Gå til innhold

Alenemor i Oslo. Hvordan fikser dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ser at muligheten for en alenemortilværelse er til stede for meg, og bekymrer meg fælt for hvordan det skal gå mtp bolig. Hvordan håndterer dere det, dere som er alenemødre med vanlig inntekt? Vi eier leilighet med noe egenkapital nå, men ikke de helt store summene. Tjener helt ok, men ikke fantastisk. Har bare en datter, og ser for meg worst case at vi må bo i en to-roms. Hvordan fikser dere andre det? Tar veldig gjerne mot råd før jeg går til mer drastiske skritt. Ser nesten for meg at en lutfattig alenemortilværelse er verre enn et kjærlighetsløst liv med ok ressurser, men tenker samtidig at den situasjonen jeg lever i nå er trist og strevsom, rent følelsesmessig. Og jeg vil heller ikke at datteren min skal vokse opp i et hjem hvor foreldrene knapt tar på hverandre. Jeg synes ihvertfall det er veldig trist.

Ja - så gode råd tas i mot med takk.

Anonym poster: e3314c8678a0a0c540db4b3f584a7d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i 2-roms, har ikke sjans til å få råd til 2 soverom, ikke midt i byen i hvert fall. Det fungerer greit, for sønnen min på 6 er jo vokst opp her, så han er ikke vant til å ha eget rom..

Vi har familiekøyeseng, dvs enkeltseng oppe, og dobbeltseng nede. Han har ofte kamerater på overnatting, da sover jeg på sofaen (sovesofa)..

Skrevet

Hei,

Det er veldig store forskjeller fra bydel til bydel på prisene.

Hva slags samværsløsning er mest sannsynlig? Hvis det er 50/50 bør dere bo nær hverandre og samarbeide godt og da er dere nødt til å bli enige om å bo i samme bydel. Hvordan er økonomien til barnefar? Kan dere begge bli enige om å flytte til samme, rimeligere bydel?

Men hva med å jobbe mer med forholdet, man mister gjerne gnisten i perioder og særlig i småbarnsperioden.

Kjenner på det selv.

Anonym poster: fa15c5591ac7f97960a8ae70da049e6b

Skrevet

Hei!

Vi har kjøpt leilighet i bydel Søndre Nordstrand. Bor i et fint område, med god blanding av ulike mennesker. Vi hadde kun råd til en to-roms, men syns den er romslig. Jeg er ikke alene mer, men vi har ikke råd til å kjøpe en større leilighet riktig enda. Selv var jeg ekstremt heldig, og fikk forskudd på arv av foreldrene mine. Hvis jeg ikke hadde fått det, måtte vi nok leid enda. Det var tøft en periode, men vi var heldige å finne billig leie-leilighet. Jeg var helt alene med barnet, siden barnefar meldte seg helt ut. Fikk overgangsstønad, begynte å studere, og livet gikk seg til etterhvert. Klart hverdagen blir en annen, men det meste går seg til!

Anonym poster: 201b116379075337271c85e00184a8b0

Skrevet

Mange områder i byen har bedre priser. Du får for eksempel treroms under 2 mill på Ammerud, Romsås, Rødtvet, LInderud, og du kan til og med få tre soverom - http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=41883103&PRICE_FROM=1500001&sort=1&NO_OF_BEDROOMS=2&areaId=20061&PRICE_TO=2000000 . Det gjelder å faktisk DRA DIT, siden Groruddalen har dårlig rykte mens virkeligheten er en helt annen.

Anonym poster: 3f3789dcd073519880bb3822be460a74

Skrevet

Takk for gode tips og råd!

Jeg kan selvsgat prøve å jobbe mer med forholdet. Problemet er bare at jeg har jobbet og jobbet med forholdet veldig lenge (kanskje tre år?) og på et tidspunkt merket jeg at det bare var...slutt. Inni meg. Og jeg har opplevd mannen min som lite samarbeidsvillig, selv om han nok har justert seg noe, jeg ser det altså.

Jeg aner ikke om det ville være snakk om 50/50-deling, og jeg håper igrunn ikke det, men jeg har ikke fortalt ham at jeg tenker på det jeg gjør. Det vil si, jeg har fortalt ham at noen ting må endres om vi skal være sammen. Jeg ser at denne prosessen uansett må gå gradvis, men jeg tenker også at jeg må vurdere muligheten for at han bare stikker med en gang om jeg fortelle dette til ham. Han er ikke så god (eller interessert..) til å snakke om følelsene sine, så jeg merker det er viktig for meg å ha en plan klar om jeg i det hele tatt skal kunne snakke med ham om dette. Ikke lett dette her.

Skrevet

Og for ordens skyld: jeg er ikke redd for Groruddalen altså! Men jeg er bare interessert i å høre hvordan andre løser dette. Er så vanskelig når det er barn involvert.

Skrevet

Mange områder i byen har bedre priser. Du får for eksempel treroms under 2 mill på Ammerud, Romsås, Rødtvet, LInderud, og du kan til og med få tre soverom - http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=41883103&PRICE_FROM=1500001&sort=1&NO_OF_BEDROOMS=2&areaId=20061&PRICE_TO=2000000 . Det gjelder å faktisk DRA DIT, siden Groruddalen har dårlig rykte mens virkeligheten er en helt annen.

Anonym poster: 3f3789dcd073519880bb3822be460a74

Enig, før du evt bestemmer deg for å ikke bosette deg i Groruddalen, så dra dit først. Romsås er for eksempel utrolig flott og barnevennlig!

Nå vet jeg ikke helt hvordan skolene er der (eller hvor gammel datteren din er), men det er nok høy innvandrerandel på skolene.

Jeg er vokst opp i Groruddalen/Søndre Nordstrand, og bor nå i Groruddalen. Trives godt. Rekkehus til en billig penge, 15 min med t-banen inn til sentrum, mange barn i nærområdet og veldig barnevennlig.

Det er også høy innvadrerandel på skolen her, men vi har ikke merket noe negative konsekvenser av det enda..

Hehe, jeg sitter faktisk på t-bane 5 mens jeg skriver dette ;)

Anonym poster: 3f66262377217dc9d7ee542001885c78

Skrevet

Vi bor i 2-roms, har ikke sjans til å få råd til 2 soverom, ikke midt i byen i hvert fall. Det fungerer greit, for sønnen min på 6 er jo vokst opp her, så han er ikke vant til å ha eget rom..

Vi har familiekøyeseng, dvs enkeltseng oppe, og dobbeltseng nede. Han har ofte kamerater på overnatting, da sover jeg på sofaen (sovesofa)..

Hva gjør du når du får... Eh... Herrebesøk?

Anonym poster: 83e53733d95567f745adebaefa13b70b

Skrevet

Jeg bodde alene med barnet mitt i Oslo i noen år før jeg møtte min nåværende samboer.Møtte han 2,5 år etter bruddet med barnefar og han flyttet inn til oss etter at vi hadde vært sammen i 2 år. Vi bodde, og bor fortsatt på Majorstua i en 3-roms. Jeg ville bo sentralt og i nærheten av jobben. Det er dyrt, men på den siden tjente jeg greit og får en del i barnebidrag. Men jeg kunne ikke skeie ut hele tiden. Jeg måtte leve etter budsjett. Men nå har vi bodd her i 6 år og stortrives. Skal flytte rett utenfor Oslo nå da jeg har fått jobb et annet sted(har studert i 3 år nå), så ikke noe vits i å bo i Oslo når jeg ikke jobber her.

Anonym poster: 8061f5ed6c9ec043bbe1af21f8e6d275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...