♥Madam Mim♥ Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Denne gangen var jeg så sikker på at jeg skulle få til ammingen, men det viser seg at jeg nok en gang har for lite/ er i ferd med å miste melka. Også mulig at det er for lite næring i den melken jeg faktisk har. Velger nå å pumpe melken jeg selv har for å da ha kontroll over matinntaket til lillegutten. Jeg har gullfisk hukommelse så derfor dukker det jo opp noen spørsmål om ting jeg ikke husker fra sist da 1. Hvor lenge kan mm stå ute i romtemperatur? 2. Hvor lenge kan mme stå i romtemperatur, etter å ha vært en runde i mikroen? 3. Kan mme varmes opp fler enn en gang? Tenker da hvis babyen ikke spiser alt på en gang og tar f.eks 30 min pause.... 4. Hvor lenge holder mm seg i kjøleskap? Håper noen kan svare meg på disse tingene
MamaLadyBug Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Her kan du lese om mm http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk Og her er litt om mme Oppbevaring av morsmelkerstatning Helsedirektoratet anbefaler at du bare tilbereder ett måltid om gangen for å unngå at det utvikler seg bakterier. Hvis melk holdes varm over lengre tid, formerer bakteriene seg drastisk, og dette medfører en fare for barnet. Det er derfor viktig å oppbevare den tilberedte morsmelkerstatningen på riktig måte. Du må aldri varme opp igjen morsmelkerstatningen. Kast den melken som ikke brukes.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Hvis jeg var deg ville jeg heller investert i en liten vekt og veid baby før og etter pupp for å se hvor mye mm baby får i seg, Baby er myyye mer effektiv til å tømme brystet enn ei pumpe. Og da risikerer du heller ikke at melke forsvinner slik den lett gjør om du pumper istedet. MM tåler 8 timer i rt, men må da kastes etterpå. I Kjøleskap i teorien 3-5 døgn om hygienen er god. I frysen i 3 mnd. MME har jeg aldri vært borti. Men hvorfor tror du at du mister melka? Legger ikke babyen på seg nok? Anonym poster: c5d9cfd46e92a1eb28bb32d8508beb63
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Mme skal være så fersk som mulig. Sykehuset sa her at man kunne ha mme i kjøleskap i 24timer, men ville heller valgt å hatt kokt vann i kjøleskap, så lagd det fersk, tar ikke mange minuttene det heller. Mme skal egentlig ikke varmes opp igjen, eller gies rester, Kan sikkert stå en liten stund i romtemp, men det avhenger litt.. 30min er ok, men en halv dag er ikke ok.. Anonym poster: 83c09f18cdf5a7bab43eaf2f2647409f
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2013 Tror jeg mister melka pga de er helt bløte og når han er ferdig med å spise så er det ikke en eneste dråpe som er mulig å få presset ut. Han har også vært veldig urolig og utilpass i et par dager. Ga han mme for første gang i går og da merket jeg at han slappet av med en gang og sov godt og lenge. Har fremdeles melk til noen måltider, men rekker ikke å produsere nok mellom hvert måltid for at han blir mett. Han har også lav fødselsvekt så jeg kan ikke ta sjanser på at melka mi er ok, han har ingenting å gå på. Tenkte at når jeg pumper så ser jeg hvor mye jeg får ut, får jeg ut mye og han fremdeles er veldig sulten like etterpå så er det nok ikke næring heller. Jeg er slankeoperert og dermed er det nok en viss risiko for det dessverre...
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2013 Lager alltid mme når babyen skal ha mat, så blir ikke stående noe særlig her, kun hvis babyen skal ha pause. Lager flasker med kokt vann og malt som jeg setter i kjøleskapet og tilsetter pulveret når det er mattid
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Tror jeg mister melka pga de er helt bløte og når han er ferdig med å spise så er det ikke en eneste dråpe som er mulig å få presset ut. Han har også vært veldig urolig og utilpass i et par dager. Ga han mme for første gang i går og da merket jeg at han slappet av med en gang og sov godt og lenge. Har fremdeles melk til noen måltider, men rekker ikke å produsere nok mellom hvert måltid for at han blir mett. Han har også lav fødselsvekt så jeg kan ikke ta sjanser på at melka mi er ok, han har ingenting å gå på. Tenkte at når jeg pumper så ser jeg hvor mye jeg får ut, får jeg ut mye og han fremdeles er veldig sulten like etterpå så er det nok ikke næring heller. Jeg er slankeoperert og dermed er det nok en viss risiko for det dessverre... Du har ikke bare økedøgn da? Da er det helt vanlig at det føles slik noen dager, og da må man bare legge til baby hele tiden til produksjonen går opp. Gir man mme da så har man tapt egentlig... Men det kan jo være at melka di påvirkes av slankeoperasjonen, det aner jeg ikke. Men føler at mange gir opp når de har økedøgn fordi de tror melka blir borte. Men det er DA det er viktig å amme masse. Spise og drikke godt og slappe av sånn at produksjonen går opp. Baby vil virke litt sulten til melka tar seg opp, men det er normalt. Men det er ditt valg. Men vær obs på at om du begynner med mme, så vil nok melka di forsvinne ganske raskt altså... For da vil jo ikke babyen die nok til at du opprettholder/øker produksjonen... En ting til. Å pumpe ut melka er IKKE et godt mål på hvor mye melk du har. Jeg hadde masse melk til min baby, men greide ikke pumpe ut så mye for det. Pumping er så mye mindre effektivt enn diingen til babyen! Så du kan fort lures til å tro du har mindre melk enn du faktsik har! Anonym poster: c5d9cfd46e92a1eb28bb32d8508beb63
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Denne gangen var jeg så sikker på at jeg skulle få til ammingen, men det viser seg at jeg nok en gang har for lite/ er i ferd med å miste melka. Også mulig at det er for lite næring i den melken jeg faktisk har. Velger nå å pumpe melken jeg selv har for å da ha kontroll over matinntaket til lillegutten. Jeg har gullfisk hukommelse så derfor dukker det jo opp noen spørsmål om ting jeg ikke husker fra sist da 1. Hvor lenge kan mm stå ute i romtemperatur? 2. Hvor lenge kan mme stå i romtemperatur, etter å ha vært en runde i mikroen? 3. Kan mme varmes opp fler enn en gang? Tenker da hvis babyen ikke spiser alt på en gang og tar f.eks 30 min pause.... 4. Hvor lenge holder mm seg i kjøleskap? Håper noen kan svare meg på disse tingene 1. 6-8 timer var i allefall det som var gjeldende da jeg ammet for 1 år siden. 4. 3-5 døgn. Vet ikke noe om mme dessverre. Anonym poster: 1aa9b51025e60882fb87becbb87cb44a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Tror jeg mister melka pga de er helt bløte og når han er ferdig med å spise så er det ikke en eneste dråpe som er mulig å få presset ut. Han har også vært veldig urolig og utilpass i et par dager. Ga han mme for første gang i går og da merket jeg at han slappet av med en gang og sov godt og lenge. Har fremdeles melk til noen måltider, men rekker ikke å produsere nok mellom hvert måltid for at han blir mett. Han har også lav fødselsvekt så jeg kan ikke ta sjanser på at melka mi er ok, han har ingenting å gå på. Tenkte at når jeg pumper så ser jeg hvor mye jeg får ut, får jeg ut mye og han fremdeles er veldig sulten like etterpå så er det nok ikke næring heller. Jeg er slankeoperert og dermed er det nok en viss risiko for det dessverre... Du har ikke bare økedøgn da? Da er det helt vanlig at det føles slik noen dager, og da må man bare legge til baby hele tiden til produksjonen går opp. Gir man mme da så har man tapt egentlig... Men det kan jo være at melka di påvirkes av slankeoperasjonen, det aner jeg ikke. Men føler at mange gir opp når de har økedøgn fordi de tror melka blir borte. Men det er DA det er viktig å amme masse. Spise og drikke godt og slappe av sånn at produksjonen går opp. Baby vil virke litt sulten til melka tar seg opp, men det er normalt. Men det er ditt valg. Men vær obs på at om du begynner med mme, så vil nok melka di forsvinne ganske raskt altså... For da vil jo ikke babyen die nok til at du opprettholder/øker produksjonen... En ting til. Å pumpe ut melka er IKKE et godt mål på hvor mye melk du har. Jeg hadde masse melk til min baby, men greide ikke pumpe ut så mye for det. Pumping er så mye mindre effektivt enn diingen til babyen! Så du kan fort lures til å tro du har mindre melk enn du faktsik har! Anonym poster: c5d9cfd46e92a1eb28bb32d8508beb63 seriøst??? Sitter du på ammefasiten??? Og selv om det gjelder de aller færreste så finnes det faktisk kvinner som ikke produserer nok melk. Sånn er det bare. Man kan lett se at du ikke har slitt noe særlig med å få til ammingen. Du viser null forståelse for at det ikke går like lett for andre. Dessuten har vi alle ulik terskel når det kommer til amming. Når skal man gi opp? Bør man fortsette? Skal babyen ha mm for enhver pris?? Hun nevner at babyen var undervektig ved fødsel og derfor ikke har stort å gå på slik at det faktisk er ganske så uansvarlig å gå ut ifra at alt er som det skal. Det er nemlig ikke slik for alle at det bare er å legge til hver gang barnet knirker og så går resten som en drøm. Barnet legger på seg og alle er lykkelige. Det er ingen tvil - morsmelk er det beste barnet kan få. Og alle som kan, bør amme. (med kan så mener jeg dem som ikke har noen fysiske/ psykiske problemer eller betenkeligheter med å amme) Anonym poster: 67702f19be56b1d34a4179bd150c7de8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 Jeg ville pumpet ut det jeg kunne og så ofte jeg orket, men gitt babyen mme i tillegg, slik at den var sikret nok næring/mat i ett måltid. Angrer fortsatt på at jeg ikke gjorde det sånn selv med en gang vesla kom til verden, for hun ble bare kjempeurolig og hang på puppen hele tiden. Jeg hadde riktignok masse melk til henne, men hun var så sløv at hun sovnet så fort hun ble lagt til puppen og jeg måtte nesten plage henne for å holde henne våken nok til å suge. Hun ble aldri skikkelig mett og måtte mates ofte. Fikk derfor ikke i seg den mest næringsrike melka. Hun var også liten da hun kom til, 2900 gram. Anonym poster: 69acd755cf05b5b9ccec576232deed0b
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 Hvis babyen kun har vært urolig et par dager, så ville jeg forsøkt å amme oftest mulig noen dager for å se hva som skjer da. Gå gjerne på helsestasjon og få hjelp til at babyen blir veid før og etter du ammer, så ser du hvor mye den får i seg. Hvor gammel er babyen og har den lagt på seg greit til nå? Det er helt vanlig at puppene blir mindre sprengte etterhvert og det trenger på ingen måte å bety at det er for lite mat. Etter den første perioden med amming, så har jeg sjelden hatt spreng i puppene hvis jeg ikke har hatt lang tid uten amming, men jeg har likevel fullammet to barn til de var ca 6mnd. Anonym poster: 48a6cc35605de2e008928fdb4ab2a3a2
fire pluss en Skrevet 29. mai 2013 #12 Skrevet 29. mai 2013 Skal være en nettside som heter flaskeposten. Får den dessverre ikke opp akkurat nå, ellers skulle jeg sendt deg link. Der finnes gode råd og tips om flaskemating. De er også på facebook - du kan jo sjekke der. Super oversikt og tips i forhold til det meste av informasjon man trenger om mme
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 29. mai 2013 Takk for tips og råd alle sammen Gutten er bare to uker og veide 2970g når han kom til verden. Har hatt et veldig komplisert svangerskap og gått i konstant frykt omtrent fra uke 26 først grunnet blødninger og deretter pga han har vært for liten. Gikk til ukentlig ul siste 10 uker av svangerskapet og til slutt måtte han ut pga vekst stoppet opp. Er nok derfor jeg er såpass nervøs og usikker nå med ammingen. Tar ingen sjanser nå nei!! På en måte ønsker jeg å fortsette amming, men på en annen siden så føler jeg at jeg ville fått mer kontroll ved å kun gå over til flaske... Huff vanskelig dette...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #14 Skrevet 29. mai 2013 Takk for tips og råd alle sammen Gutten er bare to uker og veide 2970g når han kom til verden. Har hatt et veldig komplisert svangerskap og gått i konstant frykt omtrent fra uke 26 først grunnet blødninger og deretter pga han har vært for liten. Gikk til ukentlig ul siste 10 uker av svangerskapet og til slutt måtte han ut pga vekst stoppet opp. Er nok derfor jeg er såpass nervøs og usikker nå med ammingen. Tar ingen sjanser nå nei!! På en måte ønsker jeg å fortsette amming, men på en annen siden så føler jeg at jeg ville fått mer kontroll ved å kun gå over til flaske... Huff vanskelig dette... Det er i hvert fall ikke noe tap og noen stor sorg å gå over til flaske dersom du føler du blir mer avslappet av det Det skal jeg selv huske på til nestemann kommer, ettersom jeg har strukket amminga altfor langt ved de første to. Anonym poster: 69acd755cf05b5b9ccec576232deed0b
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2013 Takk for tips og råd alle sammen Gutten er bare to uker og veide 2970g når han kom til verden. Har hatt et veldig komplisert svangerskap og gått i konstant frykt omtrent fra uke 26 først grunnet blødninger og deretter pga han har vært for liten. Gikk til ukentlig ul siste 10 uker av svangerskapet og til slutt måtte han ut pga vekst stoppet opp. Er nok derfor jeg er såpass nervøs og usikker nå med ammingen. Tar ingen sjanser nå nei!! På en måte ønsker jeg å fortsette amming, men på en annen siden så føler jeg at jeg ville fått mer kontroll ved å kun gå over til flaske... Huff vanskelig dette... Det er i hvert fall ikke noe tap og noen stor sorg å gå over til flaske dersom du føler du blir mer avslappet av det Det skal jeg selv huske på til nestemann kommer, ettersom jeg har strukket amminga altfor langt ved de første to. Anonym poster: 69acd755cf05b5b9ccec576232deed0b Føler egentlig ikke det er så stort nederlag heller, men hadde jo vært veldig gøy å få til ammingen denne gangen. Mistet melken fort med føretemann også. Hun var en kg tyngre ved fødsel så der forsøkte jeg ganske så hardt i en ukes tid med amming, pumping og mme men det endte med at jeg var så stresset og sliten i slutten av uka at jeg mistet den siste melken også.... Den gangen følte jeg meg som er forferdelig dårlig mamma, trodde "alle" ammet, men oppdaget jo fort at det var langt fra sannheten
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #16 Skrevet 29. mai 2013 Tror jeg mister melka pga de er helt bløte og når han er ferdig med å spise så er det ikke en eneste dråpe som er mulig å få presset ut. Han har også vært veldig urolig og utilpass i et par dager. Ga han mme for første gang i går og da merket jeg at han slappet av med en gang og sov godt og lenge. Har fremdeles melk til noen måltider, men rekker ikke å produsere nok mellom hvert måltid for at han blir mett. Han har også lav fødselsvekt så jeg kan ikke ta sjanser på at melka mi er ok, han har ingenting å gå på. Tenkte at når jeg pumper så ser jeg hvor mye jeg får ut, får jeg ut mye og han fremdeles er veldig sulten like etterpå så er det nok ikke næring heller. Jeg er slankeoperert og dermed er det nok en viss risiko for det dessverre... Du har ikke bare økedøgn da? Da er det helt vanlig at det føles slik noen dager, og da må man bare legge til baby hele tiden til produksjonen går opp. Gir man mme da så har man tapt egentlig... Men det kan jo være at melka di påvirkes av slankeoperasjonen, det aner jeg ikke. Men føler at mange gir opp når de har økedøgn fordi de tror melka blir borte. Men det er DA det er viktig å amme masse. Spise og drikke godt og slappe av sånn at produksjonen går opp. Baby vil virke litt sulten til melka tar seg opp, men det er normalt. Men det er ditt valg. Men vær obs på at om du begynner med mme, så vil nok melka di forsvinne ganske raskt altså... For da vil jo ikke babyen die nok til at du opprettholder/øker produksjonen... En ting til. Å pumpe ut melka er IKKE et godt mål på hvor mye melk du har. Jeg hadde masse melk til min baby, men greide ikke pumpe ut så mye for det. Pumping er så mye mindre effektivt enn diingen til babyen! Så du kan fort lures til å tro du har mindre melk enn du faktsik har! Anonym poster: c5d9cfd46e92a1eb28bb32d8508beb63 seriøst??? Sitter du på ammefasiten??? Og selv om det gjelder de aller færreste så finnes det faktisk kvinner som ikke produserer nok melk. Sånn er det bare. Man kan lett se at du ikke har slitt noe særlig med å få til ammingen. Du viser null forståelse for at det ikke går like lett for andre. Dessuten har vi alle ulik terskel når det kommer til amming. Når skal man gi opp? Bør man fortsette? Skal babyen ha mm for enhver pris?? Hun nevner at babyen var undervektig ved fødsel og derfor ikke har stort å gå på slik at det faktisk er ganske så uansvarlig å gå ut ifra at alt er som det skal. Det er nemlig ikke slik for alle at det bare er å legge til hver gang barnet knirker og så går resten som en drøm. Barnet legger på seg og alle er lykkelige. Det er ingen tvil - morsmelk er det beste barnet kan få. Og alle som kan, bør amme. (med kan så mener jeg dem som ikke har noen fysiske/ psykiske problemer eller betenkeligheter med å amme) Anonym poster: 67702f19be56b1d34a4179bd150c7de8 Du var jo en solstråle. HI ber om tips, og jeg gir av min erfaring. Kan ikke gjøre noe annet enn det da? Jeg sier ikke at hun skal gjøre slik og slik, bare at sånn er min erfaring og det jeg har lært om amming, og så får hun gjøre som hun vil. Nei, jeg har ikke slitt med ammingen, men skjønner jo at andre kan gjøre det. Er bare altfor mange som TROR de sliter med ammingen, les har for lite melk, uten at de har det. Man pleier ikke gå rundt med sprengte pupper hele tiden, det stabiliserer seg, og økedøgn er helt vanlig, og da virker ikke babyen fornøyd. Bare sier at slik er det for de fleste, og hvis man da gjerne vil fortsette med amming, er det DA man ikke bør gi opp. Det er bare en liten oppoverbakke som hører med til ammingen. Hvor kommer min mangel på forståelse fram? Og hvor skriver jeg at man skal amme for enhver pris? Trod du leser det du vil her altså, fordi DU føler det truffet. Jeg skriver jo til og med at det er hennes valg, for det er det jo. Bare prøver å si at hun kanskje fremdeles kan ha håp om å få til ammingen om hun vil. Og det er negativt? Anonym poster: c5d9cfd46e92a1eb28bb32d8508beb63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå