Gå til innhold

Amming første dagene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått at det er forholdsvis normalt at man ikke får melk før etter 3-5 dager. Men hva gjør man da de første dagene? Lar ungen sulte? Gir mme eller donormelk fra kopp (flaske er visst fy før ammingen er etablert)? Kan ikke ungen bli dehydrert og dø om den ikke får i seg noe?

Og samtidig sier man jo at man ikke bør dra fra sykehuset før ammingen er etablert, men på mitt sykehus blir man kastet ut etter 48 timer (inkludert fødsel) hvis ikke noe er galt. Og hvis sen laktering er så vanlig regner jeg med det ikek går under unormalt - så hvordan gjør man det? Sender hjem nybakte førstegangsmødre uten melk, uten peiling på ammeteknikk og med beskjed om å ikke gi flaske, og krysser fingerene for at melken kommer før babyen tar skade?

Alt jeg skal måtte bekymre meg for før fødselen :wacko:

Anonym poster: b11fe271cea0e34cdaf2905aae52b8c9

Videoannonse
Annonse
Gjest sussie77
Skrevet

De klarer seg et par dager uten melk. Men selv om ikke melken kommer for fult, så har man råmelk. Og skulle babyen gå mye ned i vekt så gir de tilegg på kopp (ikke mme men noe annet). Ingenting å bekymre deg for nå. Og for noen kommer melka med en gang. Og Spør masse om hjelp ,hvis du ikke får det.

Gjest sussie77
Skrevet

Og skulle du ha problemer med ammingen så blir du nok ikke kastet ut etter 48 timer.

Skrevet

Takk, da ble jeg litt beroliget :)

Anonym poster: b11fe271cea0e34cdaf2905aae52b8c9

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye melk jeg hadde i begynnelsen, for babyen ligger jo bare der å suger slik de er programmert til. Etterhvert, for min del ca ett døgn, ble brystene store og harde med spreng og det ble litt vanskeligere for baby å få tak, men så ordnet det seg og jeg fikk virkelig behov for ammeinnlegg. Det du merker mest er nok at dette er litt uvant for dere begge og det tar litt tid før dere kommer ordentlig inn i det, men baby er stort sett veldig flink og finner ut av ting. Lite melk i begynnelsen er nok grunnen til at de fleste babyer går litt ned i vekt de første dagene før de legger på seg igjen, men de kommer jo ut med "matpakke", så det tåler en normal baby.

Anonym poster: 8db2d71604d1894f554f1b21e47ceda3

Skrevet

Min fikk litt tillegg som hun drakk fra målebeger og vi ble ikke sendt hjem før det kom melk.

Skrevet

Normalvektige, fullbårne barn har et fettlager de tærer på slik at de tåler noen dager uten melk. Man regner det som normalt at babyer går ned opptil 10% av fødselsvekten. Dermed får de ikke erstatning eller donormelk. Du har dessuten råmelk som kommer ut- det er lite, men den er svært næringsrik.

Barn som er premature, undervektige og også noen veldig store barn (over 4500g er det vel), får supplement, som regel erstatning, men i noen tilfeller ved premature og dysmature barn kan man få donormelk om man ønsker og det finnes.

Hos noen kommer melken første døgnet, hos andre tar det opptil 3 dager. Det beste for å få opp produksjonen er å la barnet ligge til ofte- det er litt derfor man ikke gir dem noe annet, fordi de skal gidde å die hos mor slik at hennes produksjon kommer igang.

Man får dra fra sykehuset når man ser at babyen legger på seg tilfredsstillende.

Skrevet

Jeg ble anbefalt å kjøpe mme i tilfelle ammingen skulle gå helt skeis. Den står iallefall klar i skapet og jeg håper vi ikke får bruk for den:-)

Anonym poster: ff53469ed7210033bc492497897c5ec8

Skrevet

Offisielt heter det vel seg at ungene klarer seg til melka kommer.

Selv gir jeg litt mme istedet. Personalet på barsel insisterte på at de ikke skulle ha, men jeg svarte vel bare temmelig klart at " jeg sulter ikke barna mine" så ble det stopp.

De tar det greit fra skje eller kopp, og skal lite til før de har fått nok til at de ikke er sultne lenger.

Skal sies at på førstemann fulgte vi rådene fra personalet, og hun skrek og skrek. Til slutt ga de henne allikevel litt mme på skje. Angrer på at jeg ikke bare tok kontroll som mor og krevde den gangen også. lettere med andre- og tredjemann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...