Gå til innhold

Litt mer nynorskhjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk hjelp fra noen i går i forbindelse med en oppgave jeg må skrive på nynorsk, og håper noen kan hjelpe litt i dag også :)

 

Det gjelder ordet "også". Jeg har gjennom hele oppgaven konsekvent brukt "og" i stede for "også". Egentlig bare fordi det høres mer nynorsk ut. I går kom en venninne innom og skummet igjennom deler av oppgaven og mente jeg brukte det feil. At jeg enten måtte skrive "også" som på bokmål, eller måtte bruke apostrof, altså "óg". Nå ble jeg veldig usikker her. Hva ville du brukt av "også", "óg" og "og"?

 

Anonym poster: c7252b82bf8b94d5b5a271ada9b5eebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare uten å lese setningene. Men du kan bruke "også" på nynorsk.

 

Anonym poster: c570a6d823f80f18bc3e5bea3ebd22fe

Skrevet

Jeg har alltid brukt òg...

 

Anonym poster: fb6c574ca7658dbb29eff7ea8a9e8f88

Skrevet

Det er litt vanskelig å svare uten å lese setningene. Men du kan bruke "også" på nynorsk.

 

Anonym poster: c570a6d823f80f18bc3e5bea3ebd22fe

 

Det er masse setninger! ;) Er en oppgave på 11-12 sider, ca 4200 ord. De som skal vurdere den er veldig nynorske av seg og vektlegger språk, så vil gjerne bruke det ordet som er mest akseptert.

 

HI

 

 

Anonym poster: c7252b82bf8b94d5b5a271ada9b5eebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...