Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 (satte inn enn bindestrek som er feil fordi det så så teit ut i ett ord) Nå kjører vi på igjen dere. 480 stp og still counting. Jeg har søkt på årsenhet engelsk, så jeg kan bli engelsklærer. Og jeg gruer. Så til alle dere som har lest stormende høyder og stolthet og fordom. Spørsmål vil komme. I to år. Særlig når vi kommer til amerikansk samfunn og politikk. Jeg skjønner ikke valgmenn.. men det er neste år. Om jeg kommer inn da..
Gjest sug lut Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Jeg elsker Wuthering Heights og tolererer greit Jane Austen, selv om ikke favoritten er Pride and Prejudice, så jeg gleder meg. Sånn sekundært gleder jeg meg også over at jeg aldri skal ta flere studiepoeng - har så det holder og er bare så inderlig ferdig med eksamener og ikke minst har jeg - som deg, antar jeg - ingen toleranse for dårlige lærekrefter.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Trodde også at jeg var ferdig med å studere, men så feil kan man ta.. Og motivasjonen for engelsk ble ikke mindre når jeg leste igjennom oppgavene elevene mine fikk av sin engelsklærer hvor det står " How do the elves first react when they see the dwarfs".. ikke klingende engelsk eller? Vet det ikke er direkte feil, men det høres så norsk ut. Endret 29. mai 2013 av Lektor Doppler med tillegg
Iiiiik Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Å lese stormfulle høyder på engelsk var en krevende greie synes jeg. Fikk i hvert fall mer forståelse for handlingen når jeg etterpå hørte den på lydbok på norsk. Jeg har en million studiepoeng jeg også tror jeg. Har egentlig ingen da siden jeg var student i steinalderen og da het det vekttall. Med 9 1/2 år på Blindern har jeg i hvet fall ganske mange vekttall. Når jeg blir gammel skal jeg ta kosefagene
Patetica fåkksi Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Om drømmen går som planlagt er jeg snart i ferd med å sanke noen, hvertfall.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Så engelsk i norge er litteraturhistorie på samme måte som norsk faget? Rant ligger på gulvet og sparker med bena i oppgithet over systemet. Det Norge trenger er ikke Engelsk lærere som kan engelsk litteraturhistorie, men som har brukt det somdagligtale i minimum et år. Lykke til og no offence hilsen ei som har en god norsk karakter grunnet leseglede, men ikke kan å,og gramatikk eller dobbeltkonsonanter. Har dårlig engelsk karakter, men har bodd i australia og brilljert med forståelse av fremmedord. Ja til mer praktisk kunnskap i fag som trenger det.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Så engelsk i norge er litteraturhistorie på samme måte som norsk faget? Rant ligger på gulvet og sparker med bena i oppgithet over systemet. Det Norge trenger er ikke Engelsk lærere som kan engelsk litteraturhistorie, men som har brukt det somdagligtale i minimum et år. Lykke til og no offence hilsen ei som har en god norsk karakter grunnet leseglede, men ikke kan å,og gramatikk eller dobbeltkonsonanter. Har dårlig engelsk karakter, men har bodd i australia og brilljert med forståelse av fremmedord. Ja til mer praktisk kunnskap i fag som trenger det. Offence taken. Enig i det du sier, men nå er ikke verden sånn og jeg er ikke et verre alternativ enn de alternativene som finnes. Endret 29. mai 2013 av Lektor Doppler med tillegg
Iiiiik Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Jeg er ikke helt enig heller jeg da. Så lenge elevene får en karakter i engelsk muntlig og en i engelsk skriftlig, så skal de jo vurderes i noe annet enn kun ordforråd og uttale. Engelsk grunnfag innebærer jo dessuten muntlig eksamen i tillegg til der man testes i litteratur og gramatikk, så man får ikke en god karakter uten også å kunne snakke. Jeg har forresten en spansktalende venninne som aldri bestod spansk grunnfag, så det holder ikke å bare kunne uttrykke seg på det språket man testes i.
Gjest sug lut Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Så engelsk i norge er litteraturhistorie på samme måte som norsk faget? Rant ligger på gulvet og sparker med bena i oppgithet over systemet. Det Norge trenger er ikke Engelsk lærere som kan engelsk litteraturhistorie, men som har brukt det somdagligtale i minimum et år. Lykke til og no offence hilsen ei som har en god norsk karakter grunnet leseglede, men ikke kan å,og gramatikk eller dobbeltkonsonanter. Har dårlig engelsk karakter, men har bodd i australia og brilljert med forståelse av fremmedord. Ja til mer praktisk kunnskap i fag som trenger det. Jeg tror ikke du er i en posisjon til å uttale deg om engelskfaget på høyskolenivå bare fordi du har bodd utenlands et år
Gjest Siklerotte Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 http://www.uio.no/studier/emnegrupper/uv/UVM5-LEKT60-ENG/ http://www.uio.no/studier/emnegrupper/uv/UVM5-LEKT80-ENG/ Ikke bare litteratur, nei (ikke i norskfaget heller).
Gjest Nerdens'mus Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 Trodde ikke doppler var høyskole trodde doppler var vidregående lektor. Jeg ønsker en skole der ungdom med praktiske evner føler mestring i stedet for en skole der praktiker kan hate et språk fordi de fikk et lands kultur historie trødd nedover ørene uten at de noen gang skjønner hva dødemeneskers fikskjon om fanatsi mneske har med dem å gjøre. Liker foresten bollywood versjonen av pride and predjudice. Oss kvinner i et samfunn som er så likestilt at vi krangler om likelønn. Har godt av å bli minnet på at det stadig finnes kvinner i verden som ikke er verdt noe hvis de ikke blir gift. Ville vært n bedre feminist hvis vi sloss for damer i 3 verdens land oftere. ( avsporing delux, men full som fy)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. mai 2013 http://www.takecredit.no/del1/studieplan_b Dette er kurset jeg skal ta. Og nei, man komme ikke gjennom ved å snakke bra engelsk. Det ser ut til å bli mye jobb. Lesinga av stormfulle høyder er ikke det jeg gruer mest for. Man skal kunne en del om språket. Akkurat som på vgs. Elevene skal også der kunne noe om engelskspråklige samfunn, strukturer, samt grammatikk osv. Kjenner jeg er litt lei folk som bruker argumenter som at man trenger ikke diktanalyse for å mekke bil. Sant sikkert, men så lærer heller ikke yrkesfagelevene å analysere dikt heller da.
Gjest sug lut Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 Det finnes gode og dårlige lærere. Det har med dem å gjøre og ikke med engelsk som fag på universitet eller høyskole, hvilket er det Doppler refererer til. Studiepoenggivende engelskfag er ikke et språkkurs på friundervisningen, det forutsetter at du allerede kan språket, det har strøket studenter med engelsk som morsmål til alle tider akkurat som ikke det å være norsk nordmann fra Norge er nok til å få studiepoeng i norsk. Det er da heller ingen motsetning mellom kulturkunnskap og språkinnlæring, språk eksisterer ikke i vakum.
Iiiiik Skrevet 29. mai 2013 #14 Skrevet 29. mai 2013 http://www.takecredi...l1/studieplan_b Dette er kurset jeg skal ta. Og nei, man komme ikke gjennom ved å snakke bra engelsk. Det ser ut til å bli mye jobb. Lesinga av stormfulle høyder er ikke det jeg gruer mest for. Man skal kunne en del om språket. Det ser morsomt og krevende ut! Spesiell eksamensform da! Blogginnlegg og nettmøter på Skype
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2013 http://www.takecredi...l1/studieplan_b Dette er kurset jeg skal ta. Og nei, man komme ikke gjennom ved å snakke bra engelsk. Det ser ut til å bli mye jobb. Lesinga av stormfulle høyder er ikke det jeg gruer mest for. Man skal kunne en del om språket. Det ser morsomt og krevende ut! Spesiell eksamensform da! Blogginnlegg og nettmøter på Skype Og 5 dagers hjemmeksamen x 2. Da blir det rent her til jul i alle fall..
Iiiiik Skrevet 29. mai 2013 #16 Skrevet 29. mai 2013 Jeg tror virkelig ikke at ungdomsskolen blir morsommere for praktikerne hvis det eneste som kreves av engelsklæreren er at hun har bodd minst et år i et engelskspråklig land. Ser jo på noen yrkesfag at det er praktikere som underviser på verkstedet f.eks og de er ingen pedagoger gitt! At skolen kan være for teoretisk, at mange lærere er for dårlige til å trekke linjene mellom fagene og å synliggjøre nytten av dem, det er det lett å være enig i.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2013 Jeg tror virkelig ikke at ungdomsskolen blir morsommere for praktikerne hvis det eneste som kreves av engelsklæreren er at hun har bodd minst et år i et engelskspråklig land. Ser jo på noen yrkesfag at det er praktikere som underviser på verkstedet f.eks og de er ingen pedagoger gitt! At skolen kan være for teoretisk, at mange lærere er for dårlige til å trekke linjene mellom fagene og å synliggjøre nytten av dem, det er det lett å være enig i. Underviser sammen med et skrekkeksempel av en praktiker. Han er så mangelfull som pedagog at det går gjetord om han på bygda. Kommer med utsagn som "jeg trodde det var enklere å bli kvitt elever man ikke ville ha jeg". Er venn med elevene på facebook, er rasist og kvinnehater og kan alt. Absolutt alt. Om alt. Og vi blir ikke kvitt han. Og han ødelegger skolen min...
Iiiiik Skrevet 29. mai 2013 #18 Skrevet 29. mai 2013 Jeg jobber med ungdom i videregående skolealder og har erfart noen sånne jeg også. I elektro og byggfag og på TIP osv. Når ungdom står på randen til å kjøre livet sitt rett i grøfta, er det ikke en garva praktiker som signaliserer at de helst vil ha ungdommen ut av klasserommet eller verkstedet de trenger å møte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå