Gå til innhold

Ble ikke trodd av legrsekretæren..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har hatt høy feber i 3 dager- 39/40. Hun har fått utslett i fjes mage og rygg. Idag ligger tempen på 34,5! Har målt rektalt og to forskjellige termometer. Sekretæren sier det må være noe feil med termometeret, og vi bare skal la det være. Men hvor sannsynlig er det at det er feil med to termometer???

Anonym poster: bf260113302f28fa8e6cbd9615d5e034

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, ring 1-1-3 !

Anonym poster: 3d1a6ed363c66b6de441be39861f91e0

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det var rimelig uprofesjonelt sagt av henne. Ville bare ringt og sagt at hun sikkert hadde rett for nå var tempen skyhøy, så får du time og tar det opp med legen. Skal ikke være sånn

Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden eller? Spiser og drikker hun? Jeg syns faren til barnet skal ringe, han kan si han er bekymret og at dere forlanger en time.

Skrevet

Allmenngilstanden virker bra nå, men i natt har hun bare grått. Hun er foresten 15 mnd. Sekretæren mente fdet var den 4 barnesykdom.. Det er greit det, men det er den lave kroppStempen som bekymrer meg.

Skrevet

Allmenngilstanden virker bra nå, men i natt har hun bare grått. Hun er foresten 15 mnd. Sekretæren mente fdet var den 4 barnesykdom.. Det er greit det, men det er den lave kroppStempen som bekymrer meg.

og siden hun mente det var det var det ingen vits med lege, da den går over av seg selv..

Skrevet

og siden hun mente det var det var det ingen vits med lege, da den går over av seg selv..

Man stiller uansett ikke diagnoser over telefon. I tillegg er hun legesekretær og jobben hennes er ikke å stille diagnoser.

Skrevet

Når du har målt rektalt med 2 forskjellige termometer må en gå ut fra at målingen er korrekt. For å skyve all tvil til side kan du jo prøve å ta tempen på deg selv. Uansett bør du få komme til legen. Kjenner jeg blir skikkelig irritert av den legesekrtæren, men så er det jo typisk at noen av de oppfører seg som om de var leger.

Anonym poster: 7d41fdf0718606bbc007132dee0bcfe9

Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden eller? Spiser og drikker hun? Jeg syns faren til barnet skal ringe, han kan si han er bekymret og at dere forlanger en time.

Hvorfor faren ? Er det han sier liksom mer verdt enn det mammaen til barnet sier?

Anonym poster: b22a6cfb38993762d6498ff08d347548

Skrevet

Hvorfor faren ? Er det han sier liksom mer verdt enn det mammaen til barnet sier?

Nei, det har ikke noe med det å gjøre. Men fordi da får legesekretæren som ikke trodde moren en annens vurdering og observasjon av barnet. I tillegg til litt mer press på å sette barnet opp til time.

Skrevet

Ved så lav temperatur ville jeg nok vært ganske påståelig selv om jeg ikke hadde fått målt eller dokumentert tilstanden på annet vis. Jeg vil tro at du merker det godt når du tar på barnet.

Om du ikke er kommet gjennom hos legen ennå, så håper jeg at det har gått seg til. Om ikke, prøv legevakt og si at du ikke blir hørt. God bedring.

Anonym poster: 5d9b1fe4715cce2208aedc983905868d

Skrevet

Hvordan går/gikk det med dere?

Anonym poster: 7d41fdf0718606bbc007132dee0bcfe9

Skrevet

Nei, det har ikke noe med det å gjøre. Men fordi da får legesekretæren som ikke trodde moren en annens vurdering og observasjon av barnet. I tillegg til litt mer press på å sette barnet opp til time.

Dessuten er det en del leger/legesekretærer (spesielt kanskje de som er godt voksne) som heller hører på far enn en "hysterisk" mor. Dette har jeg hørt mange har erfart.

Anonym poster: 5dd0030c7c59a58b3aacf8b7c8662c25

Skrevet

Litt på sidelinjen her; rent objektivt sett så bør jo ikke far bli tatt mer på alvor enn mor i slike situasjoner. Men jeg er HELT sikker på at han blir det, Ser det spesielt i barnehagen og i tilfeller ved sykdom, ulykker og sånn; der mor gjerne får en litt sånn "sukk... enda en hysterisk/masete/overengasjert mor"-holdning mot seg, så tar man fedrene mer på alvor. Og det er etter min erfaring spesielt kvinner som har tendens til å nedvurdere andre kvinners meninger, mens de lytter mer nøye til menn og "lystrer" de mer.

Anonym poster: 55e6927a28aa893f5b893bdfd4069340

Skrevet

En temperatur på 34,5 etter noen dager med infeksjon kan bety at infeksjonen har gått over i blodet. Det sammen med utslett bør tas veldig alvorlig. Spør henne rett ut om dette ikke kan være symptomer på sepsis, så holder hun kjeft!

IKKE gi deg!!! Ring til de ikke å høre på maset ditt mer.

Anonym poster: 8e22c40e093950a33ed2adcb0055309e

Skrevet

Oi, ring igjen du!

JEG finner meg ikke i dette, håper en annen sekretær tar telefonen.

BE om å få snakke med en annen, evt LEGEN selv. IKKE gi deg!!!

Skrevet

Ring opp igjen.

Si at temperatur målt med to forskjellige termometer har vist 34 grader, dvs under 36 grader, dvs et SIRS-kriterie. (Noe man bruker for å si noe om sannsynligheten for blodforgiftning.)

Ville også sagt hvordan allmenntilstanden er, og har utviklet seg over tid.

Hvis hun ikke spør om pustefrekvens eller puls (eventuelt tar dere inn), ville jeg minnet henne på at hun nå gjør en medisinsk vurdering, og at du kommer til å etterspørre ved en senere anlendning/be om utskrift av journal, hvor det skal stå hvilke vurderinger som har blitt gjort, og hvilke tiltak som har blitt gjort.

Hvis hun fremdeles er et nek hadde jeg ringt legevakten, eventuelt 113 hvis barnet ditt puster annerledes enn det pleier, og hvis allmenntilstanden er dårlig.

Anonym poster: 12bdd1eead9aae82a944310eeddcb7a0

Skrevet

Uff, så ekkelt! Krysser fingre for at det går bra med jenten! Blir så sint på helsesekretæren!

Anonym poster: 8f6aab3e3961a382e6b76a909ffe829c

Skrevet

Høres ut som legesekretæren hos min fastlege! Dere bor vel ikke tilfeldigvis i Ålesund??

Håper det går bra med barnet ditt, og at dere får hjelp.... Si fra hvordan det går da :)

Anonym poster: cc54478cebd85ce883a08b0d8f863648

Skrevet

Ring igjen. Si at en legesekretær skal ikke stille diagnoser, og ingen skal stille diagose over telefon. Dersom du ikke får time hadde jeg sagt at jeg kommer til å ringe 113 og dersom det viser seg at barnet mitt er alvorlig syk så kommer det til å få konsekvenser for deg.

Anonym poster: 3b0c4d7481ef07876d08bd2b3ad62e53

Skrevet

Ring igjen. Si at en legesekretær skal ikke stille diagnoser, og ingen skal stille diagose over telefon. Dersom du ikke får time hadde jeg sagt at jeg kommer til å ringe 113 og dersom det viser seg at barnet mitt er alvorlig syk så kommer det til å få konsekvenser for deg.

Anonym poster: 3b0c4d7481ef07876d08bd2b3ad62e53

Trusler bruke OFTE å hjelpe ja. Herregud.

(Og jeg er ironisk nå, i tilfelle noen ikke skjønte det.)

Anonym poster: 47d778d0f8733f495b421ee3cb22845c

Skrevet

Forsvinner utslettet hvis du trykker på det med et vanlig, klart glass? Hvis det ikke gjør det, ring 113!

Anonym poster: 12bdd1eead9aae82a944310eeddcb7a0

Skrevet

[quote name=Anonym bruker'

timestamp='1369296516' post='145370426]

Er sykepleier og har jobbet på legevakt og barneavdeling, dette er bare tull. Vi helsepersonell vektlegger ikke mer det far sier enn det mor gjør. Vi skal ta alle foreldres bekymringer på alvor, det er foreldrene som kjenner barnet sitt best. Kjære HI, ring tilbake til legekontoret og si at du SKAL snakke med en kege, om hun ikke da lytter, så møt opp der selv. Hun er IKKE kompetent nok til å gjøre en slik vurdering, det er DU som kjenner barnet ditt.

Litt på sidelinjen her; rent objektivt sett så bør jo ikke far bli tatt mer på alvor enn mor i slike situasjoner. Men jeg er HELT sikker på at han blir det, Ser det spesielt i barnehagen og i tilfeller ved sykdom, ulykker og sånn; der mor gjerne får en litt sånn "sukk... enda en hysterisk/masete/overengasjert mor"-holdning mot seg, så tar man fedrene mer på alvor. Og det er etter min erfaring spesielt kvinner som har tendens til å nedvurdere andre kvinners meninger, mens de lytter mer nøye til menn og "lystrer" de mer.

Anonym poster: 55e6927a28aa893f5b893bdfd4069340

Anonym poster: 3818319dd491d6367a10d12d492728e7

Skrevet

Er sykepleier og har jobbet på legevakt og barneavdeling, dette er bare tull. Vi helsepersonell vektlegger ikke mer det far sier enn det mor gjør.  Vi skal ta alle foreldres bekymringer på alvor, det er foreldrene som kjenner barnet sitt best. Kjære HI, ring tilbake til legekontoret og si at du SKAL snakke med en kege, om hun ikke da lytter, så møt opp der selv. Hun er IKKE kompetent nok til å gjøre en slik vurdering,  det er DU som kjenner barnet ditt. 

Anonym poster: 3818319dd491d6367a10d12d492728e7

Skrevet

Ene ungen min hadde 4 eller 5 barnesykdom litt eldre enn din. Samme kroppstemperatur, men med diare i tillegg. Vi fikk komme rett inn på legevakten og selv om temp hadde steget litt ble vi videresendt til barneavd for en ekstra sjekk. Ble sendt hjem rett etter det igjen. Ring igjen, ev. ring legevakten. Det trenger ikke være noe annet enn en av barnesykdommene, men bør jo sjekket opp i tilfelle annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...