Gå til innhold

Fireåringen har begynt å si "herregud"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd det kommer fra meg i ubevoktede øyeblikk...

I kveld snakket jeg med han om at å si herregud blir nesten som å si dumming til Gud, og Kjære Gud blir nesten som å si "Gud, jeg er så glad i deg"...

Vi er ikke troende, og jeg måtte minne han et par ganger på hvem Gud var igjen.. Vi har snakket om han før, men han var ikke helt sikker.

Hva tenker dere om den forklaringen?

Jeg skal selvfølgelig vokte meg vel for å ikke si "herregud" noe mer... Idiotisk uttrykk å bruke uansett om man har barn eller ikke :/

Anonym poster: 44e1b26f4fd44551bc3df0fb9782a9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lærer de jo fra barnetv

Anonym poster: c455494bfc2004d24d8a1a6cd9ce9257

Skrevet

Fra barnetv? Han ser ikke på barnetv - er ikke interessert.. men klart, han kan jo ha snappet det opp hvorsomhelst.. selv om jeg vet at jeg kan si det innimellom.

Men, hva tenker du om forklaringen fra meg? Høres det helt borti nøtta ut? eller er det greit?

Anonym poster: 40fcaa9973e08eb12429b40d816013d3

Skrevet

Min treåring gjorde det samme en periode. Det gikk fort over når han ikke fikk noe respons på det.

Forklaringen ville ikke jeg brukt. Vet ikke hvorfor, bare høres feil ut i mitt hode.

Anonym poster: 28a26785d4064069e31c729a16b0eb9b

Skrevet

Forklaringen din var vel grei nok. Det er vanskelige begreper å forklare. Men jeg ville har brukt mer tid på å forklare begrepene og mindre tid på selve bruken av ordet.

Jeg fant ut at jeg burde latt min på 6 år bare fortsette å si "Herregud", for alternativet er verre. Nå går hun nemlig rundt og sier 'Herre fetta." Hun mener det er mye penere... Huff.

Anonym poster: 7205d2ad230cadeada7120b15d36e312

Skrevet

Herregud er da ikke ille å si. Fireåringen min stod og ropte fett##@// til meg på parkeringsplassen og på cafe. Det var flaut. Men bodde i nord-norge og det var et vanlig kraftuttrykk der...

Anonym poster: a8cd01ce72dc8824aa3403a7446db1c3

Skrevet

Hehe, sjarmerende med barn som roper sånt (fetta...).

Har heldigvis (ennå) ikke hatt problem med banning, verken jeg eller mannen banner noe særlig selv heller. Men jeg tror jeg, som ateist, ikke ville ha forklart det på den måten du gjorde. Når fireåringen her spør om hva himmelrik er feks (pga sanger han lærer osv), så forklarer jeg det med at "noen tror at" osv. Kunne aldri ha omtalt Gud og Jesus som virkelige personer. Og det stusset jeg på at du gjorde siden du sa at dere ikke er troende.

Anonym poster: e018776ab94baaf6aa6530fcd6addcb7

Skrevet

Jeg sier det ordet selv - HELE tiden. Vet egentlig ikke hvorfor, gammel vane antar jeg. Jeg er ateist på min hals. Sønnen min på 5 år sier også herregud noen ganger, jeg synes bare det er litt komisk og skjønner jo at han har det fra meg. Vi banner aldri her i huset (for meg er ikke herregud et banneord... kunne like gjerne sagt "Julenissen" eller "Romvesen" - skjønner?)

Anonym poster: 065f962930904355c416bb46f0b89992

Skrevet

Er kristen og sier herregud ofte, ser ikke noe galt i å si det ordet. Selv om mange kristne ikke liker at man sier det. Jeg banner også når jeg er sint, er ikke perfekt...er nordfra og har det i blodet ;-)

Anonym poster: a8cd01ce72dc8824aa3403a7446db1c3

Skrevet

Enig med dere siste. Ser det ikke som ett stygt ord. Men vet mange andre gjør det, og prøver derfor å unngå at barna bruker det.

Skrevet

Etter jeg ble mor banner jeg ikke, men sier "fader, altså", "herlighet" eller "fad-e-rull-an-dei!" Jenten på fire har derimot begynt å si "Fana, altså". Vi bor i Fana i Bergen + at bhg sikkert tror hun sier "faen, altså" - eller at vi kamuflerer faen i Fana og ikke "fader" som vi faktisk gjør og som jeg synes er "bedre". Synes dette er ganske flaut. :P Ateist her også, forresten.

Anonym poster: 29f1e1d904fae31838944e47f4bf009a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...