Gå til innhold

Hvordan få påvist endometriose??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell gjerne din historie, og dine smerter! Hvilken veg gikk du for å bli hørt?

Anonym poster: b2601a47a2c102c40eb9937d0adb64f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påvist endometriose ved laparoskopi/operasjon.

Hadde en cyste som sprakk og det var i forbindelse med dette.

Jeg hadde hatt vondt ved mens siden jeg fikk mens ved 13årsalderen.

Har siden blitt operert flere ganger, men -BANK I BORDET!!- jeg har ikke vært plaget med hverken cyster eller vondt siden jeg fikk barn, noe som er en kjent "kur" mot endometriose. Dog ikke alltid vellykket.

Jeg måtte aldri kjempe for å bli hørt, men har skjønt at det dessverre ofte er tilfelle. Prøv endometrioseforeningen, de har masse råd og lang erfaring.

Anonym poster: fdbd533a696ad73e06fc4ba4122dbc6c

Skrevet

Saken er den at vi prøver å bli gravide, men får det ikke til...Har blitt kjapt gravid 3 ganger før, men i fjor endte det i MA, og etter dette så blir jeg ikke gravid igjen og menssmerter og el-smerter er VELDIG forverret....Pluss smerter ved avføring og innimellom vannlating...dette høres for meg ut som endometriose! Men altså, jeg kan jo ikke vite....Men min syklus er veldig forandret så noe er det hvertfall...Nå skal jeg til privat gyn i morra...Håpe han kan finne ut noe :) Takk for svar!:)

HI

Skrevet

Gynekolog kan gjerne si en del etter innvendig ul, der ser de cyster o.l.

Anonym poster: c981c6cda5b717c819995b41aa66a853

Skrevet

Saken er den at vi prøver å bli gravide, men får det ikke til...Har blitt kjapt gravid 3 ganger før, men i fjor endte det i MA, og etter dette så blir jeg ikke gravid igjen og menssmerter og el-smerter er VELDIG forverret....Pluss smerter ved avføring og innimellom vannlating...dette høres for meg ut som endometriose! Men altså, jeg kan jo ikke vite....Men min syklus er veldig forandret så noe er det hvertfall...Nå skal jeg til privat gyn i morra...Håpe han kan finne ut noe smile.png Takk for svar!smile.png

HI

Spør om å få Laparaskopi. Det er jo også veldig ofte en del av utredningen. Har vært gjennom det selv, og det ble påvist endometriose. Hadde ingen symtomer fra før, kun at jeg ikke ble gravid.

Anonym poster: 773c6a8024a844ab86e87849c4f9d506

Skrevet

Saken er den at vi prøver å bli gravide, men får det ikke til...Har blitt kjapt gravid 3 ganger før, men i fjor endte det i MA, og etter dette så blir jeg ikke gravid igjen og menssmerter og el-smerter er VELDIG forverret....Pluss smerter ved avføring og innimellom vannlating...dette høres for meg ut som endometriose! Men altså, jeg kan jo ikke vite....Men min syklus er veldig forandret så noe er det hvertfall...Nå skal jeg til privat gyn i morra...Håpe han kan finne ut noe :) Takk for svar! :)

HI

Spør om å få Laparaskopi. Det er jo også veldig ofte en del av utredningen. Har vært gjennom det selv, og det ble påvist endometriose. Hadde ingen symtomer fra før, kun at jeg ikke ble gravid.

Fikk du noe hjelp til å bli gravid da du fikk dette påvist? Lapraskopi, utfører de det hos Volvat?

Skrevet

Bare et innspill: Hvis du klarer å unngå laparoskopi er det det beste. Det er en operasjon, med alt det innebærer, og ikke minst vil alle inngrep i kroppen gi arrvev som kan gi problemer senere (f.eks magesmerter fordi tarmene henger seg opp i arrvevet). Trenger man det så er det en ting, men operasjoner er ikke til å kimse med!

Anonym poster: 24c35cc6c5c92df8777eebf3e0d6aba6

Skrevet

Jeg fikk det påvist ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) i forbindelse med fjerning av en cyste. Det sies i norske medisinske miljøer at diagnosen kun settes ved laparoskopi, men man kan ofte se ganske tydelige indikasjoner på endometriose ved ultralyd og anamnese. Typisk er blodfylte cyster i blant, kraftige smerter i forbindelse med menstruasjon og/eller eggløsning osv.

Det vil være litt atypisk om du plutselig skulle fått endo-symptomer etter en MA, men det kan jo være tilfeldig. Ble det gjennomført utskraping?

Forskjellen på mine menssmerter og "normale menssmerter" er graden av smerte. Om jeg ikke går på forebyggende medisiner, er jeg fullstendig ute av stand til å fungere i 4-5 dager og har et smertenivå legene beskriver som på høyde med fødselssmerter. Får gjerne morfin uten at det har tilfredsstillende smertelindrende effekt. Men svært mange har også endometriose uten at de har noen symptomer - det oppdages ofte som et tilfeldig funn, eller i forbindelse med utredning for infertilitet.

Uansett; du begynner med utredning hos gynekolog og får antagelig henvisning til laparoskopi etter hvert, om man ikke finner noen andre årsaker til fertilitetsproblemene. Det kan også for noen lønne seg å gå på hormonprevensjon en stund for å "tørke ut" endometriosen, og deretter forsøke på barn igjen.

Anonym poster: 1ac43362edebde7c6352d9a1ab642b29

Skrevet

Jeg mener ikke at jeg kan ha fått endometriose etter MA, men at alle disse smertene begynte etter MA`en og da har jeg ikke blitt gravid igjen og lurer da på om det har noen sammenheng! Jeg har ikke bare smerter ved mens og eggløsning, men da er de ekstra ille! Og jeg syns at det har forverret seg bare de siste dagene....jeg orker ikke gå sånn med disse smertene! Mulig det er bare hormoner som legen min sier, men vil ha en ultralyd hvertfall for å sjekke grundig.....Nå hadde jeg eggløsning i helgen da...Håper disse smertene som kom i går kveld og er der enda er et tegn på graviditet...hehe...noe det helt sikkert ikke er!!

HI

Skrevet

Saken er den at vi prøver å bli gravide, men får det ikke til...Har blitt kjapt gravid 3 ganger før, men i fjor endte det i MA, og etter dette så blir jeg ikke gravid igjen og menssmerter og el-smerter er VELDIG forverret....Pluss smerter ved avføring og innimellom vannlating...dette høres for meg ut som endometriose! Men altså, jeg kan jo ikke vite....Men min syklus er veldig forandret så noe er det hvertfall...Nå skal jeg til privat gyn i morra...Håpe han kan finne ut noe :) Takk for svar! :)

HI

Fikk du noe hjelp til å bli gravid da du fikk dette påvist? Lapraskopi, utfører de det hos Volvat?

Jeg gjorde det på Rikshospitalet i forbindelse med søknad om prøverørs behandling/utredning. Hadde også 3 forsøk på Rikshospitalet. Som forsåvidt var mislykkede. Men ble gravid på egenhånd rett etter det 3. forsøket. Har i dag 2 "hjemmelagede" barn :)

Skrevet

HI

Jeg gjorde det på Rikshospitalet i forbindelse med søknad om prøverørs behandling/utredning. Hadde også 3 forsøk på Rikshospitalet. Som forsåvidt var mislykkede. Men ble gravid på egenhånd rett etter det 3. forsøket. Har i dag 2 "hjemmelagede" barn :)

Godt å høre :) Det som er så kjett nå er at jeg føler jeg ikke får til flere barn....Og da samboeren sa i går at, jaja, vi har da hvertfall fått en nydelg gutt da...er fornøyd med han jeg sa han...Da høres det liksom ut som han gir opp litt...heh :) Finnes mange hjelpemidler før jeg gir opp hvertfall! Men jeg tenker MYE på dette her!

Skrevet

HI

Godt å høre :) Det som er så kjett nå er at jeg føler jeg ikke får til flere barn....Og da samboeren sa i går at, jaja, vi har da hvertfall fått en nydelg gutt da...er fornøyd med han jeg sa han...Da høres det liksom ut som han gir opp litt...heh :) Finnes mange hjelpemidler før jeg gir opp hvertfall! Men jeg tenker MYE på dette her!

Ikke gi opp! Det er hjelp å få. Og mirakler kan skje :) Masse lykke til!

Skrevet

Nei, vi gir ikke opp! :) Blir spennende å ae hva gynekologen sier i morgen!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...