Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Heisann! Jeg har nylig fått positiv graviditetstest, og er nå 4+6 (hvis jeg har forstått disse tellegreiene riktig;)). Er selvfølgelig kjempeglad for positiv test, men som førstegangsgravid tidlig i svangerskapet sitter jeg med mange spørsmål og bekymringer. Håper dere kloke damer kan hjelpe meg med det. 1. Jeg har ingen symptomer, bortsett fra bittelitt ømhet i korsryggen. Ingen kvalme, ingen ømme pupper osv. Men dette er kanskje normalt så tidlig? 2. Jeg er litt bekymret for at jeg skal miste. Men hvis det skjer, vil man alltid merke en abort? Eller kan man risikere å gå i ukesvis før man oppdager det? 3. Siden jeg er i ennå er i fin form, har jeg fortsatt med trening som vanlig. Her om dagen var jeg ute og løp, og da merket jeg at jeg fikk litt vondt i livmorområdet. Det var ikke spesielt vondt og det var ingen problem å løpe videre. Jeg kjente dette i kanskje en halvtime. Men er dette et dårlig tegn? Burde jeg la være å trene når jeg kjenner noe fra det området selv om det ikke er spesielt vondt? 4. Av og til kjenner jeg bittelitt smerter og stikk ca. ved venstre eggstokk (det var der egget kom fra da jeg ble gravid). Kan dette være tegn på svangerskap utenfor livmor, eller er dette normalt? 5. Jeg sluttet å snuse da jeg hadde eggløsning, og bruker nå kun Onico (nikotin- og tobakksfri "snus"). Er det noen som har erfaringer med Onico og vet om dette på noen måte kan være skadelig for fosteret det også? 6. Og sist, men kanskje viktigst: Hvor i Oslo anbefaler dere fødsel (for dere som kan si noe om dette)? Anonym poster: e2afa03f024f83b1f9cd10f3678741f6
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 1: Helt normalt. 2: Som oftest vil man merke det, ikke alltid. En spontanabort er blødning og smerter, veldig merkbart. En "missed abortion" er at embryoet slutter å utvikle seg og dør i magen uten at blødning kommer umiddelbart. Dette merker man ikke alltid, men det er langt sjeldnere enn spontanaborter. 3: Hovedregelen er at du kan trene som normalt. 4: Aner ikke. 5: Rikshospitalet, men jeg har ikke prøvd andre steder. Du må søke fødeplass tidlig om du vil dit eller til Ullevål - godt mulig de har fullt allerede om du venter helt til første legetime. Det er mulig å søke selv. Anonym poster: 13afb69def7da292db238978ace99509
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Hoppet visst over fire... 4 og 5 skulle være 5 og 6. 4: Ja, i teorien kan det være et symptom på svangerskap utenfor livmor. Vanligvis vil det være helt normalt med litt smerter i eggstokkområdene. Får du intense smerter eller blødninger bør du kontakte legevakt. Anonym poster: 13afb69def7da292db238978ace99509
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Takker for svar! Men er det altfor tidlig å søke fødeplass nå? (Straks uke 5) Anonym poster: a708c652c27a95863b2bd21b715e76bd
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Bare søk, bedre å være tidlig ute enn sent. I verste fall risikere du å havne langt utenfor byen (jeg havnet på Asker og Bærum. Hurra....) Da ville jeg heller valgt A-hus, til tross for dårlig omtale i media. Har vært begge stedene. Alle svangerskap er forskjellige, jeg hadde ca ingen typiske symptomer som kvalme og ømme pupper med førstemann, og var heller ikke dårlig underveis. Ømheten kom etterhvert, og puppene ble, vel hmmm... Enorme! Litt smerter er helt normalt, stikninger og streksmerter har jeg hatt fra begynnelsen av alle tre gangene, uten at det har vært noe galt. Du kan bare fortsette å trene, det er bare bra for deg. Har ikke brukt snus i svangerskap, sluttet å røyke når jeg ble gravid med nr tre, men brukte ingenting for å erstatte. Vet heller ikke stort om aborter, har ikke opplevd en selv, men vet at det skal være mulig å gå videre med dødt foster en stund. På ett eller annet tidspunkt vil kroppen støte det fra seg. Er du bekymret så anbefaler jeg en privat ultralyd om noen uker. Har du sett hjertet banke så er abortsannsynligheten langt mindre Lykke til. Anonym poster: 1159be59f621da7a0c45cf0e918112ff
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Takker for svar! Men er det altfor tidlig å søke fødeplass nå? (Straks uke 5) Anonym poster: a708c652c27a95863b2bd21b715e76bd Du kan søke når du vil. Kjedelig å måtte ringe og si fra om man mister, selvsagt. Jeg søkte i uke åtte denne gangen, på Rikshospitalet, det holdt til plass der i hvert fall. Anonym poster: 13afb69def7da292db238978ace99509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå