Gå til innhold

Dere som har hatt planlagt KS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge får termin gjore dere det?

Anonym poster: b0564d5e4c8aa4b8e2d8ee4f9bd20f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 uke

Anonym poster: 47a40ea364965e73efea71b66f09becf

Skrevet

1 uke

Anonym poster: 47a40ea364965e73efea71b66f09becf

Takk.

Flere som vil svare?

Skrevet

2 uker før. Men vi har to og en halv timers reise til sykehuset (3 timer hvis fødsel starter på natta), og potensiell fare for livmorruptur, derfor måtte det gjøres litt tidligere.

Skrevet

10 dager.

Anonym poster: 90698ffaa1568eb93e1896b9d745e485

Skrevet

De gjør det helst på begynnelsen av en uke sa de, så det teller vel litt også. Ikke torsdag og fredag.

Anonym poster: 90698ffaa1568eb93e1896b9d745e485

Skrevet

3 dager før.

Skulle egentlig vært 7-10 dager før, men siden termin var 5.jan og 7-10 dager før ville vært i romjula, klarte jeg å tigge meg til å vente til over nyttår.

Argumenterte med at både mamma og søsteren min gikk over med alle sine og de godtok det :-) Fordi det var lite folk på jobb i romjula kanskje?

Hadde fødsel startet av seg selv ville jeg selvsagt fått ks men det ville blitt mer hast. Stort barn og seteleie, men ingenting som ville vært livstruende for meg eller barnet om jeg fikk rier. Ingen tegn til at fødselen nærmet seg da, alt gikk knirkefritt:-)

Skrevet

På termindato. Men fikk først innvilget ks 3 dager før.

Skrevet

ser at det varierer veldig...trodde det var alltid ca en uke før...

Skrevet

Hadde ikke noe å si hvilken ukedag jeg fikk velge på ullevål ihvertfall.

Kunne velge hvilken dato jeg ville ha i uke 38, skulle egentlig hatt i uke 39, etter normen fikk jeg beskjed om, men jeg var så utkjørt og bekymret grunnet ukevis med ut og inn av sykehus pga "medisinsk tilstand" hos babyen,( like før det ble akutt snitt i uke 29...)

Skrevet

Tre dager før. Seteleie ble oppdaget en uke før termin, jeg fikk velge mellom fødsel eller KS, valgte KS, og så ble det satt opp på den dagen.

Anonym poster: 9485cd7d20b34d003fe107b2d86c67a9

Skrevet

Men sa de bare en dato eller fikk dere være med å bestemme litt?

Skrevet

Jeg fikk velge mellom to datoer.

Anonym poster: 9485cd7d20b34d003fe107b2d86c67a9

Skrevet

Fikk 5 dager før.

Skrevet

En uke før, en mandag.

Fikk ikke bestemme dato.

Skrevet

På sykehuset her tar de keisersnitt max 10 dager før termin om det ikke er fare for liv og helse.

Siden jeg hadde født 13 og 17 dager før termin tidligere fikk jeg dato 10 dager før termin. Men 15 dager før termin gikk vannet og fødselen startet så da ble det hastesnitt isteden...

Anonym poster: 8b217bab6bb03beac91b73bb23610468

Skrevet

Ok, men andre ord så må jeg balage meg på et nytt haste KS ;-(

Har fått 2 uker før tremin tidligere

HI

Skrevet

HI

Har du fått time rett før termin, siden du sier det slik? Har du diskutert dette med sykehuset?

Jeg fikk lov til å diskutere litt rundt tidspunktet når jeg fikk min dato for KS. Jeg endte på en uke før UL-termin, men samme dag som mens-termin. Siden jeg bodde nære sykehuset og fødte sent forrige gang syntes jeg det var greit, selv om det da var min egentlige termin og litt sent ift. å være sikker hvis man var redd for at fødselen skulle begynne tidlig.

Jeg var forresten på Rikshospitalet.

Skrevet

Hvor lang tid før avhenger vel av grunnen til at du skal ha ks? Min første lå i sete og på Ullevål sa de da at det var vanlig med en uke før. Jeg fikk dog 10 dager før da det var fullt samt helg mellom. Denne gangen er det både seteleie og placenta previa og da ønsket Ullevål å gjøre det ca 10 dager før termin. Fikk velge mellom to datoer, føltes litt rart å velge bursdag til sønnen min. :)

Det er ikke noe problem om fødselen starter før datoen du har fått. Da drar du bare inn ved første tegn og går føre i køen fikk jeg forklart.

Lykke til!

Skrevet

HI

Har du fått time rett før termin, siden du sier det slik? Har du diskutert dette med sykehuset?

Jeg fikk lov til å diskutere litt rundt tidspunktet når jeg fikk min dato for KS. Jeg endte på en uke før UL-termin, men samme dag som mens-termin. Siden jeg bodde nære sykehuset og fødte sent forrige gang syntes jeg det var greit, selv om det da var min egentlige termin og litt sent ift. å være sikker hvis man var redd for at fødselen skulle begynne tidlig.

"Alle" her sier de tiligst planlegger KS 10 dager før termin.

Jeg har hatt 2 haste KS fordi barna satt bom fast i bekkenet.

Hos begge startet fødselen 2 uker før termin.

Som hun ene sier her, dersom fødslen begynner og man har planlagt KS på en senere dato blir det hast KS.

Derfor uttalelsen "Ok, men andre ord så må jeg balage meg på et nytt haste KS ;-( "

Jeg er ikke gravid igjen enda, men prøver.

Kommer også til å ta det med sykehuset når den tid kommer.

Spurte her siden jeg lurte på hva som er vanlig

Takk for alle svar jenter

HI

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Med nr. 1 tok jeg KS 10 dager før termin, med nr. 2 gikk vannet 5 uker før termin så da måtte jeg ta KS samme natt som vannet gikk.

Skrevet

20 dager før temin, valgte selv dato og hvilke leger jeg ville ha.

Anonym poster: ae9b85f098fb9f22681b5148a0478687

Skrevet

HI

"Alle" her sier de tiligst planlegger KS 10 dager før termin.

Jeg har hatt 2 haste KS fordi barna satt bom fast i bekkenet.

Hos begge startet fødselen 2 uker før termin.

Som hun ene sier her, dersom fødslen begynner og man har planlagt KS på en senere dato blir det hast KS.

Derfor uttalelsen "Ok, men andre ord så må jeg balage meg på et nytt haste KS ;-( "

Jeg er ikke gravid igjen enda, men prøver.

Kommer også til å ta det med sykehuset når den tid kommer.

Spurte her siden jeg lurte på hva som er vanlig

Takk for alle svar jenter

HI

Jeg som fikk dato 10 dager før, men så startet fødselen 15 dager før.

Jeg spurte på sykehuset om de ikke kunne ta det litt før siden jeg hadde født tidligere enn det to ganger før, men der firet de ikke en tomme. De mente at sjansen for umodne lunger og problematikk med å få igang pusten til barnet var større jo tidligere ungen ble hentet ut med snitt så 10 dager før var absolutt max.

Jeg skjønner jo det, de tar selvfølgelig ingen sjanser med sånt. Om du går i fødsel tidligere enn det er jo mest sannsynlig lungene til ungen modne nok, men det kan de jo ikke vite siden noen fremdeles er umodne to uker før termin og får problemer med pusten.

Å ta et hastesnitt fordi fødselen startet av seg selv var helt uproblematisk altså, det var jo ingenting som hastet så alle tok det rolig og pent. Vannet mitt gikk og jeg hadde rier hvert tiende minutt som ikke var spesielt vonde enda så det var ikke noe problem å preppe til keisersnitt, sette spinal-bedøvelsen osv. Jeg hadde det jo helt greit og ingen trengte stresse med noe som helst.

Keisersnittet ble tatt klokken halv ti på kvelden, to timer etter at vannet gikk. Jeg grudde meg noe sinnsykt til det keisersnittet så jeg er egentlig glad det gikk som det gikk, da ble jeg på en måte kastet i det og slapp grue meg mer ;)

Anonym poster: 8b217bab6bb03beac91b73bb23610468

Skrevet

Takk AA 19:49.

Det var veldig beroligende å lese :-D

HI

Skrevet

38+0

Anonym poster: 43b33c3c8133bf188804d03295cec357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...