Gå til innhold

Ritalinbruker som blir gravid, abort eneste utvei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nemlig fortalt at i de tre første månedene av svangerskapet var det fare for stor skade på fosteret om man bruker Ritalin. Stemmer dette? Er det sånn at jeg som bruker Ritalin MÅ ta abort om jeg skulle bli gravid? Blitt gravid med prev. før, så det kan jo skje igjen.

Anonym poster: 56839d37bdf2b48633f01cbbc7a83523

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spurt legen for å være sikker hvis jeg var deg, men dette står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Anbefales ikke under graviditet, med mindre det tas en klinisk avgjørelse på at utsettelse av behandlingen kan utgjøre en større risiko for svangerskapsforløpet.

Ut fra det som står der, så vil jeg anta at man bør slutte å bruke det, men at det ikke er en automatikk i at man bør ta abort.

Anonym poster: 94dd763f2eddb0fc6600c196f141bf23

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Du kan selv slå opp og lese på felleskatalogen.no og relis.no

Det er frarådet å bruke ritalin under svangerskap, men det er ingen absolutt kontraindikasjon. Du vil ikke bli anbefalt abort skulle du bli gravid mens du bruker ritalin.

Anonym poster: fe879803afadfc654e1d6d0d1ba5b8ec

Skrevet

Det var faktisk en lege som sa det til meg. Og jeg syntes det var litt snodig for når jeg tenker meg om blir jo mange med ADHD gravide og det er nok ikke alle som har planlagt graviditeten og sluttet med Ritalin 3 måneder før de startet å prøve.

Anonym poster: 56839d37bdf2b48633f01cbbc7a83523

Skrevet

Altså, det er forsåvidt fare for relativt stor skade, men faren er ganske liten. Altså, sannsynligheten for å føde et helt friskt barn om man går på Ritalin når man blir gravid er fortsatt enorm - og sannsynligheten for alvorlig medikamentforårsaket skade veldig langt fra enorm.

Anonym poster: fe879803afadfc654e1d6d0d1ba5b8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...