Anonym bruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Barnet mitt lekte med en vippehuske på en lekeplass i dag. Plutselig bøyer hun seg frem og jeg hører at vippehusken slår rett opp i tanna hennes. Sjekker og den har truffet rett på tanna og slått av en liten bit. Hun gråt litt men roet seg raskt og det blødde ikke. Hun er 2 år og har melketenner. Men er jo redd at tanna under kan ha blitt skadet. Hva gjør man når slikt skjer på en lørdagsettermiddag? Tar man kontakt med legevakt? Venter vi til mandag å kontakter tannlege? Anonym poster: 98aff83ec530eea430a27c3a60052f2f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Lege får ikke gjort noe. Regner med at du mente tannlegevakt. Jeg hadde ventet til mandag, men kanskje tatt en telefon for sikkerhets skyld. Tror ikke man gjør noen tiltak annet enn å måle følsomheten i tanna og sjekke at roten lever. Anonym poster: 27cd8332fe17f117a3a16a6581592f45
Nullstress;) Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 Sønnen min gjorde det samme. Skallet i vasken og knakk av en bitte liten bit (litt av hjørnet) på fortanna. Tannlegen sa at om tanna ble missfarget (grå) måtte den trekkes. Ca et halvt år etter var tanna like hvit, men han fikk en "kvise" i tannkjøttet. Litt skrått over den tatta som var skadet. Vi dro til legevakta, og den tanne måtte trekkes. Er nok ikke noe akutt farlig, men følg med på tann/farge/tannkjøtt...
Nullstress;) Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 Sønnen min gjorde det samme. Skallet i vasken og knakk av en bitte liten bit (litt av hjørnet) på fortanna. Tannlegen sa at om tanna ble missfarget (grå) måtte den trekkes. Ca et halvt år etter var tanna like hvit, men han fikk en "kvise" i tannkjøttet. Litt skrått over den tatta som var skadet. Vi dro til legevakta, og den tanne måtte trekkes. Er nok ikke noe akutt farlig, men følg med på tann/farge/tannkjøtt... Vi dro ikke til legevakta, men til tannlegen
tuba Skrevet 25. mai 2013 #5 Skrevet 25. mai 2013 Jeg var på infomøte med tannpleier da min sønn var baby. De anbefalte alltid kontakt med tannlegekontor når slikt skjedde. De mente det var mye bedre å ringe for ofte, enn for lite. Jeg tror de snakket om mulig varig skade på de permanente tennene.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2013 #6 Skrevet 25. mai 2013 Barnet mitt lekte med en vippehuske på en lekeplass i dag. Plutselig bøyer hun seg frem og jeg hører at vippehusken slår rett opp i tanna hennes. Sjekker og den har truffet rett på tanna og slått av en liten bit. Hun gråt litt men roet seg raskt og det blødde ikke. Hun er 2 år og har melketenner. Men er jo redd at tanna under kan ha blitt skadet. Hva gjør man når slikt skjer på en lørdagsettermiddag? Tar man kontakt med legevakt? Venter vi til mandag å kontakter tannlege? Anonym poster: 98aff83ec530eea430a27c3a60052f2f Dette har jeg litt erfaring med, dessverre Av 3 unger, er det bare 1 med alle melketennene intakte:( Minstemor knakk litt av fortannen når hun var 1 år. Da kontaktet vi tannpleier som ba oss om å følge med på at det ikke ble betennelse (liten blemme i tannkjøttet) og vi penslet tann og tannkjøtt med corsodyl. Mellomste slo begge fortennene løse da hun falt under lek. Vi kontaktet tannlege dagen etter, fikk beskjed om å komme inn for en sjekk. Hun ville helst ha det samme dagen, men gikk med på dagen etter til nød. Begge tennene var løse, den ene ble blå ganske raskt. Fikk beskjed om å tygge myke ting i 3 uker, så ny sjekk.. Nerven var intakt, så de trakk ikke tannen. Vi renset tann og tannkjøtt med corsodyl for å hindre betennelse denne gangen også. Anonym poster: 6305a118fa2dc776b8d8c3931a153cd5
Tipp topp Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 Det holder nok å kontakte tannlegen på mandag, med mindre hun har veldig vondt. Tannlegen skal registrere det som skade i tilfelle det oppstår problemer I ettertid, ta bilde av tanna under og så blir det nok noen kontroller fremover. Blir den betent må den trekkes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå