Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Hvordan gjør man det, og hva er grunn nok? Hvordan skal man føle at psykologen hjelper? Anonym poster: cbc1a259c71a3b1fcca45b15a57ddcc9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Jeg tenker at det for det første bør vekke en følelse hos deg å være der. Det bør enten føles godt eller vondt. På sikt bør du jo få en bedring i forhold til de ting du går der for, men det er ofte at dette kan ta tid, og at man også kan få det dårligere før det blir bedre. Så, det er vanskelig å si hva som skal til for at terapien hjelper. Men, generelt er jo kjemien mellom pasient og behandler betraktet som svært viktig for behandlingsresultatet, spesielt i psykoanalytisk terapi. I kognitive terapiformer er ikke kjemien regnet som så avgjørende for resultatet. Av og til kan en oppleve at pasienter vil bytte behandler i forløpet. Dette kan være helt legitimt og greit, men det KAN også være uttrykk for en slags sperre eller en fornektelse for å si det slik. Står du overfor et gjennombrudd? Er du redd? Altså, helt innerst inne, berører terapien noe i deg som gjør deg virkelig redd? Men, hvor lenge har du gått hos psykologen din da? og hva er årsaken til at du grubler på å bytte? Anonym poster: 466a85f8df6120291dcad38fb7c38c99
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Takk for svar. Har gått i snart 1 år, og føler for å bytte fordi psykologen er borte veldig ofte, så jeg blir uten i fler uker i strekk da vi har en plan om en dag hver uke. Føler ikke jeg får så mye hjelp, men at psykologen heller sitter å gjesper og vil ha meg ut der fortest mulig. For meg er situasjonen min helt låst, men for henne er det lett å si at jeg må bare gjøre slik ellers kommer jeg ikke videre.. Anonym poster: cbc1a259c71a3b1fcca45b15a57ddcc9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Da ville jeg nok faktisk byttet. Er dette en psykolog med offentlig støtte? Betaler du egenandel? Eller er det privat? Evt dps? Jeg ville tatt kontakt med fastlegen igjen, og bedt om en ny henvisning. Forklart grunnen, og startet på ny med å ringe rundt/sende brev til aktuelle psykologer. Kanksje du kan fortsette hos den psykologen du går hos nå mens du evt står på venteliste. Har du tatt opp med psykologen din hvordan du føler det? Det kan være vanskelig å ta opp, men KAN også være det som skal til for at dere får en mer genuin relasjon og dialog.. Anonym poster: 466a85f8df6120291dcad38fb7c38c99
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Det er på dps. Nei, har ikke tatt det opp, og vet ikke om jeg "tørr"... Anonym poster: cbc1a259c71a3b1fcca45b15a57ddcc9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Takk for svar. Har gått i snart 1 år, og føler for å bytte fordi psykologen er borte veldig ofte, så jeg blir uten i fler uker i strekk da vi har en plan om en dag hver uke. Føler ikke jeg får så mye hjelp, men at psykologen heller sitter å gjesper og vil ha meg ut der fortest mulig. For meg er situasjonen min helt låst, men for henne er det lett å si at jeg må bare gjøre slik ellers kommer jeg ikke videre.. Anonym poster: cbc1a259c71a3b1fcca45b15a57ddcc9 Bytt! Anonym over her sier noe om å ta det opp med psykologen for å få en bedre dialog - som i mange tilfeller kanskje vil være det rette å gjøre - men det vil nok ikke hjelpe på fraværet. Det er viktig å ha en plan, og å holde seg til den, et fast opplegg. Hvis psykologen din er så mye borte at det går ut over behandlingen din, skal du bytte psykolog. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet! Lykke til Anonym poster: 9e54f67d00d37d63acc4857f1b64ff4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå