Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Jeg hatet det på skolen, regner med de fleste gjorde det? Tenker de som snakker likt er fornøyde og det er iallefall ikke fler enn noen få prosent av landet. Selv er jeg nordfra og det er lite som ligner, men noen ord er det jo. Men jeg kunne ikke tenke meg å kvitte meg med det skriftspråket likevel! Det er en blanding av norske dialekter, og vi har en haug av de. Det er en hyllest til våre dialekter mener jeg. I forhold til hvor mange som er fra Osloområdet(på DIB også) og som snakker bokmål, regner jeg med 90% vil ha skriftspråket vekk. Selvfølgelig naturlig, de eier jo ikke dialekt selv og det er enklere å skrive slik man prater. Men gud så kjedelig det hadde blitt.. Anonym poster: 6cf018a9ebd66e5492ade28ffa0d2081
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Jeg hadde nynorsk som hovedmål. Skriver fortsatt mye feil. Blander osv. Vi burde klart oss med et skriftspråk. Jeg som er svak innen skriving blir i alle fall ikke bedre av å måtte lære to skriftspråk. For vi som har hatt nynorsk blir jo hele tiden eksponert for bokmål også og da har vi ikke noe valg. Jeg lurer fortsatt på om jeg hadde kanskje vært flinkere til å skrive om jeg hadde gått i en bokmål-klasse. Anonym poster: d86d453f581278d7cd75fe105cbab864
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Hot er vel ikke akkurat ordet? Men jeg er en nynorsk forkjemper. Det er et kvalitativt bedre språk enn bokmål. Anonym poster: f783268c5a3c00a9c4c18f9363e4c1e6
Gjest Hercule Poirot Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Eg hadde nynorsk som hovudmål i grunnskulen, og tok fram att nynorsk i eit par av studieåra mine. Eg likar nynorsk! Og eg likar å skrive på nynorsk. No bruker eg diverre nynorsk mest berre i undervisning. Skulle gjerne brukt det nydelege skriftspråket mykje meir enn eg gjer. Men hugs at det ikkje finst nokon her til lands som pratar nynorsk. Ikkje bokmål, heller, for den del. Alle har vi ei eller anna form for dialekt, den personen som pratar akkurat slik som ordboka, finst ikkje. ;-) Det mange kallar "å snakke bokmål", er å bruke "standard østnorsk talemål".
Sølvpanter Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har lært meg å bli gald i nynorsk etter å ha hatet det intenst gjennom hele skolen. Det er noe med nynorsk som føles mer ekte og klinger bedre. Likevel synes jeg det burde fjernes som eksamensfag/karakterfag i skolen. Ikke fjernes fra norskundervisningen, men som tellende fag. Grunnen er enkelt og greit det at de aller fleste skriver bokmål og at de som skriver bokmål skriver det såpass dårlig at det er bedre å bruke tid og ressurser på å finpusse på det ene norske skriftspråket enn å bli halvgod på to ulike. Jeg tror ikke grunnen til at Norge kommer dårlig ut i norsk i forhold til andre land med sine respektive skriftspråk er at norsk elever og lærere er dårligere enn andre, bare mer forvirret på grunn av to skriftspråk.
Tarssan Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Jeg liker nynorsk. Det er vakkert og poetisk. Enig med deg.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er ordblind og selv om jeg ikke er god til å skrive nynorsk, ikke bokmål heller for den saks skyld , er jeg glad i nynorsken. På grunn av mine problemer er de veldig vansklig for meg å lære språk. For meg ble da nynorsken reddningen. Jeg lærte så mye om hvordan et språk er bygget opp at det førte til at jeg også klarte engelsken og tysken. Jeg hadde sansynlig vis ikke kommet gjennom ungdomskolen med ståkarakter uten. I tillegg er det et godt språk å lese. Tekster på nynorsk føler jeg ofte er mer levende enn bokmålstekster. Anonym poster: 44ff02fc1fcfc628e5e55dc672b4b69b
Frøken Ubesluttsom Skrevet 28. mai 2013 #8 Skrevet 28. mai 2013 Jeg syns nynorsk er mye lettere enn hva alle skal ha det til. Går kanskje på interessen for språk og dialekter. Jeg hadde faktisk bedre karakter i nynorsk enn i bokmål på ungdomsskolen, og ja jeg er østlending.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 Jeg liker nynorsk. Det gjorde jeg også i skoletiden, men ønsket at det var et eget valgfag så jeg kunne fordypet meg mer i det. Synes ikke vi fikk nok undervisning i det. Bor nå i en nynorskkommune og det forventes at jeg skal bruke nynorsk som arbeidsspråk, men kan ikke si at jeg imponerer meg selv med nynorskevnene mine. Har glemt det meste. Anonym poster: 429fbe05588bbe81501c0879ce374df3
Smyril Line Skrevet 28. mai 2013 #10 Skrevet 28. mai 2013 I forhold til hvor mange som er fra Osloområdet(på DIB også) og som snakker bokmål, regner jeg med 90% vil ha skriftspråket vekk. Selvfølgelig naturlig, de eier jo ikke dialekt selv og det er enklere å skrive slik man prater. Men gud så kjedelig det hadde blitt.. Anonym poster: 6cf018a9ebd66e5492ade28ffa0d2081 Eier vi ikke dialekt selv? Oslomål er også en dialekt, og vi har godt med dialektvariasjoner også i Oslo omegn. Jeg snakker Oslodialekt og har bokmål som hovedmål, men har alltid vært glad i nynorsk, også på skolen. Tror gjerne nynorskmotstanderne i østlandsområdet er de som roper høyest, og at det likevel finnes mange som er mer positivt innstilt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #11 Skrevet 28. mai 2013 Eg kjem frå ei nynorsk bygd, men eg syns ikkje det er så enkelt å skrive nynorsk likevel. Eg var betre på skulen enn eg er no, og hovudproblemet er at eg blandar godt med måten eg pratar på. Sånn sett er bokmål enklare, eg høyrer aldri nokon prate sånn, så då er det lettare å berre skrive det upåvirka av det eg høyrer. Personlig elsker jeg nynorsk og norskfaget generellt, synes vel det er ei skam at så mange sliter med noe som burde komme naturlig for oss. Norsk er jo bare språket vårt, det burde være lett! Anonym poster: da42ec2b1856ca23fe83606c597a325d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har aldri likt nynorsk, og skriver helst bokmål. Men det går altså helt bra å lese tekster som er skrevet på nynorsk. Kunne skrevet en laaaaaang avhandling om mitt forhold til nynorsk, og hva jeg mener om ditt og datt, men er på mobilen..... Anonym poster: 0af4a058d69553a4187d766feb92bdef
soleia Skrevet 28. mai 2013 #13 Skrevet 28. mai 2013 Hot og hot, men eg er glad i nyorsk, og synes det er synd at mange sluttar å bruke det når dei har vakse opp med nynorsk. Som andre seier opplever eg det som eit poetisk språk, som for meg er mykje meir personleg. Vi har ikkje så mange fine og innvikla ord, og det gjer at me må skrive ting meir rett fram og i forståeleg språk. Ser ofte at bokmålsvener forelskar seg så i dei fine og avanserte orda at dei brukar mange ord og lange setningar for å få fram lite meining. Eg skreiv alltid dei kortaste stilane på gymnaset, men hadde likevel like mykje innhald som bokmålsvenene mine. Her er forresten ein "bokmålsk" jussprofessor som meiner det same om nynorsk i juridiske tekstar: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gir-nynorsk-rett-2844900.html#.UaSrUIKXT3s
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #14 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er fra Sørlandet (Lillesand) og dialekta mi ligner mer på nynorsk enn på bokmål, og siden det ikke er en dialekt som høres ut som nynorsk tror jeg det er mange dialekter som ligner mest på nynorsk. Jeg har likevel ikke bestemt meg for om vi bør holde på to skriftspråk eller ikke, men så lenge det er så mange steder det kreves kunnskap om nynorsk synes jeg alle bør få undervisning i det. Anonym poster: 82febacf6b1e79ccd8e46e0a686f233f
☆☆☆ Skrevet 28. mai 2013 #15 Skrevet 28. mai 2013 Eg skriv nynorsk og pratar dialekt. Hot er det vel ikkje, men det gjeld vel bokmålet også. Det berre er der, og det er bra vi har eit språk som reflekterar det norske talemålet betre enn bokmål gjer. Når det gjeld ordtilfanget passar det dialekta mi like godt/dårleg som bokmål, men setningsbygnaden er likare slik eg pratar.
Nordisk Skrevet 28. mai 2013 #16 Skrevet 28. mai 2013 Kjenner at eg blir glad av å lese at mange her er positive til nynorsk. For meg er det mest naturleg å skrive nynorsk, sidan det ligg tett opp til talemålet mitt. Då eg gjekk på skulen var det (altfor) mange som skifta til bokmål som hovudmål då vi starta på vidaregåande skule. Det gledar meg å høyre mine elevar (u.skule) seie at dei ikkje vil skifte hovudmål, men halde på nynorsken.
Bustehue Skrevet 28. mai 2013 #17 Skrevet 28. mai 2013 Eg hadde nynorsk som hovudmål i grunnskulen, og tok fram att nynorsk i eit par av studieåra mine. Eg likar nynorsk! Og eg likar å skrive på nynorsk. No bruker eg diverre nynorsk mest berre i undervisning. Skulle gjerne brukt det nydelege skriftspråket mykje meir enn eg gjer. Men hugs at det ikkje finst nokon her til lands som pratar nynorsk. Ikkje bokmål, heller, for den del. Alle har vi ei eller anna form for dialekt, den personen som pratar akkurat slik som ordboka, finst ikkje. ;-) Det mange kallar "å snakke bokmål", er å bruke "standard østnorsk talemål". Jeg vil nå heller si at i de små bygdene i Finnmark snakkes det bokmål
Gjest Hercule Poirot Skrevet 28. mai 2013 #19 Skrevet 28. mai 2013 Eg hadde nynorsk som hovudmål i grunnskulen, og tok fram att nynorsk i eit par av studieåra mine. Eg likar nynorsk! Og eg likar å skrive på nynorsk. No bruker eg diverre nynorsk mest berre i undervisning. Skulle gjerne brukt det nydelege skriftspråket mykje meir enn eg gjer. Men hugs at det ikkje finst nokon her til lands som pratar nynorsk. Ikkje bokmål, heller, for den del. Alle har vi ei eller anna form for dialekt, den personen som pratar akkurat slik som ordboka, finst ikkje. ;-) Det mange kallar "å snakke bokmål", er å bruke "standard østnorsk talemål". Jeg vil nå heller si at i de små bygdene i Finnmark snakkes det bokmål Ja, det har du eigentleg heilt rett i, mange dialekter i Finnmark er faktisk mykje nærare bokmål enn dei som snakkar "finslepen standard østnorsk". ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå