Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Dere som har uttale av kj-lyden som fanesak.... Lost case! Ungene deres kommer ALDRI til å legge det av deg. Og gjett hva?! Det er ikke pga latskap. Kast bort energien på andre ting! Anonym poster: 48061a42e107310b95cc59912aa9a2d7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Tull og tøys! Dette handler aller mest om å rette på dem tidlig i prosessen, slik at man får luket det bort. Hvis foreldrene, og f.eks. de ansatte i barnehagen er bevisste, og rettleder barna og lærer dem forskjell på ski og kino, skjære og kjære, så er ikke dette noe problem. Dette er en begynnende sosiolekt, og en "motesak" - noen har funnet på at det er "fint" og "søtt" å snakke slik, og når disse ikke har blitt rettet på, så utvider det seg. Da bærer disse det videre når de selv blir foreldre. Det kunne ikke falle meg inn å la ungene mine si schino og schøttkaker, gitt. Jeg lar forøvrig ikke elevene mine si det heller. Anonym poster: 9fe0c41cde5c85d896822623d70e0eea
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Bare å rette på dem det. Samme som hvem bil og hvem lampe. Det går ann å ta seg sammen, det er bare latskap.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Språket forandrer seg desverre. Før var det forskjell på tak og tak (hustak og ta i et tak), både på skrivemåte og uttale (alt for lenge siden, men jeg kom ikke på noe bedre eksempel). Den lyden er nå borte fra språket fordi det har en tendens til å bli enklere. Kj-lyden er muligens på vei til å forsvinne, men jeg ønsker likevel å gjøre en innsats for at mine unger kan forskjellen. Jeg tror det vil bli lettere for dem å skrive riktig. Ellers skulle jeg vel heller ønske at det var skj-lyden som forsvant, men jeg kan vel ikke akkurat gjøre noe med det... Anonym poster: 52ac36b4d32415dabac1c51fa0c42d43
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Nei, det er ikke mote eller latskap. Det er ubevisst. I Bergen har kj-lyden vært borte lenge. På strilelandet uttales den tsj (me ska på tsjino). Bruk energien på å lære ungene høflighet, gode verdier, osv. Anonym poster: 48061a42e107310b95cc59912aa9a2d7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Bare å rette på dem det. Samme som hvem bil og hvem lampe. Det går ann å ta seg sammen, det er bare latskap. Nei, det er ikke det samme. Du snakker om grammatikk og jeg snakker om uttale. Anonym poster: 48061a42e107310b95cc59912aa9a2d7
lowe+spire Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Jeg sliter med kj- og sj-lyden. Gikk til logoped for det når jeg var liten. Men det har ikke hjulpet så veldig. Har enda problemer med det. Så jeg uttaler kjære og skjære NESTEN likt. Synes selv ikke det er noe pent å prate slikt, så prøver å uttale det riktig som best jeg kan, men hører jo ofte at det blir litt blanding av lydene
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 ? Ungen min har alltid uttalt kj-lyden riktig Anonym poster: 3b896a7bb1aa83cc7adb1e8bf427fee5
Gjest Lagå Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 Jeg klarer ikke å lage forskjell på skj-lyden og kj-lyden. Skjell og Kjell blir helt likt for eksempel. Jeg har blitt retta på siden jeg var liten, men det går ikke. Det er ikke fordi jeg er lat og ikke prøver, men det er noe jeg rett og slett ikke får til
Caprica Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 Treåringen har siden han lærte å snakke uttalt kj-lyden rett. Så det er selvfølgelig ingen lost case, det er opp til foreldrene De som uttaler kj som skj pga dialekt er noe annet. Men det er kanskje med denne lyden som med skarre - r, den sprer seg! Vi må innse at språket er i konstant forandring. Når det er sagt, jeg kommer til å jobbe hat for at mine barn sier "hvilken" og ikke "hvem bil" og kjøtt, ikke skjøtt. Eldstemann er tre år og har sagt dette rett lenge. Og om han plutselig begynner å slurve med dette vil jeg være kjapt ute med å korrigere!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #11 Skrevet 22. mai 2013 Min fireåring sier KJ-lyden riktig... Spørs jo om det vil vare hvis alle ungene rundt han sier SKJ-lyd istedet.. men, men, tiden får vise. Jeg foretrekker jo naturligvis at han snakker korrekt, men jeg er nok enig i at denne lyden mest sannsynlig vil forsvinne.. Ikke i dag, og kanskje ikke i morgen, men om et par generasjoner vil nok kj-lyden være på betydelig tilbakegang. Det er mulig jeg sier dette fordi jeg er eldgammel og fordomsfull, men slik det er pr. i dag opplever jeg generelt at de grupper av ungdommer som ikke uttaler kj-lyden er av en litt annen sort enn de som gjør det. Anonym poster: 50cffa2158474fc6996002426e98af03
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #12 Skrevet 22. mai 2013 Mine to eldste sier i alle fall kj-lyden riktig, så barn kan det hvis de vil. Hører noen venner av de som sier sjino, sjøkken osv, og gremmer meg hver gang. Det går fint an å¨lære et barn å snakke riktig.... Anonym poster: a56c45360f16ad7c6219a214aa9338a2
Barbarella og froskebarna Skrevet 22. mai 2013 #13 Skrevet 22. mai 2013 Enig med dere som sier dette er språk i forandring. Det er ikke stort mer enn 100 år siden Hamsun skrev sine verker, tenk hvor mye språket har forandret seg på denne tiden!! Jeg kommer allikevel til å jobbe for at mine barn vet forskjellen, men godtar det jeg ser på som uunngåelig her på østlandet - at kj-lyden forsvinner. 4-åringen sa kj og skj perfekt før, men nå blir de lydene mer og mer like. I tillegg merker jeg at Østfold-L'en sniker seg mer og mer inn, og e'en heller i enkelte ord mot æ. Alt er tidlige stadier av dialektendring i dette området (har jeg lest), og jeg kommer ikke til å gjøre så mye for å bekjempe det, tror jeg. Bare å venne seg til det i stedet for å bli gamle gretne grinebitere som synes alt var bedre før i tiden
Gjest sug lut Skrevet 22. mai 2013 #15 Skrevet 22. mai 2013 Det er ikke plutselig født masse degenererte barn som ikke "kan". Derfor vil det bli et klasseskille mellom de barna som har oppegående foreldre som sørger for å lære dem korrekt uttale, og de som har foreldre som synes det er søtt, greit eller uinteressant at de uttaler det feil.
Gjest Antarctica Skrevet 22. mai 2013 #16 Skrevet 22. mai 2013 Enig med dere som sier dette er språk i forandring. Det er ikke stort mer enn 100 år siden Hamsun skrev sine verker, tenk hvor mye språket har forandret seg på denne tiden!! Jeg kommer allikevel til å jobbe for at mine barn vet forskjellen, men godtar det jeg ser på som uunngåelig her på østlandet - at kj-lyden forsvinner. 4-åringen sa kj og skj perfekt før, men nå blir de lydene mer og mer like. I tillegg merker jeg at Østfold-L'en sniker seg mer og mer inn, og e'en heller i enkelte ord mot æ. Alt er tidlige stadier av dialektendring i dette området (har jeg lest), og jeg kommer ikke til å gjøre så mye for å bekjempe det, tror jeg. Bare å venne seg til det i stedet for å bli gamle gretne grinebitere som synes alt var bedre før i tiden Hvis ungen din kunne det før, men er i ferd med å avlære det, er det jo DU som er lat. Da handler det om miljø og motesak, ikke om at språket plutselig gjør en bråvending. For alle som argumenterer med at "språk er i endring" har bare plukka opp den øverste fjerdedelen av resonnementet. De neste tre fjerdedelene er at endringer i lydering tar hundrevis av år, at bortfall av en lyd IKKE kan skje dersom det samtidig gir bortfall av betydning og at språkendringer av denne typen ikke starter hos de yngste - for hoveddelen av brukerne tar ikke etter babyspråk, det er babyer som tar etter de øvrige brukerne. Kj/sj-endringen er dermed ikke sammenlignbar med andre språkendringer som f eks apokopen eller bortfallet av th-lyden. Kj/sj-sammenfall er en sosiolekt på samme vis som vestkantungenes allergi mot ordet "henne" (jeg ga boken til hun, som de sier.)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #17 Skrevet 23. mai 2013 Det er ikke plutselig født masse degenererte barn som ikke "kan". Derfor vil det bli et klasseskille mellom de barna som har oppegående foreldre som sørger for å lære dem korrekt uttale, og de som har foreldre som synes det er søtt, greit eller uinteressant at de uttaler det feil. Det er det dummeste jeg har hørt! Blir vel ikke noe klasseskille pga kj-lyden. Anonym poster: 48061a42e107310b95cc59912aa9a2d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #18 Skrevet 23. mai 2013 Det er ikke plutselig født masse degenererte barn som ikke "kan". Derfor vil det bli et klasseskille mellom de barna som har oppegående foreldre som sørger for å lære dem korrekt uttale, og de som har foreldre som synes det er søtt, greit eller uinteressant at de uttaler det feil. Det er det dummeste jeg har hørt! Blir vel ikke noe klasseskille pga kj-lyden. Anonym poster: 48061a42e107310b95cc59912aa9a2d7 Alle med en viss dannelse vil snakke korrekt - dvs bruke kj-lyd - og alle uten (pluss de med faktisk talefeil) vil si sj. Det er dessverre så enkelt som at dannelse synes. Anonym poster: dd1b3e08eb3e6f1982ff5905cbb3ead9
Barbarella og froskebarna Skrevet 23. mai 2013 #19 Skrevet 23. mai 2013 Jepp, på samme måte som at de uten dannelse på et tidspunkt begynte å si "du" i stedet for "De" osv. Kunne ha kommet med utrolig mange eksempeler på språkendring som har skjedd og som til og med de med dannelse har tatt til seg. Forresten så bor jeg i et område hvor folk har høy utdannelse. Ikke noe overklassesamfunn, men ingen med lav lønn har råd til å kjøpe hus her. Og det er i barnehagen gutten min har plukket opp kj-lyden. Du som sier at man er lat om barna plukker opp dette - hvor mye retter dere på språket til en fireåring..? Mange barn på den alderen klarer ikke å si R korrekt ennå, men jeg tror ikke det er lurt å rette på dem? Det kommer stort sett av seg selv, på samme måte som kj-lyden ville ha kommet av seg selv om det var normen der de bor.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #20 Skrevet 23. mai 2013 På gruppa til sønnen min i barnehagen er det kun han, ene og alene, som kan snakke rent. Og de begynner på skolen i august. Når jeg ser et par av de med smokk enda, så skjønner jeg jo at språket blir ødelagt! Jeg rettet på han når han var 4, og nå klarer han fint å si R . Anonym poster: afc138d4b0148e9338bb079c69d9dece
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #21 Skrevet 23. mai 2013 Bare å rette på dem det. Samme som hvem bil og hvem lampe. Det går ann å ta seg sammen, det er bare latskap. Nei, det er ikke det samme. Du snakker om grammatikk og jeg snakker om uttale. Anonym poster: 48061a42e107310b95cc59912aa9a2d7 SNAP! Anonym poster: 82c9ee029596dea8f55e8d5f9d4d8d18
Barbarella og froskebarna Skrevet 23. mai 2013 #22 Skrevet 23. mai 2013 Ja enig i det med smokk. Sønnen min har snakket rent lenge, og hatt tydelig R siden han var 2. Men han tar altså etter de andre når det gjelder kj-lyden, og dette er tydeligvis noe som sprer seg på linje med skarre-R i deler av Vestlandet, og det tror jeg bare vi må akseptere :-) Tenk hvor mye de eldre ergrer seg over vår generasjon og hvor annerledes vi uttaler ting og hvilke ord vi bruker! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå