Gå til innhold

Brutalt vondt med ctg-måling. Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer ikke til å gå gjennom flere fødsler bare pga CTG-apparatet. Jeg syntes det var utrolig ubehagelig å ha den på med førstemann, og da hadde jeg ikke engang rier, bare vonde kynnere. Lå på sykehuset i nesten 2 uker, og måtte ta målingene flere ganger om dagen. Endte i keisersnitt. Neste fødsel hadde jeg på apparatet når jeg kom inn på føden når vannet gikk og de første riene kom, men jeg syntes det gjorde brutalt vondt å ha den på når jeg hadde rier. Riene stoppet opp, og jeg fikk ta av apparatet igjen. Når riene satt i gang dagen etter, så sa jeg ikke ifra til jordmødrene, for jeg fikk helt angst for å måtte ha på meg det beltet igjen. Så jeg gikk med modningsrier i en time, og fikk ha dem i fred uten det beltet som strammet. Det var så utrolig mye bedre.

Men fra milde modningsrier gikk jeg så brått i aktiv fødsel at jordmødrene rakk så vidt å få meg opp i en fødeseng før ungen kom. Jordmor var faktisk på vei inn til meg med ctg'en idet øyeblikket jeg knakk sammen i det som skulle bli et kvarters sammenhengende åpningsri. Fy faen så vondt!!!, men det er fortsatt smertene fra ctg-apparatet som skremmer meg, ikke selve fødselen.

Er det bare jeg som syntes det var et helvete å ha på det beltet? Og vet noen av dere om det er blitt noen nyere utvikling på dette apparatet som gjør det mer behagelig å få utført målingene?

Anonym poster: 78ab460b75e2250ca2eb8c5e51b4b472

Anonym poster: 95e5654bcd4c5bf330abb2133ca2a823

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen som kan tvinge deg til å ha ctg-målinger.

Anonym poster: cd57dc99acddc6a70f47afc3d8d852c4

Skrevet

Hmm... Nei. Det var ikke vondt i det heletatt. Skjønner nesten ikke hva du mener...

Anonym poster: 47251e24af5c29f131a1ec5bc24043ac

Skrevet

Det er jo ingen som kan tvinge deg til å ha ctg-målinger.

Det å nekte skaper problemer for de som har behandlingsansvaret, særlig når det er et ufødt liv de har ansvaret for, og derfor vil sykehuspersonell stå hardnakket på at undersøkelser og behandling blir gjennomført. Det var ikke et alternativ å nekte på dette når jeg lå innlagt med førstemann.

Skrevet

Det er alltid et alternativ å nekte medisinsk behandling.

Ikke spesielt anbefalelsesverdig, men om HI faktisk lar være å få flere barn fordi hun har en greie gående med ctg-en, så er det absolutt et alternativ.

Skrevet

Fatter ikke at CTG kan gjøre vondt

Anonym poster: 8c424ac67b8c12c61fc3d63a2614c1ce

Skrevet

Er dette ett ondskapsfullt forsøk på å skremme førstegangsfødende eller er du seriøs? HVORDAN kan ett lite lett belte med en liten klump på gjøre vondt? Får du vondt av å bruke genser som gravid og da eller?

Anonym poster: 006385afee4c49b1326473b24e7aeaba

Skrevet

Hæ? Har hatt på under begge fødslene, og også ved sjekk tidligere i svangerskapene. Skjønner ikke hva du prater om? Det er jo bare et "belte"?

Skrevet

Du har lav smerteterskel ja?

Hvis du syns ctg var vondt, hvordan taklet du da å ha rier?

Anonym poster: 64a549e72380fc090f3699977966ed13

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener jeg? Man kjenner da ikke CTGen, den strammer ikke mer enn en bukse feks. Hvis du synes den var vond, hvordan overlevde du resten av fødselen? Dette må da være trolling?

Anonym poster: 8d732c57093e551090a722d097ebcbd8

Skrevet

Jeg har ikke hørt om andre som har opplevd det slik som meg, og det er derfor jeg spør, for jeg synes det er så rart at bare jeg har opplevd det så vondt. Det var som om presset fra beltet og sensoren trigget smertene fra kynnerne og riene opp til dobbel styrke, og hindret all naturlig fremgang og modning. Ikke meningen å skremme førstegangsfødene, nei.

Mulig mine jordmødre har tatt de på alt for stramt, da, for å ha rier i genser og bukse var helt greit....

Skrevet

Jeg er helt enig!!! Var så vondt at jeg holdt på å svime av! Retg og slett helt jævlig.

Skrevet

Mamma hadde det slik da hun gikk med meg, hun fikk vondt av alt som bare strammet litt på magen, så hun kunne bare gå med kjole med tynn strømpebukse hun kunne legge linningen under magen. Ctg beltet strammer jo litt og det var vistnok ganske vondt. Selv synes jeg ikke beltet gjør veldig vondt, mer på grensen mellom ubehagelig og småvondt. Heldigvis født så fort at det beltet ikke har vært så lenge på :)

Skrevet

Og det var mye strammere enn klær

Skrevet

Men slik det høres ut på deg nå, så tror jeg heller at du missforstod hele greia, og at det faktisk kun var riene som var vonde. Det går da ikke an at ett ctg belte torturerer deg eller får riene til å bli sterkere?

Anonym poster: 006385afee4c49b1326473b24e7aeaba

Skrevet

Riene var minst 10 ganger mindre vonde uten det beltet

Skrevet

Riene var minst 10 ganger mindre vonde uten det beltet

Det var sånn jeg opplevde det også. Riene var helt greie før beltet ble satt på, og de ble befriende lette igjen etter at beltet ble tatt av.

Skrevet

Med slike reaksjoner fra noen dere, så skjønner jeg jo hvorfor jordmødrene tittet litt rart på meg. Men veldig fint å se at det tross alt ikke bare er meg som har opplevd det slik.

Er det noen andre her som synes det har vært vondt å være tilkoblet CTG-apparatet?

Skrevet

Underlig at noen synes det er vondt, som dere sier, det er jo bare et belte. Ikke trenger den å være stram heller.

Skrevet

Jeg synest det var vondt! Vondt og veldig ubehagelig:( når riene kom hadde jeg mest lyst til å bare rive det av meg. Det plagde meg faktisk veldig mye dette beltet..

Anonym poster: eab2d3f4ea249cb9633b4171dc597da6

Skrevet

Syntes også det var ubehagelig, og ville helst slippe. Men for barnets ve og vel så trodde jeg det var en del av fødselspakka. Jeg har også trodd at dette er noe alle syntes var ubehagelig, men jeg ser har at jeg har tatt feil.

Anonym poster: cc06f1cd68e5438dddc6f046d5da182a

Skrevet

Nå forstår jeg ikke helt, men måtte du ha det på hele tiden? Jeg hadde på slutten av fødselen med nr 1 , på grunn av div komplikasjoner . Men med nr 2 og 3 så hadde jeg ikke . Så er jo ikke sikkert du trenger det på en eventuel ny fødsel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...