Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Hvem er det som fikser det? Er det spillestedet selv som har bedt om artisten eller kan artisten ytre ønske om dette? Lurer på hvordan den der bookingverdenen fungerer.. Anonym poster: b0e7c5ad62982a132a9ac43b98d8151f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Det kommer helt an på hvilken artist det er vil jeg si. Mindre kjente artister booker konsertene sine selv direkte med de små scenene, eller har managere som booker/bookingbyråer for dem, alt etter hvor "små" de er. Når det gjelder store, verdenskjente artister/band er dette en helt annen sak. Det er mange som er involvert i å sy sammen en Europaturné for Beyoncé for å si det sånn... For å få en sånn type artist til å komme til Norge må man forhandle om det, det kan det ikke være noen tvil om. I Norge er det store bookingbyråer som LiveNation og Atomic som booker de største bandene, de har flest kontakter til byråene i utlandet og står i possisjon til å forhandle en avtale. Uten at jeg vet en dritt om det, tenker jeg at man når det gjelder helt vanlige konserter (altså ikke festivalkonserter) først får i gang en deal om at artisten kommer i det hele tatt, og deretter tar en avgjørelse om hvor konserten skal holdes deretter. Noen ganger gir det seg selv at det må bli Telenor Arena pga mengden publikum som ønsker å se artisten feks., men det avhenger jo også av når artisten har tid til å komme til Norge/Oslo og hvilke arenaer som er ledige på det tidspunktet. Anonym poster: 975ca2061ba49e9df68e8118a018977c
Lurker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har jobbet på et mindre konsertsted (350 gjester). Der var det som hun over sa et endel artister/ management tar kontakt om at de ønsker å spille der, og en del som blir kontaktet av bookingavdelingen om de er interessert i å spille der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå