Gå til innhold

Hvor bevisst er du på å gi gode og positive beskjeder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså f.eks. "Nå må du sitte fint på stolen din" istedet for "Slutt å hopp opp og ned, maten kan jo havne på gulvet!" osv..

Og hvor konsekvent er du å ikke bruke "ikke" og "nei" i dine beskjeder? "Ikke løp til veien" byttes ut med "Kom hit" eller "Du må være her" F.eks.

Og når du skal ha barnet til gjøre noe, lar du være å spørre og heller si hva det skal gjøre på en hyggelig måte?'

F.eks. "Hjelp meg å dekke bordet, er du snill!" istedet for "Kan du hjelpe meg å dekke bordet, Lina?"

Fokusering på det positive kontra det negative....

Anonym poster: 345ce999cf03b19fdc37010b63c96506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver.. Men tabber meg støtt og stadig ut..

Skrevet

Dytt :)

Anonym poster: 345ce999cf03b19fdc37010b63c96506

Skrevet

Jeg er nok ikke så veldig god på det. Men har etterhvert blitt bevisst på å ikke spørre barna når det er noen de skal gjøre og ikke har et valg. Da sier jeg heng opp jakka di, sett på plass skoene, lukk igjen døra. Lærte etter en stund at å spørre bare er forvirrende. Så lenge det ikke er et valg, så bør det heller ikke komme som et spørsmål, men som en kommando.

Skrevet

Ja må si jeg er det for det meste.

Jobber i Bhg, hvor dette med tydelige og gode beskjeder, er noe vi jobber mye med.

Merker stor forskjell på barna mine når jeg gir en god/positiv/tydelig beskjed og når jeg ikke gjør det.

Anonym poster: 0e112d292bd148eb95378f8a4aa9a01d

Skrevet (endret)

det er jeg faktisk ganske bevisst på :) Å gi gode beskjeder altså. Fortelle hva de skal heller enn hva de ikke skal. Ikke gi de valg om de ikke kan velge.

Men både nei og ikke blir brukt, de er ikke, og skal ikke være tabu.

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Skulle hatt en bok med slike setninger jeg tror jeg :P venter vår første snart, men skjønner jeg etterhvert må legge om måten jeg snakker på fullstendig. Hjeeeelp!!

Anonym poster: a0b221b3c1b06c105e94c48dcd064cc3

Skrevet

Jeg er ikke spessielt opptatt av det, men så har jeg også såpass veloppdragne unger at det er sjelden jeg trenger gi dem strenge beskjeder.

De blir uansett mye mer irriterte på beskjeder som "Nå må du sitte fint på stolen din" enn "Slutt å hopp opp og ned, maten kan jo havne på gulvet!". De gjennomskuer det som forsøk på manipulering med en gang.

I det andre eksempelet spør jeg om de vil hjelpe til hvis det er det jeg mener og gir dem beskjed om å hjelpe til om det er det de skal.

Anonym poster: ae4a9c5bf97019c42f222b3c24fa4d00

Gjest sug lut
Skrevet

NEI og IKKE er ikke farlige. Tvert i mot er det ord barna dine må lære å forholde seg til.

Skrevet

Prøver å gjør det, men enkelte ganger så må man si klart og tydelig Nei og ikke.

Prøver å ha en god balanse.. Noen ganger tipper det litt, men tar seg fort opp igjen.

Anonym poster: 4f3857f0e813a3332138cad0eb362fc6

Skrevet

Hvorfor skal det være feil å bruke nei og ikke?

Dette må være noe som er funnet på av "eksperter" som ikke har annet å ta seg til med...

Anonym poster: 10e9003a2cef5a37dd67bc68bf449a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...