Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Han har helt siden starten av vært vanskelig ved soving. Alltid sovet lite. Kun 2-3 t sammenhengende om natten inntil nå nylig. Han har startet med å sove så og si hele natten og selvfølgelig er jeg endelig lettet over det. Han våkner HVER morgen rundt 5:30 og er ikke uthvilt. Da legger jeg han ned og han sovner ganske fort med en hånd oppå. Så er det opp alt fra 6:30 til 7:15. Han slår noen ganger til med å sove selv om jeg har stått opp. Har noen dagbarn og ene legger seg halv 10 og kan sove i 4 timer selv om hun er eldre. Så er det min da. Har prøvd å legge han alt fra halv 10 til 11 fordi han da er stuptrøtt. Da sover han MAKS 30 min i vognen, ute eller inne. Han er ikke uthvilt da, for det merker jeg. Da er han sur og grinete, men det er umulig å få han til å sovne igjen så han må få komme opp. Vi er endel ute i løpet av dagen og prøver å få til en dupp til. Så er det leggetid mellom 19 og 20. Ved legging er det et helvete. Han har grått hver eneste kveld ved legging siden fødselen. Han må holdes fast, hvis ikke kan det drøye i timesvis. Noen ganger kan det hende han ikke gråter, men det starter som regel etter en liten stund. Det er et mareritt! Nå i det siste har vi brukt fra 60-90 min på legging, og dette blir jeg helt utslitt av. Kan ikke dra noen plasser eller avtale noe med noen. For om han våkner så blir han helt hysterisk om ikke mamma er der. Og da mener jeg oppriktig hysterisk/redd, ikke bare sint. Hva kan jeg gjøre med disse to problemene? JEg nekter å la han gråte seg i søvn uten at jeg er der i allefall. Hvordan kan jeg få han til å sove lengre dupper? Har prøvd å kutte til 1 uten at det gir noen forskjell... Syns det er så trist at han alltid gråter ved legging, noe som egentlig skulle vært koselig:( Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Ingen som har noen gode råd til meg:)? Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Aliniane Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Har dessverre ingen gode råd, men det er kanskje en liten trøst at vi er flere. Har en liten jente som ikke vil sove på dagen, kanskje to små dupper på 20-30 min om vi er heldige. Nettene er heller ikke veldig gode, hun våkner mange ganger og vil gjerne opp og leke selv om hun ikke er uthvilt. Jeg håper det retter seg etter hver, for vi gjør alt "etter boka".
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Noen barn sover dårlig i vogn. Hvordan er det om han sover i sengen på dagtid?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Har dessverre ingen gode råd, men det er kanskje en liten trøst at vi er flere. Har en liten jente som ikke vil sove på dagen, kanskje to små dupper på 20-30 min om vi er heldige. Nettene er heller ikke veldig gode, hun våkner mange ganger og vil gjerne opp og leke selv om hun ikke er uthvilt. Jeg håper det retter seg etter hver, for vi gjør alt "etter boka". Har gjort alt etter boka vi også helt fra starten. Alt ble bedre da vi kuttet ut smokken da. Bruker hun smokk? Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Noen barn sover dårlig i vogn. Hvordan er det om han sover i sengen på dagtid? Prøvde en periode i senga, men ble ikke bedre da. Det er lenge siden nå da så kan jo prøve det igjen:) Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Dette er kanskje ikke til hjelp, men min gutt legger seg kl 20 på kvelden. Og sover til kl 07- 09 (varierer!). Han sover 1 dupp pr. dag. Legger han mellom kl 10 - 12 på dagen (varierer ettersom når han våkner). Han sover 1 - 2 timer. Anonym poster: c9f79ced0eacadb560536d3e8f806c03
Aliniane Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Vi prøver både vogn og seng (og sofa). Hun bruker smokk når hun skal sove. Mulig vi burde prøve å kutte den, selv om jeg ikke tror det er den som er problemet. Her er hun rett og slett for nysgjerrig og utforskende til at hun har tid til å slappe av. Vi triller og triller, prøver å ha den mørkt eller lyst, i gangen, på stua, på kjøkkenet, ute, i senga... ja, egentlig alle tenkelige løsninger. Hun vil bare ikke sove. Var hos helsesøster, men hun hadde ikke så mange andre forslag.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Vi prøver både vogn og seng (og sofa). Hun bruker smokk når hun skal sove. Mulig vi burde prøve å kutte den, selv om jeg ikke tror det er den som er problemet. Her er hun rett og slett for nysgjerrig og utforskende til at hun har tid til å slappe av. Vi triller og triller, prøver å ha den mørkt eller lyst, i gangen, på stua, på kjøkkenet, ute, i senga... ja, egentlig alle tenkelige løsninger. Hun vil bare ikke sove. Var hos helsesøster, men hun hadde ikke så mange andre forslag. Slitsomt ja. Men er en ide å prøve i allefall om natten. Min våknet jo fordi han ikke hadde den:) Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Aliniane Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 Her våkner hun og vil opp. Vil ikke ligge i senga, vil ut og gå, opp og leke. Smokken hjelper ikke. Vi legge henne ned, gir henne smokk, stryker på henne. Men nei, det er opp og stå med en gang, og hyle hyle hyle fordi hun vil stå opp og leke. Vi tar henne ikke opp da, bare gir henne smokk og forsøker å roe henne, sitter hos henne. Men det er lange og slitsomme netter for tiden.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 Her våkner hun og vil opp. Vil ikke ligge i senga, vil ut og gå, opp og leke. Smokken hjelper ikke. Vi legge henne ned, gir henne smokk, stryker på henne. Men nei, det er opp og stå med en gang, og hyle hyle hyle fordi hun vil stå opp og leke. Vi tar henne ikke opp da, bare gir henne smokk og forsøker å roe henne, sitter hos henne. Men det er lange og slitsomme netter for tiden. Huffameg ja. Må jo holde fast min for at han skal roe seg ned. Føler meg nesten som en overgriper, men heller det enn at leggingen pågår i timesvis. Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Mø schæl! Skrevet 29. mai 2013 #12 Skrevet 29. mai 2013 Huff ja, det er tungt - jeg vet. Trøsten er at dette mest sannsynlig vil rette seg selv etterhvert som han blir litt eldre. Datteren vår på 14 måneder er også voldsomt vanskelig å legge - helt siden fødselen av faktisk - så kjenner på frustrasjonen. Vi må også til tider holde henne fast ved leggetid for at hun i det hele tatt skal ha en sjanse til å sovne. Så noen spesielt gode råd har jeg ikke, men kanskje det er på tide å kutte ned til kun EN dupp i løpet av dagen? Skjønner at han vil komme til å bli ekstremt sutrete og overtrøtt fra starten av siden han sover så dårlig resten, men kun en dupp vil rette litt på dette? Jeg tenker også at leggetid mellom 19 0g 20 muligens blir litt i seneste laget i dette tilfellet, at gutten sover dårlig fordi han rett og slett er overtrøtt? Ammer du fremdeles? For vår del var ammeslutt både positivt og negativt for leggingen. Positivt fordi pappaen nå kunne legge (og hun roet seg betraktelig fortere hos ham) - negativt fordi hun ble ENDA villere ved legging (tidligere kunne hun være vill, men sovne med puppen). Så hos oss har det nok i tillegg vært en del puppe-frustrasjon for minstefrøken, som har resultert i en uholdbar leggesituasjon. Jeg tolker ut fra innlegget ditt at gutten din ikke går i barnehage, det gjør heller ikke jenta vår enda. Jeg setter min lit og håp til at situasjonen vil bedre seg betraktelig når de opplever en barnehagehverdag, og forhåpentligvis blir trøttere på kvelden og kanskje også tryggere av faste rutiner. Lov å håpe, iallfall... Gudd løkk!
Aliniane Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 Åh, jeg gleder meg også til barnehage og tror mye vil løse seg med dagsøvnen da, når hun får tatt seg ut ekstra med leking og andre barn først. Her er det ikke pupp, og hun har ikke fått mat på natten siden jul, men våkne det skal hun likevel!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #14 Skrevet 29. mai 2013 Ikke barnehage. Sluttet nattamming rundt 9 mnd tror jeg og helt ammeslutt ved 11 mnd:) Ja kan virke som han er litt overtrøtt ettersom han gnir og gnir seg i ansiktet og får liksom ikke sove. Skal prøve å legge før 19 kanskje:) Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #15 Skrevet 29. mai 2013 Vi har noen dagbarn i stedet så han får sosialisering og vi er mye ute:) Så er ikke for lite aktivitet Anonym poster: f5d6784989221829e5c87107f92af426
mamma_til_gutt Skrevet 29. mai 2013 #16 Skrevet 29. mai 2013 Tenker at han kanskje er overtrøtt. Prøv å legge ham tidligere både på dagen og på kvelden. Så får han heller ha en kortere dupp på tidlig ettermiddag om det blir nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå