Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 I hvilken grad bruker dere kpo- modellen NANDA, NIC og NOC i arbeidssituasjonen? Jeg er sykepleierstudent i andre året og det virker som at nesten all pasientfokus skal dreie seg om dette. Er det så mye brukt eller er det lærerene på høgskolen som ønsker at vi skal kunne dette. (Har lest noen artikler der høgskolelektorer og spesialutdannede sykepleiere har slaktet denne "oppskriften"). Anonym poster: 285b55e662fbe28970664195c0f23aa2
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er sykepleier, og vet ikke hva du snakker om... Mulig jeg bruker det uten å være klar over det, men hvis ikke, i ingen grad. Anonym poster: 336034f8c387ff5e68f1b6927df7d8a2
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er fagutviklingssykepleier med mastergrad og har ALDRI hørt om de metodene du nevner. Jeg er på konferanser/kurs ol svært ofte. Dette er helt ukjent. Anonym poster: 694172b2ac2dce8d100125f97426af60
Hellinor Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Jeg gikk spl.utd for 6 år siden, og husker vi hadde undervisning om dette. Aldri brukt i praksis, på tide å realitetsorientere lærerne litt
GeeGee Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Kjenner heller ikke til disse metodene (er en stund siden jeg var ferdig utdannet, da, har ikke videreutdanning). Hva går de ut på, da?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Dette er vage begreper jeg hørte om da vi hadde opplæring i elektronisk journalføring. Har ikke hørt om det etterpå, for å si det sånn. Så nei, vi bruker ikke det. Jeg husker ikke hva det handlet om en gang Vi har dips og bruker ferdige pleieplaner som vi plukker fra, eller lager pasientplan selv. Anonym poster: 4d2136259520cd05e6d35bcc4b5747c9
GeeGee Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Å, der kom jeg på noe! Er det sykepleierdiagnoser? Da vi innførte DIPS tror jeg hun som lagde pleieplanene for vår avdeling brukte NANDA. Tror jeg ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Det er et standarisert klassifiseringssystem for kartlegging av sykepleierdiagnoser og intervensjoner. Det skal fungere som et verktøy gjennom sykepleierprosessen. HI Anonym poster: 285b55e662fbe28970664195c0f23aa2
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 Det er noe herk å sette seg inn i, så derfor lurer jeg på hvor viktig det er når jeg er ferdigutdannet... HI Anonym poster: 285b55e662fbe28970664195c0f23aa2
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 Ja, det er noe sånt noe. Vi har en gul? bok på avdelingen også, som det står Nic eller nanda eller noe sånt på. Men dette er absolutt ikke noe vi har tid til å holde på med i praksis. Anonym poster: 4d2136259520cd05e6d35bcc4b5747c9
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #12 Skrevet 24. mai 2013 Jeg var i gruppen som lagde planer i dips, kun da vi brukte det. De andre på avd var lite borte i det. Anonym poster: 286fbf85263327d72e927a716280f114
tustemor Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Har bøkene i avdelingen. Da vi innførte Dips fikk vi beskjed om å pugge Nic og Noc ... Helt sykt, har vel slått opp i boka to ganger (det er 5 år siden) typisk akademia sin fremelsking av en teoretisk modell som ikke har særlig mye med virkeligheten å gjøre. Kanskje 15% som er relevant for min jobb der. (Psykiatri) så nei- det blir ikke brukt i praksis i hverdagen. På tide å lande på jorda.
Elsker livet Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 Jeg aner ikke hva du snakker om, men nå har jeg vært ute av gamet noen år.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Bruker det i den forstand at flere dokumentasjonssystemer bygger på dette. Dette bør du sette deg inn i. Det er stadig dokumentert at vi sykepleiere er dårlige og har lite dokumentasjons kompetanse Det vil dessuten føles mye bedre og tryggere når du kommer ut i jobb og har peil! Tro meg! Anonym poster: 1cc4f3acb7d4f2aeaa063ca566847832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå