Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 Jenta vår er helt ekstrem om dagen.. Hun har alltid hatt en voldsomt temperament, og blir ekstremt sinna for de utroligste ting, men nå om dagen er det bare sutring hele dagen - fra vi står opp til vi legger oss! Alt er galt.. Feil skje, skal ha hjelp, skal ikke ha hjelp, skal dele brødskiva i to, skulle ikke gjøre det likevel osv.. Bare sutring og smågrining hele tiden, og mange sinneeksplosjoner.. Vi prøver så godt vi kan å være konsekvente, samtidig sm vi veksler mellom avledning og å bare stå på vårt, for hun kan jo ikke får styre hele dagen og alle detaljer for alle sammen (vi ha flere barn..) Noen tips? Er dette en del av trassen?sutring altså.. Vi blir snart gale alle sammen Anonym poster: 67411ca5a79621fb2b5d6e9f236d7963
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Min gutt startet trassalderen med sutring Han begynte i toårsalderen og har fremdeles sine perioder nå som fireåring.. Men, nå er han ofte veldig grei også Mitt beste tips er å prøve litt humor og moro. Dersom hun er sint på skjeen, kjeft litt på skjeen for henne, blir hun sint fordi hun ikke vil ha skiven skåret opp, lat som du limer den sammen igjen og bryt ut.. jammen, tullete skive da, du gjør visst ikke som jeg vil.. Kanskje hun begynner å le.. Sånn har vi løst mye her i huset i alle fall. Det krever ganske mye energi og kreativitet, men alternativet er også utmattende. Nå er gutten min veldig humoristisk anlagt, så jeg vet ikke om det vil funke for alle, men det kan være verdt et forsøk? Anonym poster: 9c4057e0e4bd2a342f7ff00cf6052fab
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 He he:) er som å lese om vår jente på 2,5 år for tiden. Hun hadde en ekstrem dag igår. Alt vi gjorde var feil fra hun sto opp til hun la seg. Mange raserianfall hvor hun fysisk måtte bæres bort (lite lurt å ligge på veien å skrike). I dag derimot har hun vært blid som en sol hele dagen. Ingen raserianfall:) husker slike dager når hun har dårlige dager. Hang in there:) de sier det er et godt tegn at de er trassige. Da er de trygge nok til å teste grensene. Anonym poster: cc38148ca645e4c0d577ce3593525894
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #4 Skrevet 26. mai 2013 Dette kunne ha vært min jente det! Like gammel og like utfordringer. Har egentlig ikke så mye råd annet enn å dele det vi gjør, selv om det fungerer i varierende grad... hun får EN sjanse når tullet starter. Hun vet at vi mener det også, fordi vi alltid må være kosenvent på det, men samtidig så er det av og til vanskelig å vite hvor grensen går om når hun "bryter" kravet vårt ved å gjøre det en gang til, for ofte kommer det i mildere form etter en advarsel. Også vanskelig å si dersom det skjer litt senere, etter hun stoppet, om advarselen fortsattt gjelder eller ikke. Uansett- dette brukes feks ved matsituasjoner (tuller du mer med saftkoppen nå, så får du ikke mer saft - hvis du kaster mat en gang til på gulvet så er du ferdig med å spise osv), episoder hvor hun klatrer på tv-bordet (klatrer du på tv bordet en gang til nå så skrur vi av tv-en) osv osv. Tilfeller hvor vi ikke har noen slik konsekvens å komme med, så har jeg i det siste startet å ta vekk goder fremfor å fjerne henne fra situasjonen (fjerne fra situasjoenen funker ikke betydelig, og det sliter oss ut, ettersom hun har vilje nok til å holde på en evighet og dette gjerne skjer samtidig med at vi holder på med andre ting som ikke kan vente så lenge). Måten vi gjør dette på, er at jeg kan gi en advarsel der jeg advarer om at hvis atferden fortsetter så tar jeg bort en leke (gjerne den hun holder på med). Eks hvis ikke du slutter å kjøre på mamma med dukkevogna nå, så får du ikke leke med den nå, da tar jeg den bort. Også får hun tilbake leken når jeg synes hun har oppført seg godt nok i en stund, kan være til hun spør etter leken igjen og oppfører seg pent eller jeg setter den tilbake med eller uten å nevne det alt fra 10 min til 1 time. Dette her har funker ganske godt på vår stae 2,5-åring iallfall. Det kan ha noe med å gjøre at hun er veldig opptatt av sine ting, og jeg kan fjerne en leke hun ikke bruker en gang og at det likevel funker... så behøver ikke være likt for alle. Anonym poster: b35e30042d268e320e33f6f49cb0e605
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå