Gå til innhold

Hvordan blir man satt i gang (fødsel) ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør de? Er igangsetting smertefullt? Og tar fødselen lengere tid?

Anonym poster: 7634450736493b6c1569d22f3ea564ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør de? Er igangsetting smertefullt? Og tar fødselen lengere tid?

Anonym poster: 7634450736493b6c1569d22f3ea564ea

Modningstablett, drypp.

Det tok lengre tid for meg men det kan jo ha vært tilfeldig også. Men jævlig var det. Drypp er det verste jeg har vært med på i hele mitt liv.

Anonym poster: e7ca4bc6b8ba7d89af0590d895c39962

Skrevet

det er flere måter å sette i gang en fødsel.

Man kan få ballongkateter. Den blir plassert i skjeden og faller ut av seg selv etter en stund.

Man kan også få piller eller gele vaginalt. Alle disse tingene kan føre til at man blir moden og får rier.

Dersom det er mulig, om man er moden nok/har åpning, så kan man ta vannet og satse på egne rier. Starter ikke riene så blir man satt på drypp. Dryppet gir rier.

Jeg ble satt i gang med min første. Jeg var moden og hadde god åpning så hos meg tok de vannet og satte drypp. Jeg har ingen erfaring med noen av de andre metodene men de sier det er best om man får egne rier. Rier på drypp kan være mer intense fra begynnelsen av og bygger seg ikke opp slik det vanligvis gjør når fødselen har startet naturlig, enten av seg selv eller etter litt hjelp med kateter, gele eller piller.

Siden det var min første fødsel hadde jeg ingenting å sammenligne med. Fødselen var forøvrig helt fantastisk. Vond ja, riene var rimelig heftige, men det var en vannvittig opplevelse! Fødselen tok ca. 4 timer fra vi fikk start på riene til han var ute. En meget lett og komplikasjonsfri fødsel ;) Ingenting i forkant av riestart var vondt.

Mannen min lo fælt av meg da jeg var ferdig fordi jeg spurte " var dette alt??"

Skrevet

Det kommer an på om du er moden eller ikke.

Jeg var helt moden og hadde 2 cm åpning, da strippet de meg litt og tok vannet. Fikk litt rier av det men måtte ha drypp for å få fart på sakene. Riene på drypp er intense og vonde, men jeg taklet det greit uten smertelindring. Fra jeg fikk dryppet til ungen var ute gikk det 5 timer så det var jo ganske intens, men jeg var i fin form etterpå siden jeg slapp å bli så utslitt som man blir etter å ha ligget 36 timer med rier (har prøvd det også og foretrekker en mer smertefull og intens fødsel på drypp).

Om du ikke er moden må de gjøre noe for å få åpning i livmormunnen din og det kan de gjøre med modningsgele, modningstabletter eller ballong, en av delene føres opp i skjeden din og gjør jobben sin med livmortappen din.

Anonym poster: f8a27b7b3fd50d9a05c11082e6299a70

Skrevet

Jeg fikk to sånne stikkpiller over halvannet døgn. Deretter satte de meg i gang med drypp. Jeg ble advart om at det kunne komme til å ta lang tid, men det tok litt over tre timer. Det var grisevondt, selv om jeg fikk epidural, men tror kanskje ikke den virket ordentlig. Men det var sikkert ikke vondere enn andre fødseler.

Måtte sy noen få sting, men fødselen var helt komplikasjonsfri, både for meg og babyen. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...