Gå til innhold

Hvor mye sykemelding kan jeg be om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid uke 20, og har en veldig aktiv treåring. Er alltid sliten, orker nesten ikke reise meg opp om treåringen spør om jg kan komme og se på noe feks. Har en del hodepine og føler meg mye slapp. Jobber 100% kontorjobb, fungerer greit på jobb men er helt kjørt når jeg kommer hjem.

Hvor mye sykemelding ville du hatt samvittighet til å be om i min situasjon? Ingen? 30%? 50%? Mer?

Nysgjerrig på hva folk mener om dette.

Anonym poster: fd4d907378cb186169755205aa87d279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke be om sykemelding. Legen som bestemmer om du har en grunn til å bli sykmeldt og hvor mye du skal bli sykmeldt.

Skrevet

Ville bedt om 50 % først. så prøv deg frem.

Jeg var 100% sykmeldt. hadde en aktiv unge på 2 år fra før og jobben min var i butikk.

Var sykmeldt i perioder.

Du bør prate med legen og avklare med legen om dette.

Anonym poster: 5abf4d0f79ea5f6b51599a9c38ab5dc5

Skrevet

Synes ikke du hadde så mye plager hvis jeg skal være ærlig. Er selv gravid med nr 3 og har også kontorjobb. Kanskje du får 30% hvis du har en snill lege?

Anonym poster: ad5626387518670c558a0672be2ce8bb

Skrevet

Du kan ikke be om sykemelding. Legen som bestemmer om du har en grunn til å bli sykmeldt og hvor mye du skal bli sykmeldt.

He, he. Joda man kan faktisk bestille time hos legen ene og alene for å be om sykemelding.

Skrevet

Jeg ville tenkt sånn 20%, og tatt dette ut over to dager, så du kan sove ut et par dager i uka og hente deg inn igjen mens barnet er i barnehagen.

Anonym poster: 1516123e782910bbb1a82328506bdc9a

Skrevet

He, he. Joda man kan faktisk bestille time hos legen ene og alene for å be om sykemelding.

men det er en lege som skal vurdere om man faktisk trenger sykemelding ut i fra symptomene man beskriver....Jeg synes personlig ikke HIs beskrivelser burde være sykemeldingsgrunnlag. Er selv gravid og spyr som nesten daglig i mnd 5 :( Får gjort nada husarbeid, og det ser rett og slett ikke ut her. Har også kontorjobb.

Man burde kunne presse seg litt mener nå jeg da, alvorlig talt, hvor svake og sykelige er vi her i landet???

Anonym poster: f05c4d93a99a58c3381412c3bf1aa700

Skrevet

Legen min har tilbudt meg sykemelding lenge, men jeg har ikke hatt samvittighet til å ta imot, graviditet er jo ingen sykdom. Men nå er jeg fryktelig sliten...Hi

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg gikk gravid med siste nurket, og var så å ærlig og fortalte legen min om situasjonen, i første omgang ble jeg 20% sykmeldt, dvs fri hver onsdag for å komme meg på beina. Etter hvert ble situasjonen bare verre og verre, jeg sleit med nattesøvn og korsryggen verket pga begynnende bekkenløsning. Fra uke 25 ble jeg 100% i 2 uker, så 50% frem til jeg skulle ta mammaperm. Husk at graviditet er ingen sykdom, men en tilstand som går over etter hvert. Lykke til :)

Anonym poster: 83f09b1b7d721eeb997ee043a8bef749

Skrevet

Legen min har tilbudt meg sykemelding lenge, men jeg har ikke hatt samvittighet til å ta imot, graviditet er jo ingen sykdom. Men nå er jeg fryktelig sliten...Hi

Nei, graviditet er ingen sykdom, hva med å ta 3 egenmeldingsdager og se om du får hentet deg litt inn?

Anonym poster: f05c4d93a99a58c3381412c3bf1aa700

Skrevet

Graviditet er ingen sykdom men kan føre til sykdommer og plager som man kan slite med i flere år.

Anonym poster: 3331b384c572594e8a16b58eaa62e6d1

Skrevet

lytt til kroppen din og be om en sykmelding hvis du har behov for det. :-D sammen med legen kan du finne ut hvor mye. Lykke til.

Skrevet

Kommer sikkert på lege, men du kunne sikkert fått 50%. Jeg fikk det da jeg gikk gravid, husker ikke hvor langt jeg var på vei, kanskje 5 mnd. Koster jo ingenting å høre med legen; fortelle hvordan du ar det og få en vurdering :)

Anonym poster: 4b39a49be1301f1d8160916ab2edb1a2

Skrevet

Ser nå at legen har tilbudt sykemelding. Ta imot alt du kan få! Mulig du får dårlig samvittighet, men det er enda verre å ikke fungere i ettertid, fysisk eller psykisk, fordi du ikke hørte på kroppens signaler nå du burde. #13

Anonym poster: 4b39a49be1301f1d8160916ab2edb1a2

Skrevet

Hater uttrykket "graviditet er ingen sykdom". Greit det, men det er fanken meg en av de største jobbene kroppen blir utsatt for og det sies også at det er en fulltidsjobb å være gravid. Så om man rett og slett ikke strekker til som ansatt, mamma og gravid samtidig, så synes jeg faktisk man skal ta hensyn til seg selv og barnet/barna og se egne begrensninger. Jeg gidder faktisk ikke å leke helt på arbeidsplassen hvis det går utover barna mine. Det kan jeg gjøre når jeg ikke er gravid. Be om 20 % i første omgang HI, så tar du det derfra :)

Skrevet

Hater uttrykket "graviditet er ingen sykdom". Greit det, men det er fanken meg en av de største jobbene kroppen blir utsatt for og det sies også at det er en fulltidsjobb å være gravid. Så om man rett og slett ikke strekker til som ansatt, mamma og gravid samtidig, så synes jeg faktisk man skal ta hensyn til seg selv og barnet/barna og se egne begrensninger. Jeg gidder faktisk ikke å leke helt på arbeidsplassen hvis det går utover barna mine. Det kan jeg gjøre når jeg ikke er gravid. Be om 20 % i første omgang HI, så tar du det derfra :)

Enig! Typisk norsk at vi fra den blå streken viser seg får høre dette. Pluss alskens historier om de som har gått lange fjellturer 7mnd på vei og bakt julekaker tom 10 cm åpning. Trenger ikke reise langt for å oppleve at folk har en helt annen holdning. Hørte på radioen om ei som hadde vært i Argentina, hun ble nesten klappet frem. Det å være gravid er faktisk en jobb som ikke alltid lar seg kombinere med å jobbe fullt med andre ting. Det gir ofte symptomer som om du var alvorlig syk. Dessuten er det ikke mange mnd vi snakker om i en kvinnes liv. I morgen skal jeg på kontroll, 34 uker på vei. Og jeg kommer nå til å be om full sykmelding frem til permisjonen. Har så langt jobba 60%. Syns det begynner å bli en vits at jeg skal gå på jobb når jeg flere ganger har sovna på jobben. Ikke så enkelt når begynner 0700 og har sovet 2 timer max. Synes forslaget til Alicia var utmerket. Lykke til med resten av graviditeten, husk det er verdens viktigste jobb :)

Skrevet

Det ER slitsomt med små barn, og verre når man er gravid. Jeg synes ikke det i seg selv kvalifiserer til sykemelding, men nå har jeg en ekstremt høy terskel for sånt. Jeg sov meg gjennom de første 20 ukene, og jeg har 2 fra før som skal følges opp. La meg når de la seg, og sto opp med de. Søvn er alfa Omega!!! Men, det er deg selv som kjenner hva du orker. Spør om 20, så ser du hvordan det funker. Går ikke det, så ber du om mer

Anonym poster: dabf307bc8998ff7835006afd6b66346

Skrevet

Jeg ville bedt om 40-50 %. Nei graviditet er ikke en sykdom, likevel det teiteste jeg hører!

Anonym poster: 2c12dcc8624f6f660345b818517d22d2

Skrevet

Graviditet er ingen sykdom, greit det men det kan medfølge mange plager, som heldigvis som regel går over etter endt svangerskap. Er mer lei ordet sliten jeg. Alle er så slitne hele tiden. Hvordan er det mulig? Vi har all verdens hjelpemidler, vaskemaskin, tørketrommel, komfyr, bil, oppvaskmaskin osv osv. Men alle et så slitne. Hva i alle dager er folk slitne av? Jeg jobbet bare 80%, turnus, har 3 barn, mann i turnus som jobbet hjemmefra 8 uker i året, samt vanlig legeturnus med 30 t vakter 1-3 ganger pr uke. Jeg trener ca 6-8 t i uka og har ett sosialt liv ellers. Er ikje noe supermenneske altså, men jeg gnåler da ikke om at jeg er sliten hele tida!! Hva er det med folk da? Vi er blitt en gjeng med sytere.

Anonym poster: 24db80114311eacbba724c818cad6572

Skrevet

Graviditet er ingen sykdom, greit det men det kan medfølge mange plager, som heldigvis som regel går over etter endt svangerskap. Er mer lei ordet sliten jeg. Alle er så slitne hele tiden. Hvordan er det mulig? Vi har all verdens hjelpemidler, vaskemaskin, tørketrommel, komfyr, bil, oppvaskmaskin osv osv. Men alle et så slitne. Hva i alle dager er folk slitne av? Jeg jobbet bare 80%, turnus, har 3 barn, mann i turnus som jobbet hjemmefra 8 uker i året, samt vanlig legeturnus med 30 t vakter 1-3 ganger pr uke. Jeg trener ca 6-8 t i uka og har ett sosialt liv ellers. Er ikje noe supermenneske altså, men jeg gnåler da ikke om at jeg er sliten hele tida!! Hva er det med folk da? Vi er blitt en gjeng med sytere.

Anonym poster: 24db80114311eacbba724c818cad6572

Når vi tydeligvis snakker om hva som irriterer oss. jeg irriterer meg over folk som alltid må emje om hvor fantastiske de er dersom noen klager over noe.

Anonym poster: 8c36c8294df9949ddcfa56e95ae4f4f7

Skrevet

Så lenge du funker i jobben synes jeg det er helt feil med sykmelding fordi du er sliten på kvelden og ikke orker å leke med ungen din. Spiller ingen rolle om du er gravid eller ikke. Dersom du sliter med selve jobben er det noe helt annet.

Anonym poster: 970cd5417f6f40a8e32d94fc2adfc331

Skrevet

Takk for mange svar! Hører gjerne enda flere. HI

Skrevet

Det uttrykket gjør meg skikkelig sur! Forrige svangerskap var jeg megadårlig de første ukene. Spydde flere ganger for dag, låg rett ut på sofaen og gikk en del ned i vekt. Da var jeg student og greide rett og slett ikke å stille på ene eksamnen. Da jeg skulle ha legeerklæring var det en ung mannlig turnuslege som kom med dette ubrukelige utsagnet "graviditet er ingen sykdom". Jeg tror aldri jeg har kjeftet på noen så mye... Argh..blir sur bare jeg tenker på det!

Anonym poster: 196543111f164f59a124a47d1fa3af3e

Skrevet

HI, legen har tilbudt deg sykemelding for en grunn :)

Ta imot! Det er lov å ta en pause ;)

Skrevet

Gud, så provoserende med dere som syns det er greit å legge seg ned og leve på staten med en gang det er litt slitsomt :angry:

Ta dere sammen. Kvinnekroppen er laget for å bære frem barn - det er ingen heltedåd å gjøre andre ting samtidig. Bare veldig pinglete å ikke klare det... <_<

Anonym poster: c6060af4875cf427d3a5c8b3e9e86285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...