Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 dele oppskrift? Anonym poster: bba4b2f02aef3def362d7c0782cfe09e
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Lurer jeg på og! :-) Anonym poster: 03d67b12c9227e79284139d3b714a863
Himmel og hav Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 Har ingen nøyaktig oppskrift, men gjør omtrent slik til 4 personer: to bokser hermetiske tomater, jeg foretrekker plomme eller cherry, has i en kjele med et par ss tomatpuré, en terning kjøttbuljong og 3 dl vann. Kok opp og la småkoke. Ha i stangselleri, hvitløk, basilikum og timian. Fres i en stekepanne: brokkoli, gulrøtter i tynne skiver, en neve cherrytomater, champignon, løk, - eller ta det du har av grønnsaker. Når de har fått litt stekefarge hiver du dem opp i gryta med tomatene og lar det koke til grønnsakene er skikkelig overkokt. Kjør suppa glatt med en stavmikser, smak til med salt, pepper og ev. mer tomatpure. Rund av med en god slump matfløte.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #4 Skrevet 26. mai 2013 Lager knapt 5 liter suppe av 3-4 store gulrøtter, 4 løk, 3-4 fed hvitløk og 5-6 stenger med stangselleri som hakkes grovt og stekes i ca 10 min i litt rapsolje (stor gryte). Ha oppi 4 bokser tomat og ca samme mengde vann (mål med tomatboksene), 3-4 buljongterninger (bruker høne) og 10 laurbærblad. Kok under lokk til grønnsakene er gjennomkokte og myke. Ta ut laurbærbladene og kjør suppen i blender/med stavmikser til suppen er stort sett glatt. Ha i ca 1,5 dl fløte og smak til med salt, pepper, timian og bittelitt sukker om tomatene er syrlige (bokstomater er gjerne det). Funker glimrende som suppe og tomatsaus. Server gjerne med makaroni, kokt egg, hvitløksbrød eller kokt skinke - kan stort sett kombineres med det meste, veldig godt med kyllingkjøttboller og pasta for eksempel :-) Anonym poster: ece5d7fdfe1248dd2a7741268d5553b4
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 Jeg gjør det enkelt: smelter smør, har i mel og tomatpurè. Sper med melk og vann, kjører en eller to bokser hermetiske tomater i stavmikseren og har oppi. Smaker til med suppebuljong. Stor hit hos toåringen her i huset Anonym poster: 7dd4594cbd5dcc7f2cb495a075820e3c
Hellinor Skrevet 26. mai 2013 #6 Skrevet 26. mai 2013 1 løk 1 paprika noen soltørkede tomater Surres i smør. Kjør i blender (evt stavmikser) med to bokser hakkede tomater og litt tomatpure. Ha tilbake i kasserolle, tilsett 1-1,5 liter vann med buljong og en god dæsj fløte. Smak til med 1 ss sukker, salt og pepper. (Kan også ha i chili eller lignende for litt krutt.) Serveres med skåler med kokte kjøttboller, pasta, kokt egg, ost og evt brød, så kan alle velge tilbehør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå