Gå til innhold

hjelp til en utslitt gulpe-mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er temmelig utslitt og fortvilet nå. Har ei lita tulle på 6 uker nå som gulper og gulper og gulper. Fra dag 1 har hun gulpet mye. Hun legger på seg, kjenner at hun er tung og rund (selv om jeg ikke vet hvor mye ennå). Men etter hvert måltid er det enten styrtgulp eller smågulp over lang tid.

Og når hun har gulpet krever hun mere mat. Bare i dag hadde jeg en slik seanse med mat-gulp-mat-gulp-skift-mat..........i over 2 timer!!!!! Måtte tilslutt avlyse et viktig møte med skolen fordi jeg ikke kom meg ut av huset.

Tilslutt sovner hun. Men hele våketiden går med til dette. Kan ende med å amme opptil 20 ganger i døgnet. Er dette normalt? Har dere noen råd?

Anonym poster: 3248a3c07a9ca261b273f61d80900ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke ammet 20 ganger i døgnet. Magen får aldri ro. Det kan også være en av årsakene til gulpinga.

Forsøk å roe henne på andre måter; smokk, bæring, lek etc.

Hvis hun legger på seg som hun skal får hun nok mat. Ta en veiing på helsestasjonen.

Anonym poster: 7bd66ecf6fe73085ffbf24fc47e06e5f

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med skikkelig gulpebaby selv, men har oppdaget at de gangene mine har gulpet så har det vært når de har blitt for glupske.

Hiver jenta di i seg maten på en måte? Altså spiser med korte, hurtige tak istedet for gode slurker?

Min første var flaskebarn så der tok jeg en kort pause for st hun skulle puste og roe seg. Sønnen min nå ammer jeg og blir han for ivrig tar jeg han litt ut fra brystet slik at han blir tvunget til å suge hardere og langsommere for å holde fast. Når han da spiser riktig legger jeg han inntill igjen.

Aner ikke om det har noe å si jeg altså, men ser ut til at det fungerer her :)

Skrevet

Jeg har forsøktr å strekke tiden mellom måltidene. Men ender alltid med at hun skriker så sterkt at hun gulper av det også. Og gulpingen får henne til å skrike enda mer............så da er det hele i gang. Gulpingen plager henne virkelig. Og maten sluker hun. Spiser så hun både hikster og hoster og holder pusten.

Anonym poster: 3248a3c07a9ca261b273f61d80900ee5

Skrevet

Prøv kiropraktor. Har en venninne som hadde en sånn baby, etter 2 behandlinger fikk hun "ny" baby :)

Skrevet

Kan hu reagera på noke du ete type melk feks? Tante jenta mi gulpet slik men hun va flaske barn å hu fekk annen type melk huske ikke ka den hette men det verste ga seg når hu rundet 6 mnd å fikk mer fast føde men kan ennå gulpe litt1 1/2 år, å sønnen til ei venninne gulpet type sprut gulp når han ble ammet å da viste det seg at hun hadde formye melk å at han drakk formye klarte ikke begrense dette selv så det ble til at han fikk mindre måltider, ring legen å få time kankje han kan hjelpe eller helsestasjon :)

Anonym poster: db302e85c6f251aa4ab8384308ae12eb

Skrevet

Har hatt et skikkelig gulpebarn selv. Så lenge barnet legger på seg normalt er det ikke farlig, men fryktelig slitsomt for dere. Hold henne opp lenge etter amming så melka får synke litt ned. Unngå så langt mulig å skifte og herje rett etter amming. Pass på at hun raper. Ofte kan ekstremgulping bety at hun får for mye mat og kvitter seg med overskuddet.

Kjøp masse tøysmekker og bruk på henne. Legg dessuten håndkler og gulpekluter i senga, vogna, sofaen etc så blir det mindre søl og gris.

Jeg vet masse om hvor frustrerende gulping kan være. Jenta vår gulpet og gulpet, og hun fortsatte med det til hun var godt over året. Helsesøster tok det ikke på alvor og sa gang på gang at det kom til å gi seg når hun begynte med fast føde, men det gjorde det ikke. Hun har senere blitt utredet på Ullevål, men det var ikke noe å gjøre med. Har ei sunn og frisk og glad jente som går på skolen nå.

Hold ut! Selv om det er slitsomt nå, kan du trøste deg med at gulpinga mest sannsynlig betyr at du har masse melk. Hun kan ha en umoden lukkemuskel, men det er ikke farlig. For de fleste går det seg til etterhvert.

Anonym poster: 11bd7504ea57cb26215e193bc7256d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...