Gå til innhold

Gravid utenfor livmoren.. Erfaring noen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt søskenbarn har fått vite i dag at hun kanskje er gravid utenfor livmoren. Ble innlagt pga smerter.. Hun er ikke så langt på vei ennå, så de får ikke sjekket på ul ennå om det er utenfor el ikke ennå..

Noen som vet ha som skjer fremover nå da?? Hun har endometriose, og det er derfor de tror hun er gravid utenfor livmoren..

Anonym poster: 4d9ea7ee764e4d08910b832f6879df43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært gravid utfor livmoren. Det ble kikkhullsoperasjon for å fjerne det på meg, det satt fast i egglederen. Har i ettertid fått tre barn, så ingen invirkning på fertiliteten hos meg.

Anonym poster: 587bc11576927811ae2dc489f5f4c326

Skrevet

Om diagnosen bekreftes, vil det oftest bli en liten operasjon for å fjerne embryoet. Ganske ofte må man da fjerne egglederen.

Konsekvensen av en fjernet eggleder er at man bare vil kunne bli naturlig gravid i de syklusene hvor egget slipper fra den andre siden (du har eggstokker og eggledere på begge sider).

Anonym poster: af84a88eab1fcad7593373014c9a285e

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg har vært med på en slik operasjon, jenta fikk beholde egglederen nettopp fordi det var så tidlig i forløpet at egglederen ikke hadde sprukket eller tatt skade på noen måte. Det var ikke kikkhullsoperasjon, men det ble ikke store arret. Hun kunne vel være 6-8 uker på vei, og de så dette på innvendig UL.

Skrevet

Om diagnosen bekreftes, vil det oftest bli en liten operasjon for å fjerne embryoet. Ganske ofte må man da fjerne egglederen.

Konsekvensen av en fjernet eggleder er at man bare vil kunne bli naturlig gravid i de syklusene hvor egget slipper fra den andre siden (du har eggstokker og eggledere på begge sider).

Legen som opererte meg sa at den eggstokk som blir igjen vil kompensere for den som er borte. Det er heller ikke slik at egget slipper annenhver gang fra hver eggleder.

Skrevet

Legen som opererte meg sa at den eggstokk som blir igjen vil kompensere for den som er borte. Det er heller ikke slik at egget slipper annenhver gang fra hver eggleder.

Det er gjerne tilfelle om man også må fjerne eggstokken (hvilket er noe sjeldnere enn at man bare fjerner eggleder).

Om eggstokken er på plass, vil denne vanligvis modne egg som tidligere, selv om de ikke ledes til livmoren og kan naturlig befruktes. Det stemmer at det ikke er noe system i når det er hvilken eggstokk som slipper egg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...