Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Har jobbet på sykehjem, så trodde jeg var herdet, og skjemmes veldig for mitt innlegg nå...men en i nær familie griser sånn! Han er 80, så jeg skjønner GODT at han kan være inkontinent for både det ene og det andre, og at han er dårlig til beins og kanskje ikke rekker frem i tide. Men han er ikke dement, og ser normalt bra etter hva jeg forstår. Hvorfor er det da ok å bare tørke litt med papir og late som ingenting etter et uhell? Det er våte dammer på gulvet, det er flekker og det lukter. Det er tiss på doringen osv... Jeg blir så lei meg, for jeg er veldig glad i denne personen. Men jeg føler at det er så skittent rundt omkring, og tenker at håndhygienen kanskje også er litt bob bob. Og det gjør meg anspent, samtidig som jeg får så dårlig samvittighet. Samtidig er jo ikke dette noe nytt, utallige eldre holder på slik, og har det enda verre. Hvorfor? Brytes våre standarder ned med alderen? Anonym poster: 3097130ee63c6ce7e06b4d2ead5b4dd1
Mor Løvehjerte Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Folk gjør som regel sitt beste ut fra de forutsetningene de har.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 En mann på 80 år (gammel ungkar?) har sikkert mye dårligere luktesans enn det ei ung dame har. Og mindre krav til hygiene. Luktesansen kan ha blitt svekket i løpet av livet. Faren min har f.eks. ikke luktesans pga at han brukte for mye nesespray el. nesedråper i en lengre periode. Men i noen tilfeller kan sviktende hygiene skyldes konkrete problemer som vond rygg, eller være tegn på at personen generelt er syk. Anonym poster: fbf75c0d2a90fbf6745409482e7293cd
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Ja, jeg er enig med deg i det med hygieniske krav og luktesans. Men likevel, hvorfor synes normalt friske og meget oppegående mennesker at urin og avføring er så rent at det bare kan ligge på gulvet? Har sett det både i hjemmesykepleie og på sykehjem, det er som de bokstavelig talt driter i det Tidligere har jeg bare tenkt alder/svekkede sanser/kognitiv svikt, men nå når jeg ser denne flotte mannen, synes jeg likevel ikke det passer inn! Han skal få leve slik han vil, jeg skal ikke la det påvirke vårt forhold. Jeg bare lurte sånn generelt. Anonym poster: 3097130ee63c6ce7e06b4d2ead5b4dd1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 Jeg tenker at det kan være rent praktisk-fysiske grunner til slikt - at det er fysisk vanskelig å bøye seg/vri seg for å tørke, for eksempel, Anonym poster: cc8fdd1adb7f16cdc8b0b825700c0fed
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Dårligere syn og luktesans? Vond rygg? Kanskje han holder på å bli surrete? Mange eldre som er enda verre. Stakkars er ikke lett å bli gammel. Anonym poster: e841ea70c15f4fad7a01759011a837c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå