Gå til innhold

Dere med barn med ADD,

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan var utredningen? Var dere med?

Hvordan reagerer barnet på koffein (om det får det i seg)?

Anonym poster: bc3ffae1f5ef897fa886320291f3bdbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller barn med ADHD, mener jeg!

Anonym poster: f0c6ed9ac19f4965b8ea38e2afbe9ce7

Skrevet

Hvilken medisin får de får ADD vs. ADHD?

Skrevet

Var på flere samtaler på BUP, henvist dit av fastlegen.

Fyllte ut mange skjemaer hjemme, både barnet (14 år) og jeg.

Reagerer ikke på koffein.

Startet på Ritalin, men måtte kutte dem siden barnet ble veldig deprimert av dem..

Har ADD

Anonym poster: 0742af452f0e656402257b7a177e4b90

Skrevet

Tusen takk for svar! Hva gikk disse skjemaene ut på?

Skrevet

Kan dere beskrive add? Hvordan ser man forskjell på ukonsentrert barn el add?

Skrevet

Min er under utredning for ADD. Veldig ukonsentrert, noe som ble påpekt allerede i barnehagen. Aldri tatt seriøst, og jeg som mor har kompensert ved å hjelpe litt for mye med lekser. Dette har gjort at veggen kom da han begynte på ungdomsskolen. Ellers en nydelig gutt, rolig, snill, empatisk osv.

Skjemaene er mange sider der man skal fylle ut alt fra fødselsvekt, mors røykevaner, barnets søvnbehov osv. Føltes som en million spørsmål og for få linjer å skrive på.

Så jeg satte meg ned et par kvelder og skrev ned hele "livshistorien" til gutten på pc. Det ble 7 tettskrevne sider, og da har jeg selvsagt ikke klart å få med alle mistanker og episoder, men litt av alt fra fødsel og opp. Det jeg mener er relevant eller unormal oppførsel.

Jeg vil anbefale deg å gjøre det, BUP var overveldet og de hadde aldri opplevd at foreldre hadde gjort slik her vi bor før(middels by). Alle involverte(inkl. legen da det sto litt om min mistanke om hypokondri) skulle lese dette og så skulle de diskutere sammen.

Vi hadde en samtaletime med BUP, en samtale som fort kan bli 2-3 timer. Men siden jeg hadde gjort grundig forarbeid var det ikke noe poeng i lang samtale. Nå venter vi bare på oppfølgingsmøte i juni, der de skal komme med sin vurdering. :)

Anonym poster: 6f0728edfdf1392fd2755a2df6ea59ee

Skrevet

Et Veldig godt spørsmål. Jeg kan dessverre ikke svare, beklager...

Skrevet

Min er under utredning for ADD. Veldig ukonsentrert, noe som ble påpekt allerede i barnehagen. Aldri tatt seriøst, og jeg som mor har kompensert ved å hjelpe litt for mye med lekser. Dette har gjort at veggen kom da han begynte på ungdomsskolen. Ellers en nydelig gutt, rolig, snill, empatisk osv.

Skjemaene er mange sider der man skal fylle ut alt fra fødselsvekt, mors røykevaner, barnets søvnbehov osv. Føltes som en million spørsmål og for få linjer å skrive på.

Så jeg satte meg ned et par kvelder og skrev ned hele "livshistorien" til gutten på pc. Det ble 7 tettskrevne sider, og da har jeg selvsagt ikke klart å få med alle mistanker og episoder, men litt av alt fra fødsel og opp. Det jeg mener er relevant eller unormal oppførsel.

Jeg vil anbefale deg å gjøre det, BUP var overveldet og de hadde aldri opplevd at foreldre hadde gjort slik her vi bor før(middels by). Alle involverte(inkl. legen da det sto litt om min mistanke om hypokondri) skulle lese dette og så skulle de diskutere sammen.

Vi hadde en samtaletime med BUP, en samtale som fort kan bli 2-3 timer. Men siden jeg hadde gjort grundig forarbeid var det ikke noe poeng i lang samtale. Nå venter vi bare på oppfølgingsmøte i juni, der de skal komme med sin vurdering. :)

Det var lurt! Takk for godt tips! Lykke til i juni.

Skrevet

Det er sikkert veldig individuelt, da barn er forskjellige. Min var en kvikk og flott gutt som barn, normal bleieslutt, normal omgang med andre barn. Men var redd for å sove alene.

Han gledet seg ikke til første skoledag, han ville gå videre i bhg. Bhg nevnte at han var litt ukonsentrert på møter, men de mente ikke det var noe unormalt. (håper noen legger det på minnet....)

Han ynket over den ene leksa han hadde i 1 trinn..

Han lærte seg å lese ca 1 mnd etter de andre. Så han var ikke så langt bak i starten.

Det ble verre år for år. Vi kunne bruke 3-4 timer av ettermiddagen til å få han til å gjøre 15 min lekse.

Han fikk aldri hjelp på barneskolen, lærerne mente han lå litt lavt men kunne skjerpe seg.. Jeg presset mer.. Dårlig stemning hjemme..

Ellers var han helt normal! Syklet tidlig, gikk tidlig, pratet tidlig osv. Men tegne og skrive bokstaver likte han ikke noe særlig.

Når han begynte på ungdomsskolen kom det masse krav, krav han ikke klarte å møte. Hukommelsen føler jeg har blitt dårligere år for år. Han kunne regne standard matte i 5-6 trinn, dette er visket helt bort nå. Han husker ikke timeplan, bøker, nøkler, penger til buss osv..

Han har nå blitt deprimert og har ingen livslyst :( Det skumle er at 1/3 av ADD barn faller utpå. :(

Min historie, forkortet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...