Gå til innhold

Trenger råd ang legging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 3 mnd som tydeligvis har lakenskrekk :( han er blid som ei sol men idet vi kommer inn på soverommet hans gråter han hysterisk. Verst er det når jeg legger han i senga. Hjelp meg !!

Hvilke rutiner har dere? Hvordan forberede han på at nå er det snart leggetid? Trenger råd :(

Anonym poster: 272081a467eccb60255013e3daa379e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han ikkje likar å vere aleine. Har du prøvd å dele rom med han?

Skrevet

Han sov på vårt rom de 2 første mnd. Deretter på eget rom fordi han sover bedre og lengre om natta uten mamma/puppen i nærheten. Men selve leggingen er et mareritt.

Skrevet

Hva med å la han sovne sammen med deg og gå ut/løfte han over i egen seng når han sover? Han er jo fremdeles en veldig liten kropp

Anonym poster: d3f79ac03a6149e5a7d9a9d0a922766b

Skrevet

Syns han er veldig liten til å ha eget rom. Klart det funker for noen, men det er absolutt ikke alle som er klar for det allerede ved tre mnd (og myyye eldre enn det også). Han kjenner seg vel utrygg alene.

Går det ikke an å ha sprinkelsenga ved siden av senga deres en tid, eller samsove en tid? Jeg har selv gjort det, og har ofret en del nattesøvn pga det, men syns det er verdt det likevel for en "kort" periode av livet, dersom det gagner tryggheten til babyen. Så kan en heller "avvenne nærheten" gradvis senere, det er i alle fall min erfaring at det er lettere når ungen er litt eldre (fra 6-7mnd+).

Men det er klart unger er forskjellig, og en har ulike erfaringer - og du kan dermed få mange ulike råd her.

Det tar den tiden det tar, ikke stresse vil jeg si... Skrikekur på så små synes jeg i alle fall er grusomt..

Skrevet

Syns han er veldig liten til å ha eget rom. Klart det funker for noen, men det er absolutt ikke alle som er klar for det allerede ved tre mnd (og myyye eldre enn det også). Han kjenner seg vel utrygg alene.

Går det ikke an å ha sprinkelsenga ved siden av senga deres en tid, eller samsove en tid? Jeg har selv gjort det, og har ofret en del nattesøvn pga det, men syns det er verdt det likevel for en "kort" periode av livet, dersom det gagner tryggheten til babyen. Så kan en heller "avvenne nærheten" gradvis senere, det er i alle fall min erfaring at det er lettere når ungen er litt eldre (fra 6-7mnd+).

Men det er klart unger er forskjellig, og en har ulike erfaringer - og du kan dermed få mange ulike råd her.

Det tar den tiden det tar, ikke stresse vil jeg si... Skrikekur på så små synes jeg i alle fall er grusomt..

Beklager - jeg så NÅ at du skriver at han sov på deres rom til han var to mnd osv.

Noen gråter alltid før de sovner, kan det være det?

Skrevet

Kanskje det er for åpnet rundt ham?

Prøv å legg vognbagen oppi sprinkelsengen. Det gjorde vi med jenta vår og det fungerte veldig bra. Tenkte vi skulle gjøre det samme når den tiden kommer med minstemann.

Frem til de flyttes over til eget rom ligger de i vognbagen ved siden av vår seng. Jeg er ikke så glad i å ha barna liggende sammen med meg i sengen om natten fordi jeg sover urolig og er redd for både å slenge hele dyna over dem eller å rulle over dem....

Skrevet

Beklager - jeg så NÅ at du skriver at han sov på deres rom til han var to mnd osv.

Noen gråter alltid før de sovner, kan det være det?

Ja han sov hos oss i litt over to mnd. Men han våknet av den minste lille bevegelse jeg gjorde, enten han sov i senga mi eller i egen seng på vårt rom. Så han sov bare en time i strekk ca før han våknet. Nå sover han i 4-5 timer i strekk :) godt for babyen og godt for meg :)

Jeg aner ikke. Trodde de babyen som "gråter seg i søvn" bare gråt vanlig, ikke hysterisk som om noen torturerte de :/

På dagen sover han alene, er kjempeflink. Sovner ved puppen, sovner i armene mine osv på kvelden, men legger jeg han ned så er det skriking igjen.

Legger han ca kl 10, men vurderer å bare la han være våken fram til han sovner i stua med oss for så å legge han. Men fortalte helsesøsteren at han ofte er veldig overtrøtt når vi skal legge oss, så hun anbefalte å legge han tidligere.

Skrevet

Kanskje det er for åpnet rundt ham?

Prøv å legg vognbagen oppi sprinkelsengen. Det gjorde vi med jenta vår og det fungerte veldig bra. Tenkte vi skulle gjøre det samme når den tiden kommer med minstemann.

Frem til de flyttes over til eget rom ligger de i vognbagen ved siden av vår seng. Jeg er ikke så glad i å ha barna liggende sammen med meg i sengen om natten fordi jeg sover urolig og er redd for både å slenge hele dyna over dem eller å rulle over dem....

Han har vogga si oppi sprinkelsenga :) og et teppe rullet sammen i hodeenden, så han ligger trangt og godt. Akkurat slik han sover LETT på dagtid :S

Skrevet

Frøkna her, også tre mnd, skriker fælt hvis det blir for langt mellom siste dagsoving og natta. Feks ble det slik idag. Da sovner hun gjerne greit også våkner hun etter 5-15 min og vræler. Da er det eneste som hjelper å være hos henne helt til hun sovner igjen. Noen ganger holder det at en av oss er i rommet (ligger ved siden av henne i dobbeltsengen- vi samsover), andre ganger som i dag måtte jeg til slutt legge henne på bena/låra mine mens jeg lå i sengen med dyna hennes over slik at jeg fikk vugget henne i søvn.

Sånn tror jeg det bare er litt! Mine har i allefall ikke vært like hver kveld og slik at de bare kan legges ned og så sover de klokken sju, liksom. Hver kveld er forskjellig :) for meg gjør det ikke noe at det er litt greier med leggingen - jeg vet jo at det går over med tid og stunder og tre mnd er for mange babyer for tidlig med rutiner.

Hva med å legge babyen på deres rom i deres seng - syns det er mer behagelig selv i allefall om det tar litt tid å kunne ligge i sengen sammen. Så kan dere flytte babyen når han har sovnet ordentlig. Eller våkner han av forflytning også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...