Gå til innhold

Slitsomt med valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal få valp.

Jeg gleder meg hele dagen, hver dag. Tenke rpå all kosen, hyggelige turer, morsom lek, så moro det blir for barna, så søt den er osv osv. Friske morgenturer, morsom lek, kosing i armkroken osv osv.

Men om natta og om morgenen tenker: "Å nei! Hva begir jeg meg ut på?" Nå er jeg stuck i 15 år fremover, og de nærmeste månedene må jeg opp ekstra tidlig hver eneste dag, og egentlig i så lenge hunden lever. Og jeg må alltid gå rett hjem fra jobb, og...Hmmm...

Jeg er jo oppvokst med hund og har hatt det tidligere, men kun voksne hunder. Og det er jo forferdelig koselig..men litt hazzle er det jo og.

Er det slitsom med ny valp i huset?

Anonym poster: a29fca3cbe2f5ab40c25992de5dd83f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var KUN kos for min del.

Skrevet

var KUN kos for min del.

Å, så bra! Det er det jeg tror det kommer til å bli for meg også. Mne når jeg er så trøtt om morgenen tenker jeg at jeg kanksje vil komme til å angre, selv om jeg regne rmed at jeg tar feil.

Hvor gammel er din hund nå, og hvilken rase har du? Har det gått greit med hunden og barna?

Skrevet

Kommer an på hvor forberedt du er. Jeg har alltid syntes det har vært kos med valp i hus :) Litt frustrasjon kan du regne med ang å få den husren, men sånn er det bare. Lykke til! :D kjenner jeg er litt misunnelig ;)

Skrevet

var KUN kos for min del.

Å, så bra! Det er det jeg tror det kommer til å bli for meg også. Mne når jeg er så trøtt om morgenen tenker jeg at jeg kanksje vil komme til å angre, selv om jeg regne rmed at jeg tar feil.

Hvor gammel er din hund nå, og hvilken rase har du? Har det gått greit med hunden og barna?

Min fyller 4 i August :) Er blanding av Pomeranian og pekingeser.

Babyen er bare 6 mnd, så Blobben kom før baby. Men det går uansett veldig bra. Hun elsker han, følger med overalt hvor han går, og skal aller helst ta tak i pels og hale å lugge. Han har skjønt at det er lurest og holde seg på en halvmeters avstand, he he.

Hun tar lekene hans av og til, da legger han seg ned foran og ser på henne, venter til hun er ferdig, og finner sin sjans til å forte seg å ta leken sin tilbake. Hun har lugget han skikkelig et par ganger, der han står å hyler, men aldri gjort henne noe. Skjønner godt at det er en baby som ikke vil han noe vondt.

Da han var valp bodde jeg i 1. etg med veranda og hageflekk rett utenfor, så var ikke problematisk mtp å komme seg ut for å tisse osv. Hadde avispapir i gangen der han gjorde fra seg når han gjorde det inne.

De har alltid faste steder de gjør fra seg på, så lurt å legge et avispapir med tiss på (eller avføring) så går valpen mest sannsynlig der neste gang, og du slipper tiss og bæsj over hele huset.

Men les deg godt opp ang valpetrening. Det viktigste er jo og få hunden husrein med det første.

Finn hundens rutiner. Ta tiden fra måltid til avføring, fra lek til urinering, etc. Så finner du fort ut når du trenger å gå ut. Rose den masse og gi masse godbiter når den gjør fra seg ute. ALDRI kjefte når den gjør fra seg inne.

Men du finner jo både bøker og masse på nett om dette. Lykke masse til! Er så kos med valp :D

Skrevet

Ja, det er som å få en unge til i hus. Det er også koselig, men når hverdagen kommer er det langt fra så rosenrødt som du tror. Du binder deg jo opp for 15 år. Må styre med hundepass i ferier, gå turer hver dag, ta dyrlegeutgifter...

Anonym poster: f4b14f56fe6d1fdb07ab429a46c71e20

Skrevet

Takk for mange råd og tips.

Å, som jeg gleder meg!

Jeg vet jo om hverdagen med hund, men tenker jo at kosen vil veie opp for det. Kjenner mange kjekke ungdommer som gjerne passer, og det er en liten rase, så den kan jo være med rundt omkring gså. Oppdretteren tar sine hunder med til Italia hvert år, på fly, og det går visst kjempefint.

Hi hi!

HI

Skrevet

Søsteren min fikk valp i fjor, og hun har blitt helt forandret etter hun fikk den hunden. Nå er mannen hennes veldig mye borte da, så mesteparten av ansvaret ligger på henne. Tror ikke det plager henne så mye at hun må tidlig opp, men oppdragelsen tærer på henne. I tillegg har hunden vært mye syk og har driti ned hele huset x antall ganger. Hun har blitt tilnærmet asosial, er konstant sliten og humørsyk. Likte søstra mi bedre før hun fikk den bikkja (men så liker jeg ikke hunder heller da).

Anonym poster: af42338d38d6fb24fe373ad8dc199dcb

Skrevet

Søsteren min fikk valp i fjor, og hun har blitt helt forandret etter hun fikk den hunden. Nå er mannen hennes veldig mye borte da, så mesteparten av ansvaret ligger på henne. Tror ikke det plager henne så mye at hun må tidlig opp, men oppdragelsen tærer på henne. I tillegg har hunden vært mye syk og har driti ned hele huset x antall ganger. Hun har blitt tilnærmet asosial, er konstant sliten og humørsyk. Likte søstra mi bedre før hun fikk den bikkja (men så liker jeg ikke hunder heller da).

Anonym poster: af42338d38d6fb24fe373ad8dc199dcb

HUFF DA! Det var ille! Det lover ikke godt for meg! He he, var nesten litt vittig, også, selv om det selvfølgelig egentlig er litt trist.

Mne jeg håper og tror at det samme ikke skal skje med meg :-)

hi

Skrevet

Vi kjøpte oss valp for over et år siden. Jeg syntes det var veldig slitsomt i starten, men mye av det kommer av at jeg ble hasteoperert 7 dager etter at valpen kom i hus. 6mnd etter denne operasjonen ble jeg syk igjen og var syk i rundt 4 mnd,operert, rehabilitering osv. Så ja, det har vært slitsomt, og fremdeles er da jeg ikke har blitt helt frisk enda både fysisk og psykisk. Samboer er en del her, men det meste av ansvar for barna og valpen (som nå er 1 1/2 år) ligger på meg. Jeg er veldig glad i kjøteren, men ser fremdeles frem til at han bikker 2 år da han visstnok skal bli roligere:-p

Anonym poster: 820013ec8e18d52c28ae7b405d0ab999

Skrevet

Jeg skal også få valp i hus !! Henter imorgen :):):):):)

Skrevet

Jeg skal også få valp i hus !! Henter imorgen :) :) :) :) :)

Å, skal du??

Kanskje vi kan utveksle erfaringer?

Vi henter sannsynligvis på søndag :) hi

Skrevet

Jeg skal også få valp i hus !! Henter imorgen :) :) :) :) :)

Å, skal du??

Kanskje vi kan utveksle erfaringer?

Vi henter sannsynligvis på søndag :) hi

Det hadde vært veldig hyggelig :) skulle egentlig hente på søndag vi og, men vi kunne ikke, så da blir det fredag istedet :) hva slags hund skal dere få ?

Skrevet

Hund er bare kos, men valp er slitsomt. All ferie må gå med når valpen kommer i hus, og det krever doturer også om natten den første tiden for å få valpen husren.

Vi har lagt ned mye tid i starten og har verdens letteste hunder, ikke hatt problemer med sepasjonsangst, husrene fra dag en. Men det koster som sagt innsats i starten.

Gjest Thunder Road
Skrevet

Det er koselig med valp :) Men man må legge ned et stor innsats de første månedene for å kunne få et fint liv med hunden etter valpeperioden. Jeg hadde fri i 3 uker da vi hentet valp, og brukte mange timer hver dag på den. Også etter at jeg begynte på jobb holdt vi på mye på kveldstid. Vi var på valpekurs og diverse andre kurs, og det anbefales absolutt for å få hunden slik du vi. Skaper veldig god kontakt mellom hund og eier og en får sosialisert valpen. Nå har vi en lydig og glad hund på 4 år vi ikke har noe problemer med :) Tror alle de timene jeg brukte på trening har alt og si! Har en venninne som skaffet seg valp på impuls, som var hjemme alene allerede dag 2, og de fokuserte kun på kos, ikke lydighetstrening og annen aktivisering. Etter kun få måneder var hun drittlei hunden pga at den bjeffet, hørte ikke etter, tisset inne osv. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...