Gå til innhold

Hvordan koker jeg blomkål perfekt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjærer jeg den opp i passende biter eller koker hele greia?

I så fall, hvor lenge??

5-åringen min har etterspurt blomkål...han har nektet grønnsaker hele livet....så jeg er bare i ekstase og vil gjøre dette perfekt ;-)

Anonym poster: 70e8f845428811564104f8fa5cea82cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enklest å få den jevnt kokt om den er delt i buketter. Hvor lenge denm skal koke kommer ann på hvor fast den er. Som regel er det kortere koketid på forsommeren enn på høsten.

Anonym poster: 6d22c3c444cc3203a843bcabfc8efa33

Skrevet

Når jeg koker sånne frosne greier gjør jeg følgende:

Koker opp vann med litt salt i, putter grønnsakene oppi det kokende vannet, å venter til det koker opp igjen. Lar det koke i ca 1 min, tømmer av vannet, å lar det hvile noen minutter.

Da synes jeg den blir best. Hater blaute grønnsaker. Må være akkurat passe tyggemotstand ;)

Anonym poster: d3c9397c413127d8699fe91d074e0e26

Skrevet

Det er enklest å få den jevnt kokt om den er delt i buketter. Hvor lenge denm skal koke kommer ann på hvor fast den er. Som regel er det kortere koketid på forsommeren enn på høsten.

Anonym poster: 6d22c3c444cc3203a843bcabfc8efa33

Men snakker vi kun oppkok eller flere minutter?

Anonym poster: 70e8f845428811564104f8fa5cea82cc

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg deler den opp i buketter, og opp i kokende lettsaltet vann. Koker i 5-7 min eller til det er mørt.

Skrevet

Altså hvordan man skal koke blomkålen for at den skal bli "perfekt" kommer jo an på hvordan man liker den. Noen liker den litt sånn bløt (eller ihjelkokt etter min mening), mens andre liker den med krønsj i (slik jeg gjør det). Jeg spiser den like gjerne rå som kokt, og vil anbefale å gi poden litt rå blomkål også. De fleste barn liker rå grønnsaker godt. Ellers koker jeg både blomkål, gulrot og andre grønnsaker av "hard" konsistens i en passende skål i microen på full guffe i ca 2-4 minutter (kommer an på størrelsen på bitene). Da blir det perfekt i mine øyne.

Anonym poster: 8ac086b13d42abf88e619dd4cdf88aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...