Umulig å jobbe full tid for begge foreldre når man ikke har pass til barnet!

2) Man er kanskje på jobb 37,5 timer i uken (egentlig 40 for de fleste, men i LO er det kanskje 37,5 eksklusive lunsj). Hun glemte imidlertid at mange har a) lang reisevei, B) må innom barnehagen på veien og denne kanskje ligger langt unna pga dårlig barnehagedekning og idiotiske opptaksregler som setter overflyttere sist i køen - da henger man altså ved den barnehagen man ble nødt til å akseptere plassen i pga pkt 1. Kanskje Gerd selv bodde rett ved siden av pleiehjemmet der hun jobbet og barnehagen lå vegg i vegg med huset hennes, men det er IKKE slik for de fleste i Norge!

3) Når man kommer hjem må barna ha mat, som helst skal være sunn og hjemmelaget. Dette tar fort en time og da er kl nærmere 18 når alle har spist. Mange barn legger seg kl 19. Da er det 1 time til overs som bl.a. må gå til leksehjelp, tannpuss og stell 5 dager i uken samt helgen. Det er ikke mange timene det, gitt!

4) Når vi snakker deltidsjobb er det kanskje lurt å skille mellom de som jobber bittelitt og ellers surrer rundt hjemme fordi de ikke gidder å jobbe, og de som velger å jobbe for eksempel 80 % en periode for å få tingene til å gå opp hjemme. Kanskje Gerd er heldig å ha en mann som steller hjemme men det er omvendt for mange. Skal en jobbe redusert er det gjerne den som tjener minst, og det må da være Gerds jobb å sørge for bedre likestilling om hun vil endre på hvem som går hjemme.

Gerd sa i et annet intervju at om det er noe hun har lært (var det av Roar Flåten) er det å tenke før hun uttaler seg. Vel, dette stemmer nok ikke helt, kjære Gerd, selv om jeg er enig i at samfunnet bygger på at folk må være i jobb. Imidlertid tror jeg de sosiale problemene som følger av at foreldre ikke har tid til å følge opp barna sine fort kan bli like dyrt som at en kvinne jobber 80 % i en begrenset periode.

Signerer denne!

Da jeg er tilbake etter endt permisjon er det UMULIG å få dagen til å gå opp uten at enten jeg, eller min mann reduserer stillingen vår.

Vi jobber begge 100 %, noe som for meg tilsvarer ca 45 t i uken, og for hans vedkommende 50-60 timer i uken. Kjenner faktisk knapt INGEN som bare jobber 37,5 timer i uken (ok, et fåtall som jobber i stat/kommune/butikk).

Har 3 barn, hvorav det etterhvert blir 2 i barnehage og en på skole. Barna har full plass i barnehage som er åpen 8-16.30. Det er ikke lett å oppdrive barnehage med lengre åpningstider. Har heller ikke et ønske om å ha barna der særlig mer en 8 timer. Ser at de desverre blir slitne:/

Kanskje Gerd synes barna skal ha mer en 37,5 timers "arbeidsuke"?

Kanskje det er på tide at barna våre organiserer seg?

Anonym poster: 27c24be9aab0a273cbb832b75a2f7fd9

Skrevet

Det er fortsatt hver enkelts valg, og en i hennes posisjon burde ikke komme med en slik uttalelse.

Skrevet

Tilbakestående Dame! Sikkert en god mor ...,, not!

Anonym poster: d94d5a60ea43f64cf55025ccb0546c0d

Alltid fint å se gode innlegg i en spennende debatt. Jeg bor i en kommune med ekstremt lavt utdanningsnivå på innbyggerne, og som også har blant lavest andel utearbeidene mødre. Tilfeldig? neppe. Kvinner i arbeidslivet driver verden framover. Dere kan like det eller ikke like det, men det er fakta. Dessuten trengs alle mann og damer på dekk nå når vi skal fø på etterkrigsgenerasjonen, som har rasket med seg alt av midler. Ja da alle må få velge selv, men rent samfunnsøkonomisk bør alle jobbe.

Skrevet

"Bortsett fra fåtallet som jobber i stat, kommune og butikk?"

Fåtallet? Er du klar over hvor mange personer som faktisk gjør det? Jeg kjenner ingen som har 100% stilling med 60 timer i uka. Det er mer enn 100% , og kalles overtid!

Anonym poster: 77da81c5f8aa5c7567189a5d0db23ca3

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv!

Skrevet

Helt greit å jobbe deltid eller være hjemmeværende hvis man samtidig aksepterer

a : Kutt i velferdsgoder fordi Norge ikke har råd til å betale når for få bidrar

b : at man betaler for hjemmetilværelsen selv

c : massiv innvandring fordi vi faktisk trenger folk som er villige til å jobbe

d : at barns og barnebarna våre får dårligere kår enn vi selv hat hatt fordi landet blir fattigere

Anonym poster: c97e753a86efab0b02b4e1150fc2e2b6

Skrevet

Helt greit å jobbe deltid eller være hjemmeværende hvis man samtidig aksepterer

a : Kutt i velferdsgoder fordi Norge ikke har råd til å betale når for få bidrar

b : at man betaler for hjemmetilværelsen selv

c : massiv innvandring fordi vi faktisk trenger folk som er villige til å jobbe

d : at barns og barnebarna våre får dårligere kår enn vi selv hat hatt fordi landet blir fattigere

Anonym poster: c97e753a86efab0b02b4e1150fc2e2b6

Men hva om det at en part går hjemme slik at en annen kan jobbe? Mange menn jobber 60 timer + i uken - og produserer mye mye mer enn det en offentlig ansatt på et navkontor klarer. Hvorfor er det da ikke rimelig at familien hans også ska få nyte velfærdsgoder? Ja, man skal kanskje ikke ha pensjonspoeng etter at barna har fylt på skolen og heller ikke sosialhjelp,. men synes du virkelig at det er helt verdiløst å bidra på hjemmefronten i slike tilfeller? For dem er det mange av.

Skrevet

Det er vel også virkemidlene får å få folk i full stilling folk reagerer på..

http://www.sykepleien.no/nyhet/1226472/lo-apen-for-mer-helgearbeid

Her sier en LO-leder rett ut at hun synes det er feigt av arbeidsgiverne(!) å ikke tvinge folk til å jobbe oftere helg.

Oppsiktsvekkende men ikke overraskende , fagforbundet har jo tatt et standpunkt her for lenge siden.

Skrevet

Det er vel også virkemidlene får å få folk i full stilling folk reagerer på..

http://www.sykepleien.no/nyhet/1226472/lo-apen-for-mer-helgearbeid

Her sier en LO-leder rett ut at hun synes det er feigt av arbeidsgiverne(!) å ikke tvinge folk til å jobbe oftere helg.

Oppsiktsvekkende men ikke overraskende , fagforbundet har jo tatt et standpunkt her for lenge siden.

Den er verre, synes eg. Meir ukurante vakter er ikkje akkurat måten å gå fram på om målet er å få fleire til å jobbe fulltid, snarare tvert imot..
Skrevet

Jeg har selv jobba full tid i 20 år. Er enig i at det ikke gjør deg til en dårlig forelder. Ser det heller som sunn læring for døtrenene mine at mor går på jobb- de lærer da at det er normalen.

Men må bare innrømme at ubekvem jobbing høytider og helg sliter mer og mer med åra. Og når det blir snakk om MER av sorten kjenner jeg at lysten til å komme tilbake etter permisjon blir mindre :(

Skrevet

Denne debatten er så firkantet, og alle må inn i A4-boksen:100%arbeid. En skal være yrkesaktiv i ca 40 år, og i tillegg føder vi kvinner barn. Skjønner ikke problemet med at noen velger deltidsarbeid i en periode av alle disse årene. Jobber i kommunen og får uansett ikke redusere stillingen min mer enn 20%. Med 3 barn ønsker jeg å jobbe redusert i en periode, rett og slett for å få hverdagen til å gå i hop, det samme vil mannen. Til tider er hverdagen ekstremt stressende, og det å jobbe redusert er for oss også en måte å investere i egen fysisk og psykisk helse. Ønsker å unngå å bli utbrent, slik jeg ser mange småbarnsmødre etter hvert blir. Det er en økonomisk prioritering å jobbe redusert, og et valg som burde være opp til hver enkelt! Ja da, Norge trenger arbeidskraft, men det er flere grupper en kan fokusere på enn kvinner/menn i 30-40 årene med små barn! For eksempel unge uføre som er en stadig økende gruppe.

Anonym poster: 9f5711aa9e6ba846bc1b303c80d1f380

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...