Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 Gruver meg til hver en hyggelig sammenkomst der de serverer kaker ol, alle maser om at jeg må spise et liiiiite kakestykke for det er jo såååå godt. Det ender alltid med at jeg blir kvalm å kaster opp. Gi meg et råd, hva sier man så folk kan forstå at man ikke vil ha kake? Anonym poster: a6029040a0ce5e4c737104d4998aa66d
nagini Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Det er umulig, samme hva man sier blir man beskyldt for å slanke seg, og gjerne kjeftet på for det i tillegg om man ikke er tykk. Jeg kaster heldigvis ikke opp av kaker og søtt, men synes ikke det er godt, og vil helst slippe.
Elsker livet Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg er heller ikke så glad i kaker. Ikke sånn at jeg får vann i munnen av å tenke på det, men syns allikevel det en del kaker er gode (spesielt de med sjokolade). Det som slår meg er at du har et anstrengt forhold til mat, at det ikke går mest på smak, men på frykten for sukker ente pga. vekt eller helse. Men jeg kan selvsagt ta feil. Forstår jo at folk reagerer, det er veldig sjelden at noen faktisk ikke liker smaken av søtt, så lenge det ikke er i søteste laget. Endret 24. mai 2013 av Elsker livet
Elsker livet Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 Så til rådet: Jeg er ikke glad i søte ting. Så er det bare til gjenta seg selv til det går inn.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Enig med Elsker livet. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av mat, uansett om det er sukker eller salt. Og i alle fall ikke når det er snakk om mat man har smakt mange ganger. Men likevel: Om du ikke vil spise kaker, og ikke liker det noe særlig så ser jeg heller ikke hvorfor du skal behøve å forsvare hvorfor ikke. Min sønn liker ikke brus og godterier, bortsett fra sjokolade. Fikk en gang beskjed om at jeg gjorde ting vanskelig som ikke lot han drikke brus... Ungen vil helst ha vann, liker ikke brus, og akkurat det ønsker jeg ikke å overtale han til å lære seg å like Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Enig med Elsker livet. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av mat, uansett om det er sukker eller salt. Og i alle fall ikke når det er snakk om mat man har smakt mange ganger. Men likevel: Om du ikke vil spise kaker, og ikke liker det noe særlig så ser jeg heller ikke hvorfor du skal behøve å forsvare hvorfor ikke. Min sønn liker ikke brus og godterier, bortsett fra sjokolade. Fikk en gang beskjed om at jeg gjorde ting vanskelig som ikke lot han drikke brus... Ungen vil helst ha vann, liker ikke brus, og akkurat det ønsker jeg ikke å overtale han til å lære seg å like Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Beklager feil formulering. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av smaken av mat. Er man allergisk så er jo saken selvsagt en annen. Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Kjenner da flere voksne som ikke liker søtsaker og kaker, og da respekteres det Er jo alltid lurt å ha litt fruktsalat o.l. ved sammenkomster, sånn at folk evt. kan velge å spise det isteden Anonym poster: 00845508c8cb4eb76b5e1dc933042912
nagini Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Enig med Elsker livet. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av mat, uansett om det er sukker eller salt. Og i alle fall ikke når det er snakk om mat man har smakt mange ganger. Men likevel: Om du ikke vil spise kaker, og ikke liker det noe særlig så ser jeg heller ikke hvorfor du skal behøve å forsvare hvorfor ikke. Min sønn liker ikke brus og godterier, bortsett fra sjokolade. Fikk en gang beskjed om at jeg gjorde ting vanskelig som ikke lot han drikke brus... Ungen vil helst ha vann, liker ikke brus, og akkurat det ønsker jeg ikke å overtale han til å lære seg å like Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Beklager feil formulering. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av smaken av mat. Er man allergisk så er jo saken selvsagt en annen. Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Sikkert ikke normalt som i at de fleste gjør det, men det er da ikke noe sykelig ved det heller. Er flere ting jeg kaster opp av pga smak/lukt/konsistens, f.eks. kjøttpuddig, blodpudding, lever, middagspølser, grillpølser, ketchup, thousand island dressing, majones, hermetiske reker...
Løvinna30 Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Åh, jeg elsker kaker! Jeg kan bli med deg å spise for deg ;-) hihi.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 Takk for mange fine svar:-) Jeg kaster ikke opp for at jeg slanker meg eller ikke vil ha noe usunt, jeg spiser helst potetgull, drops og surt godteri:-D men kaker med krem å allt det der blir for mektig for min del ja uansett kake, å da blir jeg rett å slett kvalm for at jeg ikke liker smaken av det. Men mange har vanskelig for å forstå akkurat det, de blir nesten litt sure på meg, spesielt svigermor... :-D Anonym poster: a6029040a0ce5e4c737104d4998aa66d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 Enig med Elsker livet. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av mat, uansett om det er sukker eller salt. Og i alle fall ikke når det er snakk om mat man har smakt mange ganger. Men likevel: Om du ikke vil spise kaker, og ikke liker det noe særlig så ser jeg heller ikke hvorfor du skal behøve å forsvare hvorfor ikke. Min sønn liker ikke brus og godterier, bortsett fra sjokolade. Fikk en gang beskjed om at jeg gjorde ting vanskelig som ikke lot han drikke brus... Ungen vil helst ha vann, liker ikke brus, og akkurat det ønsker jeg ikke å overtale han til å lære seg å like Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Beklager feil formulering. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av smaken av mat. Er man allergisk så er jo saken selvsagt en annen. Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Sikkert ikke normalt som i at de fleste gjør det, men det er da ikke noe sykelig ved det heller. Er flere ting jeg kaster opp av pga smak/lukt/konsistens, f.eks. kjøttpuddig, blodpudding, lever, middagspølser, grillpølser, ketchup, thousand island dressing, majones, hermetiske reker... Det er ikke normalt. De fleste voksne mennesker kan spise det meste uten å brekke seg og kaste opp, selv om de ikke liker det. Det er gjerne en treningsak og noe man bør gå inn for å lære seg. Å sitte å brekke seg av vanlig mat man får servert er direkte uhøflig. Anonym poster: 202c64b8e165f977f7812f08a4e063a1
nagini Skrevet 24. mai 2013 #12 Skrevet 24. mai 2013 Enig med Elsker livet. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av mat, uansett om det er sukker eller salt. Og i alle fall ikke når det er snakk om mat man har smakt mange ganger. Men likevel: Om du ikke vil spise kaker, og ikke liker det noe særlig så ser jeg heller ikke hvorfor du skal behøve å forsvare hvorfor ikke. Min sønn liker ikke brus og godterier, bortsett fra sjokolade. Fikk en gang beskjed om at jeg gjorde ting vanskelig som ikke lot han drikke brus... Ungen vil helst ha vann, liker ikke brus, og akkurat det ønsker jeg ikke å overtale han til å lære seg å like Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Beklager feil formulering. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av smaken av mat. Er man allergisk så er jo saken selvsagt en annen. Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Sikkert ikke normalt som i at de fleste gjør det, men det er da ikke noe sykelig ved det heller. Er flere ting jeg kaster opp av pga smak/lukt/konsistens, f.eks. kjøttpuddig, blodpudding, lever, middagspølser, grillpølser, ketchup, thousand island dressing, majones, hermetiske reker... Det er ikke normalt. De fleste voksne mennesker kan spise det meste uten å brekke seg og kaste opp, selv om de ikke liker det. Det er gjerne en treningsak og noe man bør gå inn for å lære seg. Å sitte å brekke seg av vanlig mat man får servert er direkte uhøflig. Anonym poster: 202c64b8e165f977f7812f08a4e063a1 Det er da ingen som brekker seg med vilje! Men selvsagt takker man da nei, evt insisterer på at man ikke er sulten. Har kun prøvd disse matvarene alene i voksen alder, men det går ikke. Som barn ble jeg et par ganger tvunget av mødrene til venninner å smake, da gikk det galt. Siden det ikke er noe sunn eller i mine øyne normal mat på listen over ting jeg ikke takler (aldri blitt servert noe av det på restaurant eller middag hos venner, men det er jo typisk institusjonsmat f.eks.) seg jeg ingen grunn til å presse i meg masse av denne maten kun for å lære meg å ikke kaste opp av det, er da mye enklere å unngå denne maten?
DaTuMa Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Jeg har heller aldri likt kaker. Ikke da jeg var barn engang. Eneste jeg kan finne på å spise er et lite stykke brownies eller krydderkake. Nå som jeg er gravid derimot har jeg kjempelyst på kaker Jeg blir også vanligvis kvalm av kaker, så jeg unngår det. Alle rundt meg er vant med det og tenker ikke over det. Jeg spiser jo det meste av mat, så aldri noen som har tenkt slanking e.l. hos meg ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Husker jeg som barn gruet meg til å gå i bursdag fordi da måtte jeg spise bløtkake. Og det hjalp ikke å si nei, for bløtkake måtte jeg ha. Jeg var veldig liten, så jeg ble tydeligvis ikke hørt. Jeg tvang meg selv til å spise det, og ble veldig kvalm. Og det samme med gele. Jeg var ikke spesielt kresen, men var bare de to tingene jeg ikke klarte å spise. Liker bløtkake og gele i dag da Men husker godt hvordan det var. Anonym poster: 904d931bc0c24f9daf1a06629c01075b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 Enig med Elsker livet. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av mat, uansett om det er sukker eller salt. Og i alle fall ikke når det er snakk om mat man har smakt mange ganger. Men likevel: Om du ikke vil spise kaker, og ikke liker det noe særlig så ser jeg heller ikke hvorfor du skal behøve å forsvare hvorfor ikke. Min sønn liker ikke brus og godterier, bortsett fra sjokolade. Fikk en gang beskjed om at jeg gjorde ting vanskelig som ikke lot han drikke brus... Ungen vil helst ha vann, liker ikke brus, og akkurat det ønsker jeg ikke å overtale han til å lære seg å like Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Beklager feil formulering. Det er ikke normalt at voksne mennesker kaster opp av smaken av mat. Er man allergisk så er jo saken selvsagt en annen. Anonym poster: 0f162ce7b2511af685aa113f2353837d Sikkert ikke normalt som i at de fleste gjør det, men det er da ikke noe sykelig ved det heller. Er flere ting jeg kaster opp av pga smak/lukt/konsistens, f.eks. kjøttpuddig, blodpudding, lever, middagspølser, grillpølser, ketchup, thousand island dressing, majones, hermetiske reker... Det er ikke normalt. De fleste voksne mennesker kan spise det meste uten å brekke seg og kaste opp, selv om de ikke liker det. Det er gjerne en treningsak og noe man bør gå inn for å lære seg. Å sitte å brekke seg av vanlig mat man får servert er direkte uhøflig. Anonym poster: 202c64b8e165f977f7812f08a4e063a1 Du sier det jo selv: De fleste voksne. De fleste er ikke det samme som alle, sånn i tilfelle du ikke har skjønt hva du selv sier. Og å påstå at det er uhøflig å brekke seg av mat man ikke får til å spise, det er bare veldig, veldig rart i mine øyne. Å brekke seg er ikke noe man gjør med vilje, det er noe som bare skjer. Spesielt når man blir regelrett tvunget til å spise ting man ikke klarer å spise av folk. Jeg skjønner at folk ønsker å være snille ved å gi sine gjester det de selv synes er veldig godt, men noen ganger er det rett og slett mot sin hensikt. Det å ikke tro folk når man sier at man ikke liker noe, eller ikke klarer å spise en spesifikk matvare er da i alle fall uhøflig. Selv har jeg det slik at det er en del matvarer jeg ikke liker, som er typiske ting som blir servert i festlige lag, som feks røkelaks, kaviar, rømme og majones. Jeg synes det er en uting at folk har koldtbord hvor de fleste av matvarerne er "salater" innsmurt i rømme og majones, eller lagt opp på fat og dekorert med samme smørja. Nå er det slik at jeg kan klare å tvinge i meg små mengder rømme, majones og kaviar uten å la meg merke ved det, men røkelaks er helt umulig for meg å svelge selv i små kvanta. Det har ingenting med smaken å gjøre, det har med konsistensen å gjøre. Derfor like jeg heller ikke feks. sushi eller gravlaks heller. Folk lager ALLTID (og jeg mener virkelig alltid) et helvettes styr av det, og jeg føler meg nærmest stigmatisert og av og til nesten mobbet fordi jeg ikke klarer å spise hele norges favoritt koldtbord-rett. Det er ikke spesielt morsomt, og definitivt uhøflig. Hvis svigermoren til denne dama som har svart her har bittelitt omløp i hodet, så ville hun til nå ha skjønt at svigerdatteren ikke liker kaker (muligens av en spesifikk type) uten at det betyr at hun har noe imot svigermor av den grunn. Hvis jeg hadde vært denne svigermoren, så hadde jeg - i stedet for å mase med at svigerdatter absolutt skal smake på kake hver gang - sørget for at det var noe annet der til henne. Feks litt sjokolade eller rundstykker eller whatever (alt etter hva anlednignen er). En god vert/vertinne tvinger ingen gjester, rett og slett. Anonym poster: de05351626bbae641a6aeb3fe8798be7
nagini Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Jeg har en venninne som spiser alt (spiser, ikke at hun liker alt), og er opplært til å svare at det smakte aldeles nydelig, samme hva hun synes. Jeg hater å ha henne på middag, for jeg aner jo ikke om hun liker maten eller synes det er helt fælt, og det stresser meg, jeg ønsker å servere gjestene mine mat de koser seg med. Det føles helt meningsløst å stå og kokkelere i flere timer når resultatet blir noe vedkommende presser i seg. Jeg hadde ansett det som mye mer høflig å svare ærlig på spørsmålet om det er noe man ikke liker (jeg spør alltid når jeg inviterer om det er noe folk ikke tåler eller ikke liker). Har etterhvert funnet ut at hun hater lam for eksempel. Great, jeg har servert henne både lam tikka masala og lammesteik - bortkastede dyre råvarer på en som ikke liker det, da kunne jeg heller servert f.eks. kylling, som er både billigere og mindre tidkrevende. Skjønner ikke at det skal være så status å være i stand til å presse i seg seg hva som helst?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #17 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er altfor glad i kake, skulle ønske jeg ikke likte det så godt. Hvis jeg legger mye arbeid i å tilberede mat for gjestene mine, og de ikke liker noenting blir jeg skuffet. Men hvis jeg vet at en eller flere av gjestene ikke tåler/liker noe, så lager jeg noe annet, eventuelt alternativer. Altså, ikke kjøttsuppe som eneste rett hvis jeg får en vegetarianer på besøk, ikke bare mat som inneholder melkeprodukter hvis jeg får en som er laktoseintolerant på besøk, og ikke bare søtt til en som foretrekker salt. Og angående svigermoren din, så mangler hun tydeligvis sosiale antenner. Sier du nei takk, så har du sagt nei takk. Anonym poster: e6346a9d8c1c2d4a1e57c8a263f8fa65
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #18 Skrevet 24. mai 2013 Si det som det er. At du reagerer på det, at det er for mektig for magen din, at du blir kvalm og dårlig i magen. Om folk fortsatt presser da, hadde jeg blitt sint. Men du må være tydelig. Mange sier "nei, nei jeg vil ikke ha. Eller jo kanskje bare en liiiiiten bit, det kan jo ikke skade" osv. Anonym poster: b33c49705b93406a3b2499464486a438
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #19 Skrevet 24. mai 2013 Mannen min liker ikke kaker, og hvis han i enkelte sammenhenger blir "tvunget" til å spise winerbrød så brekker han seg nesten og må tvinge det ned. Samme som jeg har med tunfisk. Han kan spise gjærbakst og vafler, men ikke mer en det. Han er veldig glad i potetgull etc og har ellers overhode ikke noe anstrengt forhold til mat, så de spm sier at du må ha de som ikke liker kake vet ikke hva de prater om! Mannen min sier i fra at han ikke liker kake, og etter mang år så har folk rundt akseptert det og det blir lite fokus på det. Det e bare sånn. Jeg skulle også ønske jg at litt mindre glad i søtsaker... Anonym poster: 537fefb94336374a340c2e02a94a6e1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå