Gå til innhold

Hva trenger man til en 1 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal bli fosterforeldre til ei jente på 1 år, og lurer litt på hva man trenger av ting og tang..

Seng, vogn, bilsete og sånne ting har vi, men hva trenger man av klær - og hvor mye?

Hvor stor dyne bruker en 1 åring? Hvor mange sengetøysett bør man ha?

Kopper? Flasker?

Håper noen kan hjelpe oss med litt tanker rundt dette.

Har aldri hatt en 1 åring i hus, så er som sagt litt usikker på hva man egentlig trenger.

Kan jo godt kjøpe alt vi kommer over, men det er kanskje ikke nødvendig.. :)

Hva kjøpte dere som dere aldri har brukt til noe?

Noe lurt man bør ha?

Takk :)

Anonym poster: 19fd3af214c3dcc572c393118dbf1e19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Skal bli fosterforeldre til ei jente på 1 år, og lurer litt på hva man trenger av ting og tang..

Seng, vogn, bilsete og sånne ting har vi, men hva trenger man av klær - og hvor mye?

Hvor stor dyne bruker en 1 åring? Hvor mange sengetøysett bør man ha?

Kopper? Flasker?

Håper noen kan hjelpe oss med litt tanker rundt dette.

Har aldri hatt en 1 åring i hus, så er som sagt litt usikker på hva man egentlig trenger.

Kan jo godt kjøpe alt vi kommer over, men det er kanskje ikke nødvendig.. :)

Hva kjøpte dere som dere aldri har brukt til noe?

Noe lurt man bør ha?

Takk :)

Vi bruker 100x140 dyne i senga, den som er et hakk mindre sparket han så lett vekk. Har to sengesett, men det hadde ikke gjort noe å ha ett til ved spysyka og slik. Har masse lakener.

Vi bruker drikkeflaske med håndtak. Er mest fornøyd med de. Har en fra NUK kjøpt på babyshop. Kjøpte noen fra Avent først som de har på Rema, men de var vi ikke fornøyd med. Måtte suge veeldig hardt på de.

Ellers trenger du flasker til melk med 3-eller 4 str i tut om barnet fortsatt får melk.

Av klær er det hvor flink du er til å vaske som bestemmer hvor mye du må ha. Det er stor variasjon på søling og sikling i den alderen.

Dette har vi nå til vår på 14 mnd:

3-4 pysjer

10 bodyer

5 bukser

En haug siklesmekker

4-5 sokkepar.

Mellomlag i ull til å bruke mellom inneklær og dress/regnklær. (til høsten)

Nå trenger du sollue, solbriller, kortermet body/sommerdrakt osv.

Sko om hun går

Du må vel bare prøve deg frem!

Skrevet

Godt og høre at det finnes fosterhjem :-)

Vi har hatt 3 sett med senge klær og det har holdt godt hos oss. Smekker er greit å ha, sånne ting som flasker og tutekopp kan være greit å vite hvilken type barnet er vant til.

Lykke til :-)

Skrevet

Alt dette er det vel delte meninger om. ;) Men jeg merker i allefall allerede at det er kjekt å ha en del klær om sommeren, siden han skitner seg til fort. Det går da mest i langermet body og bukse eller shorts/kortbukse og t-skjorte. Har vel ca 8-10 av hvert plagg. Og ørten par sokker da. ;)

Vi bruker 100x140 dyne, og har to sengesett. Det holder vanligvis siden vaskemaskina kjøres ofte, men ved spysyke f.eks så tar vi i bruk den mindre dynen igjen, så det er jo godt å ha noe ekstra også.

Kopper/flasker kommer vel mye an på hva barnet er vant til. Mitt barn drikker stort sett av vanlig glass, men får en flaske med vann i sengen om kvelden. Tutekopp bruker vi ikke.

Anonym poster: cf496b03345c578e4b35aea6b6c5b16e

Skrevet

Synes Linerlen oppsummerte utstyrsbehovet bra. Hvis du lurer på hva slags leker og ting som er spennende for en ettåring også, kan jeg fortelle hvilke som er min ettårings (14 mnd) favoritter: puttekasse, gåvogn (han kan gå, men liker å transportere ting i den), pekebøker, kosebamse, Duplo-lego og byggeklosser.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil råde deg til åkjøpe litt av klær og så se hva du føler du må ha mere av.

Det er forskjell på hvor mye barna trenger av hvert. Mitt ene barn var det sjeldent eller aldri noe gris med, mens hun andre var som en jordfreser. Hun var svsrt så forthun kom utenfor døra vår. Måtte skifte på henne veldig ofte, selv om hun gikk skitten ganske ofte også (kan ikke skifte konstant med en unge som griser seg til hele tiden, men gammel skitt gikk hun ikke med. 5-6skift var ikke unormalt på en dag, så da sier det seg selv at vi måtte ha mye skift. )

Litt leker er greit å ha, men greit å kjøpe etterhvert når du ser hvordan barnet er også.

Anonym poster: c33451058d8e39fe8ed9c8069affbe47

Skrevet

Vi hadde dobbelt med sengetøy inkl. dyne og pute. Nå vet jeg ikke om barnet skal i barnehage, men hvis ja er det praktisk med mye og behagelige klær. Min sønn kom hjem helt ubeskrivelig skitten, særlig om sommeren, så jeg hadde veldig mye klær for ikke å måtte vaske hele tiden. Sommeren var faktisk mer krevende enn vinter, for jeg måtte ha til både kaldt og varmt vær (Vestlandet). Yttertøy hadde vi også mye av: vi hadde en hel parkdress (med ullfòr så den gikk også om vinteren), en 2-delt (allværsjakke og -bukse) og ett fullt regnsett (2-delt) med gummi støvler.

Litt avhengig av vær og program trenger du også sko. Jeg pleier å ha minst 2 par sko (for å bytte fra dag til dag), fine sandaler i skinn og mer sporty sandaler (bare hvis du er et sted der det er varmt da). Evt. tøysko.

Av leker varierer det vilt fra barn til barn. Her var det bøker som var det store, samt puttekasse. Duplo interessen kom senere.

Anonym poster: b632726b61b2a9d0dd07127bac618575

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt inn i overflot (ser en foreslår en haug med siklesmekker - vi brukte f.eks. aldri det.)

Se an litt. Regner med at du har størrelsen til barnet.

Gode sko og godt yttertøy er viktig. Behøver ikke bli svindyrt heller om du går på xxl i istedet for på skoforretning f.eks.

PS! Ser det står sengetøy - husk tisselaken! Pass på at det dekker også ved hodeputa om barnet skulle få seg en runde med oppkast.

Anbefaler å lage "rede" i senga i første omgang. Det føles tryggere. Bruk kosedyr e.l. langs kanten så senga er litt "trang" (feks tusenbeinbamse e.l.)

Har dere husket høy stol? En tripptrapp er en god investering fordi den vil vokse med barnet.

Anonym poster: e586f9a67740cd33bc9cad202537baf7

Skrevet

Tusen takk for masse info og gode råd!

Ble litt klokere nå :)

Har en tripp trapp stol - må kjøpe sånn bøyle til den bare.

Igjen; tusen takk :)

Godt det finnes steder som dette når man er litt rådvill :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...