Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 ... "svarte" Jeg bruker dette som banneord når noe går galt. Knuste et glass "åh, svarte". Min mann hevder dette er rasistisk. Men jeg har brukt dette siden jeg var liten og alltid tenkt på det som et ganske uskyldig banneord. Kan også brukes som "svarte satan". Hva er deres mening? Anonym poster: 1bef2ecba91ff4e77b3611dfda517b66
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Er det rasistisk å si svarte faen når du slår tåa i bordbenet også da eller? Anonym poster: 5fc0c299f0d34c77b745f16926aa5a6b
Tigerpote Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Nei det har jeg aldri tenkt på at det skulle være
Gjest yrild Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Det har jeg aldri tenkt på, men i og for seg har han jo rett... men så lenge det overhodet ikke er rasistisk ment så ville jeg neppe brukt mye energi på å gruble på det ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 Nei, selvfølgelig ikke. By the way, svart er negro på spansk, det høres rasistisk ut det Anonym poster: 8c2025a1e1b52f419de96484726ba451
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Det var godt noen er enig med meg ;-) Synes rasismekortet kommer frem så ofte at man må tenke seg om når man slår seg litt. Anonym poster: 1bef2ecba91ff4e77b3611dfda517b66
Poetika med K Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 Hehe, jeg har selv en kjip erfaring med ordet "svarte". Jeg tenkte aldri over det som noe rasistisk, mer en "mild" variant av styggere banneord. Fordi jeg bestreber å la være å banne (noe jeg synes er særdeles lite kvinnelig, og ikke minst harry) var (merk deg VAR) "svarte" blant de styggeste ordene jeg tok i min munn. For noen år siden hadde jeg en mørkhudet kollega. Vi jobbet i kontorlandskap, og når jeg skulle reise meg fra bordet klarte jeg å rive ned tekoppen min så det sprutet varm te og koppskår overalt. Det er da jeg presterer å rope "SVARTE"!!!! Og hadde ikke før ordet kommet ut av munnen min og jeg så det beklemte uttrykket på mine kollegaer som samtlige skottet diskret bort på vår mørke kollega for å se hvilken reaksjon hun fikk - så skjønte jeg at selv om "svarte" i mitt hode ikke var rasistisk ment så hadde "faen i helvete" passet bedre der og da. Kollegaen min satt bare og stirret i tastaturet sitt og så litt beklemt ut selv, og hele situasjonen ble egentlig veldig klein. Dermed forsvant "svarte" ut av mitt vokabular (Erstattet av de noe mer veike variantene "pokker" og "fillern" )
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #8 Skrevet 28. mai 2013 Nei, nei, nei, nei. Svarte er IKKE rasistisk, nå får dere gi dere. Anonym poster: d1f80a6242e76e14d28897138871f77d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 Svarte er jo ikke rasistisk. Det er en forkortelse av svarte faen/svarte satan. Og når man sier svarte så refererer man til satan. Anonym poster: 89a723edcd6cf476d1671c505c4dab06
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #10 Skrevet 28. mai 2013 Hehe, jeg har selv en kjip erfaring med ordet "svarte". Jeg tenkte aldri over det som noe rasistisk, mer en "mild" variant av styggere banneord. Fordi jeg bestreber å la være å banne (noe jeg synes er særdeles lite kvinnelig, og ikke minst harry) var (merk deg VAR) "svarte" blant de styggeste ordene jeg tok i min munn. For noen år siden hadde jeg en mørkhudet kollega. Vi jobbet i kontorlandskap, og når jeg skulle reise meg fra bordet klarte jeg å rive ned tekoppen min så det sprutet varm te og koppskår overalt. Det er da jeg presterer å rope "SVARTE"!!!! Og hadde ikke før ordet kommet ut av munnen min og jeg så det beklemte uttrykket på mine kollegaer som samtlige skottet diskret bort på vår mørke kollega for å se hvilken reaksjon hun fikk - så skjønte jeg at selv om "svarte" i mitt hode ikke var rasistisk ment så hadde "faen i helvete" passet bedre der og da. Kollegaen min satt bare og stirret i tastaturet sitt og så litt beklemt ut selv, og hele situasjonen ble egentlig veldig klein. Dermed forsvant "svarte" ut av mitt vokabular (Erstattet av de noe mer veike variantene "pokker" og "fillern" ) Her tror jeg helt ærlig du har følt ting som ikke eksisterer... At et helt kontorlandskap blir lamslått av noe sånt er mildt sagt merkelig. Anonym poster: 5ae89971f9976d195a3507edba6ee736
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #11 Skrevet 28. mai 2013 Hehe, jeg har selv en kjip erfaring med ordet "svarte". Jeg tenkte aldri over det som noe rasistisk, mer en "mild" variant av styggere banneord. Fordi jeg bestreber å la være å banne (noe jeg synes er særdeles lite kvinnelig, og ikke minst harry) var (merk deg VAR) "svarte" blant de styggeste ordene jeg tok i min munn. For noen år siden hadde jeg en mørkhudet kollega. Vi jobbet i kontorlandskap, og når jeg skulle reise meg fra bordet klarte jeg å rive ned tekoppen min så det sprutet varm te og koppskår overalt. Det er da jeg presterer å rope "SVARTE"!!!! Og hadde ikke før ordet kommet ut av munnen min og jeg så det beklemte uttrykket på mine kollegaer som samtlige skottet diskret bort på vår mørke kollega for å se hvilken reaksjon hun fikk - så skjønte jeg at selv om "svarte" i mitt hode ikke var rasistisk ment så hadde "faen i helvete" passet bedre der og da. Kollegaen min satt bare og stirret i tastaturet sitt og så litt beklemt ut selv, og hele situasjonen ble egentlig veldig klein. Dermed forsvant "svarte" ut av mitt vokabular (Erstattet av de noe mer veike variantene "pokker" og "fillern" ) Her tror jeg helt ærlig du har følt ting som ikke eksisterer... At et helt kontorlandskap blir lamslått av noe sånt er mildt sagt merkelig. Anonym poster: 5ae89971f9976d195a3507edba6ee736 Haha! Ja, enig Anonym poster: d1f80a6242e76e14d28897138871f77d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 HI her. Min mann er utenlandsk, vesteuropeisk dog, men han har kanskje ikke den forståelsen for banneordene. Han synes også vi bruker mye religion i banningen. Anonym poster: 1bef2ecba91ff4e77b3611dfda517b66
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #13 Skrevet 28. mai 2013 Herregud.. Jeg ER svart (eller brun, vel å merke), men adoptert og oppvokst her, og har aldri tenkt tanken engang.. Svarte, svarte faen,s varte helvete, svarte satan.. er alle godt innbakt i mitt vokabular. Har aldri tenkt tanken på at svart skulle henspille på hudfarge - mørke, helvete og djevelen har jo vært forbundet i vestlig kultur lenge før den gjengse verdensborger begynte å reise rundt og møte nye kulturer (og hudfarger).. Anonym poster: 852dc100cf279cd38e14b16810e13472
Gjest Antarctica Skrevet 28. mai 2013 #14 Skrevet 28. mai 2013 "Å, svarte ...!" er en forkortelse av "Å, svarte faen/svarte helvete" og dermed ikke rasistisk. "Å, faderullan" er en evfemisme for "Å faen" og dermed ikke en sang. "Å, herliga London" er en evfemisme for "Å, helvete" og dermed ikke en beskrivelse av britenes hovedstad. "Å, søren" er en evfemisme for "Å, Satan" og dermed ikke en utskjelling av folk ved navn Søren. Og sånn kan vi fortsette. Alle disse småsøte omskrivningene er for å unngå djevel/helvete/blasfemi-tabuet, og har null og niks med moderne tabuforestillinger å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå