Gå til innhold

er vi slemme mot gutten vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dramatisk overskrift, hehe.

Vi har en liten gutt på 20 måneder. Far snakker til han på sitt språk og jeg på mitt. Gutten har naturlig nok ikke et stort vokabular enda men prater mest på fars språk men svarer av og til meg på norsk. Er det slemt å forvirre ham på denne måten? Eller er det helt ok? Det må jo være fantastisk å være tospråklig som barn :)

Anonym poster: 64a7feb91499017e5d8d32c06bad5c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er fars språk? Er det f.eks engelsk så er det jo bare fordeler :) Man bør starte dette så tidlig som mulig.

Anonym poster: 2894cf9cd7e6e06714cc04a07ea19a0f

Skrevet

Hva er fars språk? Er det f.eks engelsk så er det jo bare fordeler :) Man bør starte dette så tidlig som mulig.

Er det en ulempe hvis han snakker finsk? SKjønte ikke helt.

Anonym poster: 53c120e416966fb45b4112a977568d9a

Skrevet

Det blir mer og mer vanlig med tospråkelige barn. På min sønn avd i bhg er halvparten tospråkelige! (8 stk) ingen som utelater det ene språket.

Anonym poster: 4fd50e794dd27b87016d2a9aca4b96a2

Skrevet

Selvfølgelig skal dere prate det språket dere selv er mest komfortable med til gutten. Det er det anbefalte for barn av foreldre med flere morsmål.

Det slemme ville være om far skulle stotre på norsk f.eks og aldri få 100% god kommunikasjon med barnet.

Anonym poster: 9acee152d895aa2df949de3354e310f3

Skrevet

Han er tysk.

Hi

Anonym poster: b4e2b149295631e907db9ab92cb4ba83

Skrevet

Er det en ulempe hvis han snakker finsk? SKjønte ikke helt.

Anonym poster: 53c120e416966fb45b4112a977568d9a

Nei, selvfølgelig ikke. Å være flerspråklig er alltid en fordel. Men er far f.eks engelsk, amerikansk, tysk, fransk og lignende så betyr dette lettere skolegang for barnet.

Skrevet

Så lenge barna klarer å kommunisere og sosialisere seg med andre barn, er det absolutt ikke noe problem! :-) Det sies jo at tospråklige barn tjener på det i det lange løp.

Skrevet

Dere gjør det helt riktig. Det tar som regel litt lenger tid før tospråklige barn prater fordi de lærer mer på en gang og det tar litt tid å skille to språk, men de små er utrolig flinke til å lære og du skal se han snart snakker begge språk godt!

Skrevet

Jeg er nok mer slem.. Jeg er ikke norsk, men snakker kun norsk til mine barn.

Min familie snakker kun polsk til hverandre og barna lærer ikke norsk før de begynner i barnehage.

Men jeg flyttet til Norge som 10 åring og selv om jeg også kan polsk flytende, så faller det meg ikke naturlig å snakke polsk til barna. Jeg er gift med en nordmann og lever et veldig "norsk" liv...

Har litt dårlig samvittighet for det, men så tenker jeg at det ikke er sååå viktig.

Anonym poster: 574431947d1f10886b97f1955ef42b46

Skrevet

Det er viktig å snakke til barnet sitt på morsmålet sitt. Det er på morsmålet at vi best kan uttrykke våre følelser så dette er viktig for barnets følelsesmessige utvikling også. :)

Skrevet

Fantastisk priveligerte unger som får den muligheten!

Ja, enkelte er litt etter med språket, men så lærer de jo alle ordene på begge språk så det skulle da bare mangle :)

Skrevet

Det er kjempeflott at ungen lærer seg to språk og måten dere gjør det på er den beste måten å lære barna det på. Dere finnes ikke slemme. Det tar litt lenger tid for noen av de to-språklige barna og lære seg å snakke, men det er en stor fordel med to språk flytende senere. I begynnelsen kan de finne på å blande litt språk i samme setninger, men de lærer seg etterhvert

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Her blir barnet å være 3 språkelig fra starten av. Mannen kommer til å lære ungen arabisk og jeg engelsk og Norsk.

Skrevet

Han er tysk.

Hi

Anonym poster: b4e2b149295631e907db9ab92cb4ba83

Ja, da er du ond.

Sorry. -Bare tuller.

Anonym poster: e95c051bcce63d5574c4cb13e98118f5

Skrevet

Det er bare positivt å lære ham to språk tidlig. All forskning støtter dette. Og det spiller ingen rolle om det er engelsk eller tysk, eller somslisk for den del, stusset litt på et av svarene over her. De får en fordel ved at de er tospråklige, i tillegg viser forskning at de lærer andre språk lettere enn enspråklige senere i livet, feks når de skal lære engelsk på skolen. Så stå på, HI!

Anonym poster: 2ab7326324e9f1ae59afeb365c465972

Skrevet

Jeg er ped leder i en barnehage. På min av er over halvpartenn av barna tospråklige. Synes dette er kjempepositivt. Barnet lærer fort å skille mellom de to språkene og vet hvem som snakker hvilket. Det som kan skje er at det tar noe lengre tid før barnet selv snakker, men ikke alttid. Gevinsten med å ha to språk er helt utrolig stor ;)

Anonym poster: 369a5b13758711589803deee5ce9a65e

Skrevet

Sønnen vår (4) er tospråklig. Hjemme snakker vi begge språk, han har gått i norsk bhg, nå går han på skole på morsmålet mitt i utlandet.

Det tok litt tid før han begynte å snakke, og vi "strøk" 2-årskontrollen med glans. Men allerede 6 mndr senere hadde han tatt igjen sine jevnaldrende. Frem til han skiftet til skole var han mye flinkere på norsk, nå har det jevnet seg ut, og vi ble faktisk gledelig overrasket over at begge språk utvikler seg videre selv om han ikke har norsk talende venner her. Vi passer påmp ha rikelig med bøker og DVDer på begge språk.

Vi merker at han har veldig god uttale på begge språk og har det veldig lett med å plukke nye gloser. Han begynner med et 3. språk til høsten og viser allerede stor interesse etter å lære "alle verdens språk" (hans ord!).

Du er ikke slem, det går trått i begynnelsen, men det kommer seg til etterhvert og det er en kjempe ressurs for barnet: http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-glasgow-west-19109883

Anonym poster: 916c4f0fc1d6c39f64123d083818fc7f

Skrevet

Ja, dramatisk overskrift, hehe.

Vi har en liten gutt på 20 måneder. Far snakker til han på sitt språk og jeg på mitt. Gutten har naturlig nok ikke et stort vokabular enda men prater mest på fars språk men svarer av og til meg på norsk. Er det slemt å forvirre ham på denne måten? Eller er det helt ok? Det må jo være fantastisk å være tospråklig som barn smile.png

Anonym poster: 64a7feb91499017e5d8d32c06bad5c72

Engelsk lærer han andre steder, tysk og norsk er en gullkombinasjon. Bare fortsett. :)

Skrevet

Det er viktig å snakke til barnet sitt på morsmålet sitt. Det er på morsmålet at vi best kan uttrykke våre følelser så dette er viktig for barnets følelsesmessige utvikling også. :)

Pussig nok snakker jeg norsk til Junior når jeg er veldig misfornøyd. Samme med faren, når vi krangler blir det ofte til at jeg snakker norsk til han og han snakker morsmålet mitt til meg. Ellers går det i begge deler. Koseord er mest på morsmålet, men av og til liker vi å snakke det språket omgivelsene rundt oss ikke forstår. ;-)

Familien har også utviklet en litt sær språklig humor, av og til litt vanskelig for outsidere å skjønne hva vi ler av.

Anonym poster: 916c4f0fc1d6c39f64123d083818fc7f

Skrevet

Her er gutten tre år, pappan er svensk og jeg er norsk, så barnet prater med norske ord og med svensk klang, eller så kommer det ut enkle svenske ord men med norsk klang :-p Men jeg prater også svensk med barnet ettersom at jeg har levd såpass lenge med pappan og selv bodd flere år i sverige, så jeg har rett og slett glemt en del norske ord og derfor er det lettere med svensk enn å forvirre gutten med både svenske og norske ord i en setning for da skjønner han ikke bæret :-p

Anonym poster: e668a5383458f52b89bee593ce4c8efa

Skrevet

Ein bør alltid snakka morsmålet sitt til ungane. At foreldra har to ulike språk gjer at barnet lærer begge språka, og det er ein kjempegevinst. Det er mange språk som er omtrent umulig å læra skikkeleg dersom ein prøver i vaksen alder.

Du som er polsk burde absolutt snakka polsk til barnet ditt!!

Barnet får eit avansert språk omtrent gratis.

Det viser seg også at tospråklige barn er flinkare og meir intelligente på andre område, td matematikk.

Skulle ønska mine barn kunne få den sjansen.

Barn har ei ufattelig stor evne til å læra språk.

Skrevet

Jeg synes det er "slemmere" å ikke lære barna flere språk om man har muligheten. Har møtt flere som er litt bitre på en forelder som ikke har lært dem f.eks arabisk. Det krever jo litt ekstra når barna er små, men man har jo mye igjen for å være funksjonelt tospråklig senere.

Anonym poster: 7a00ab25de2c01d78a6d7503afe9f7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...