Gå til innhold

La barnet ligge i baksetet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Henter gutten min i bhg kl 11 i går. Ble oppringt på jobb pga han hadde veldig vondt i magen.

Når jeg henter ham sitter han i store smerter og klarer ikke røre seg. Klarte ikke strekke seg ut. Kun bli sittende i krøket stilling, gråter, roper ut i smerte og skjelver i smerte.

Han klarte ikke sitte, så jeg måtte fjerne setet og legge han ned.

På tur til legen bli han være- bare skjelver og blir helt fjern, så jeg kjørte rett på sykehuset.

Men-

Hvordan ville du gjort det i denne situasjonen?

Det er jo særdeles uheldig å la et barn ligge i bilen under kjøring.

Anonym poster: f8759c6d4ab4af86ca9a50a428c62147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henter gutten min i bhg kl 11 i går. Ble oppringt på jobb pga han hadde veldig vondt i magen.

Når jeg henter ham sitter han i store smerter og klarer ikke røre seg. Klarte ikke strekke seg ut. Kun bli sittende i krøket stilling, gråter, roper ut i smerte og skjelver i smerte.

Han klarte ikke sitte, så jeg måtte fjerne setet og legge han ned.

På tur til legen bli han være- bare skjelver og blir helt fjern, så jeg kjørte rett på sykehuset.

Men-

Hvordan ville du gjort det i denne situasjonen?

Det er jo særdeles uheldig å la et barn ligge i bilen under kjøring.

Beklager skrivefeil- håper det var nogenlunde forståelig.

Skrevet

Selvfølgelig er det uheldig. Men noen ganger gjør ekstreme situasjoner slik at man gjør ting som ikke er optimalt.

Jeg holdt på å dø av luftveisinfeksjon da jeg var baby, og fikk ikke puste skikkelig i bilsetet, ble blå og dessuten hysterisk. Da satte mamma seg bak med meg på fanget, fordi hun da kunne kontrollere situasjonen- mens min tante kjørte aaaaaaltfor fort til sykehuset.

De ble faktisk stoppet av politiet, men da de så hvor ille det var fatt sørget de for politieskorte direkte til sykehuset.

Skrevet

Lagt ned setet så han kunne ligge i riktig retning kanskje? Jeg vet ikke, man gjør det man må, jeg er sikker på at du gjorde det du følte var mest riktig der og da.

Skrevet

Jeg ville nok gjort det samme når jeg først var der. Om barnet ble fjernt og skjelvende ville jeg ringt 113, men antagelig vurdert som du - å kjøre selv til sykehus.

Og irritert meg over at barnehagen ikke hadde fått ungen til lege lenge før jeg rakk å hente et barn i den tilstanden.

Det gikk greit med ham, håper jeg.

Anonym poster: 9b997a4cc451f4fda2e357199779f4e9

Skrevet

Jeg ville nok gjort det samme når jeg først var der. Om barnet ble fjernt og skjelvende ville jeg ringt 113, men antagelig vurdert som du - å kjøre selv til sykehus.

Og irritert meg over at barnehagen ikke hadde fått ungen til lege lenge før jeg rakk å hente et barn i den tilstanden.

Han ble innlagt i det vi kom inn døra. Vi ble heldigvis tatt på alvor selv om vår ankomst ikke var varslet.

Han måtte ha 2 doser med morfinlignende preparat for å kunne undersøkes ordentlig.

Røntgen og ultralyd viste forstoppelse. Gutten har avføring 4 ganger daglig, drikker godt og spiser kun grove produkter i tillegg til frukt og grønt. Magen hans er nesten alltid på grensen til løs. Så diagnosen var veldig overraskende.

Klyster løste problemet.

Skrevet

Løs mage er faktisk et symptom på forstoppelse

Skrevet

Det vet jeg, men da skulle vel løs mage heller være unntaket?

Han har hatt slik mage siden han var 6 mndr gammel- ingen allergier påvist. Nå er han 5,5 år.

Skrevet

Jammen bra det var noe som var greit å behandle, stakkars gutt..

Skrevet

Han har hatt slik mage siden han var 6 mndr gammel- ingen allergier påvist. Nå er han 5,5 år.

Løs mage er vanlig ved forstoppelse, rett og slett fordi det lille som kommer forbi er helt løst, mens det som ikke er helt løst, ikke kommer forbi. Det er ikke så rart at han er på do mange ganger om dagen heller, for selv om han ikke har tenkt over det selv, så har han antagelig følelsen av å måtte på do, uten at det kommer noe særlig ut.

Anonym poster: ddff996510e2cf2872ff9d9b8440c2e3

Skrevet

Er det vanlig at barnehagen bringer barna til lege? Det er ikke noe som er vanlig i bhg. der mine barn går. Om han krøket seg i smerte men var klar og uten feber (utelukket blindtarmbetennelse) kan jeg skjønne at de ikke ringte ambulanse heller.

Anonym poster: 516e785176a34af457059e6f5a3757c7

Skrevet

Er det vanlig at barnehagen bringer barna til lege? Det er ikke noe som er vanlig i bhg. der mine barn går. Om han krøket seg i smerte men var klar og uten feber (utelukket blindtarmbetennelse) kan jeg skjønne at de ikke ringte ambulanse heller.

Det er vanlig at barnehagen sørger for å få barnet til lege/legevakt om det vurderes så sykt at det ikke er forsvarlig å vente på foreldrene. Om et barn krøker seg i smerte, gråter, skjelver og ikke kan strekke seg ut tenker jeg at ansatt burde følge barnet til legevakt og be forelder møte der, ja.

Skrevet

Da ringer de vel heller ambulanse. Her hvor jeg jobbe er ikke legevakten åpen før bhg. stenger. Dessuten kan jo de verste symptomene akkurat ha dukket opp. I min bhg. vet de hvor lang tid det tar før jeg kommer, og da vurderer de ut i fra dette. Da sønnen min fikk feberkramper, ringte de ambulanse som var der da jeg kom. Er det et lite kutt venter de på at foreldre bringer barna til lege selv, ellers ringer de ambulansen. Dette er en stor kommune, og ikke alle har fastlegen sin rett ved barnehagen (eller i samme kommune for den sagt skyld). Oftest vil det vel være upraktisk hvis barnehagen begynner å frakte barna til lege? De færreste foreldre er vel veldig langt unna barna sine i løpet av dagen?

Skrevet

Løs mage er vanlig ved forstoppelse, rett og slett fordi det lille som kommer forbi er helt løst, mens det som ikke er helt løst, ikke kommer forbi. Det er ikke så rart at han er på do mange ganger om dagen heller, for selv om han ikke har tenkt over det selv, så har han antagelig følelsen av å måtte på do, uten at det kommer noe særlig ut.

Anonym poster: ddff996510e2cf2872ff9d9b8440c2e3

Har han da vært forstoppet siden han var 6 mndr?

Det er rikelige mengder i toalettet også, så har aldri hatt inntrykk av at han ikke får tømt seg. Og det er rikelig i toalettet hver gang.

Skrevet

Ser ingen betenkeligheter med å la barnet være usikret i en slik situasjon. Hadde min sønn på fanget da vi kjørte hjem etter en operasjon. Han var trøtt, omtåket, kvalm og kastet opp blod. Det virket helt feil at han skulle sitte i setet da.

Anonym poster: 8ffd9e3fe71789d75f3c6b457b41eca0

Skrevet

Ser ingen betenkeligheter med å la barnet være usikret i en slik situasjon. Hadde min sønn på fanget da vi kjørte hjem etter en operasjon. Han var trøtt, omtåket, kvalm og kastet opp blod. Det virket helt feil at han skulle sitte i setet da.

Anonym poster: 8ffd9e3fe71789d75f3c6b457b41eca0

Skrevet

Jeg spurte faktisk av ren nysgjerrighet ambulansen her hva de gjorde med nyfødte som blir født på veien. Er mange mil til sykehuset. Fikk til svar at moren blir stroppet fast på båra med den nyfødte oppå seg usikret.

Skrevet

Datteren min brakk armen, og jeg klarte ikke å ta henne med til lege selv, for jeg tørte ikke å løfte henne opp. Ambulansen kom og da vi måtte kjøre videre selv til skadeavdeling, etter at røngtenbilde hadde påvist brudd, så sa de at vi bare kunne ha henne på fanget, da den medisinske situasjonen krevde det. Dette var en slik situasjon hvor "regler er til for å brytes".

Anonym poster: a90269ce4553aa7f2816d53697b773fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...