Gå til innhold

Den første kontrollen


morgainne

Anbefalte innlegg

Jeg har lest på forskjellig steder at den første kontrollen er mellom uke 8 - 12.

I dag ringte jeg til legekontor for å få time til den første kontrollen i uke 8 og de sa at det kan gjøres bare i uke 12, fordi jeg må ta en blød prøve som kan bare tas etter uke 12.

 

Er der flere som hadde samme? Eller fikk dere først kontroll før uke 12?

 

Jeg er ikke fra Norge, så jeg forstår ikke helt hvordan svangerskapkontroll er her og hva slags prøve man må ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

 

Jeg har også fått samme beskjed som deg, så skal ikke til første kontroll før i uke 12. Dette er mitt første svangerskap så er nok ikke den som har mest peiling på dette, men mener jeg har hørt at skal man ha kontroll tidligere må denne betales selv. Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på kontroll denne uken, uke 9, finnes vel ingen regler på det- de vil bare gjerne vente til uke 12 for da er den største risikoen minimal. Ressursbruk, kostnader m.m. Vil du ha time før- får du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har vært på 1ste svangerskaps kontroll før uke 12 i begge mine tidligere svangerskap, denne gangen skal jeg til jordmor første kontroll i uke 10 :) på mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på først kontroll på 12 uker. Da jeg ringte legen regnet de på det og ville ikke ta meg inn før det. Jeg er førstegangsfødende og kranget ikke på dette, regner med at legen har rett :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på første kontrollen denne uken (er i uke 9). Var veldig greit det, men du får ikke hørt hjertet da, for den ligger for langt nede i bekkenet. Fikk beskjed om at dette hørte de ikke med doppler før i uke 12-14. så er kanskje derfor legen ikke vil gi kontroll før uke 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til jordmor i morgen og er 8+6. Jeg har ikke bestilt time hos lege enda og kommer ikke til å gjøre det før jeg har snakket med jordmor. Vet ikke enda om det er nødvendig med første kontroll før jeg er i uke 12. Er førstegangsgravid, men merkelig nok veldig avslappet rundt dette i følge mine venninner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...