Gå til innhold

Denne flommen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man leser om folkets opplevelser skulle man tro det kom så brått på?

Men gjorde den det når de på forhånd fikk vite at det var fare?

Ødelagte fotoalbum osv.. hvem legger slikt i kjelleren når de bor i et flomutsatt område???

Biler under vann når man ser at de kunne ha satt de en meter eller to høyere på egen eiendom, eller kanskje tatt de vekk på forhånd? "Just in case" senario tenker jeg.

Jeg synes folk virker lite "påen" for å redde seg og sitt..

Eller er de så vante med flom at de ikke tror det blir så ille?

Anonym poster: ee03cff91123315efe1ea094bdd03802

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har jo bodd på samme plass i alle år, som i 35 år uten å ha opplevd flom før. Bilen har sikkert vært parkert samme sted i alle år også. Hadde vi plutselig fått flom her hadde mye gått tapt. Ja vi bor i Hedemark og er jo advart, men Hedemark er stort! Her vi bor har vi aldri hørt om flom før...

Anonym poster: ffd58682328c89f352535fe814ee7a24

Skrevet

Vi hadde 50 årsflom i 2012 og vi fikk beskjed at husene våre var trygge for den, så ingen ting ble gjort. Men når kloakken kommer opp i alle kjellere i husene som var 100 % trygge er det lite man får gjort kan jeg si deg. Spesielt når det skjer på natta og våkner opp til at kjelleren har vann til taket.

Ikke altid vannet som ødelegger og som regel har mange bodd på samme sted i over 30 år og ikke opplevd flomm i sitt område på den tiden.

Når ekspertene sier at husene er trygge så stoler man på dem, men vi mistet verdier for over 300 000 fordi kloakken slo inn i kjelleren. Ikke vannet...

Anonym poster: b7fca21ec66b6ed8f857af4df4efedfc

Skrevet

Kjenner flere som bor der tror mye kunne vert spart om de hadde blitt bedre advart. Eksempel noen uker før.

Hadde jo kostet lite for de det gjelder og bære fotoalbum bøker og alle ting opp på loftet!

Men de viste ikke at de var utsatt trodde det gjaldt andre steder.

Skrevet

Men kan man klage over at det nye huset blir tatt av flommen, når akkurat det samme skjedde med det gamle huset for 2 år siden?

Man har altså valgt å bråygge seg et nytt hus på akkurat samme sted som flommen gjorde totalskade for et par år siden..

Anonym poster: 693e45c42cc76fc14b3344b257c5f210

Skrevet

På kvam for eksempel er det ikke bare kjelleren som er under vann, for mange er det vann i første etasje, for andre er hele huset forsvunnet.. Det var god forvarsel på nett og delvis i avis, men ikke alle har full tilgang til dette.

Vi lever i en tid hvor bare fåtallet kan sikre og evakuere seg før flom ol inntreffer. Og om dere tror man får avslag på ny tomt på tryggere sted, så drømmer dere, en tomt koster penger!

Anonym poster: 2bc756add4e0cf361c20cbe23e09ea2b

Skrevet

Er det ikke mer enn bittelitt ufølsomt å sitte på sin høye hest eller et sted med tørre sko og påstå at de kan skylde seg selv? Dessverre er vi nesten alle sammen innstilt på å tenke at det skjer ikke meg. Heldigvis er vi nesten alle sammen innstilt på å tenke at det skjer ikke meg. Hvis vi alle hele tiden tok høyde for i verste fall, hadde vi sikkert hatt tørre fotoalbum, men vi hadde sikkert også vært ganske stresset.

Skrevet

Er det ikke mer enn bittelitt ufølsomt å sitte på sin høye hest eller et sted med tørre sko og påstå at de kan skylde seg selv? Dessverre er vi nesten alle sammen innstilt på å tenke at det skjer ikke meg. Heldigvis er vi nesten alle sammen innstilt på å tenke at det skjer ikke meg. Hvis vi alle hele tiden tok høyde for i verste fall, hadde vi sikkert hatt tørre fotoalbum, men vi hadde sikkert også vært ganske stresset.

Så enig! Og ja, en tomt koster mange steder mye penger.

Anonym poster: a4ba5b8dadeb7c14850406636ed2be90

Skrevet

Det gikk vanvittig fort, og enkelte steder er man ikke advart. Her jeg bor gikk det kun en liten time fra små-elver var under kontroll, til at veier raste sammen og ble stengt. Jeg kom hjem fra trening og da var veien ned mot boligfeltet dekket av rennende vann, men ikke så mye at det var noen fare. Da jeg skulle på butikken 1 time seinere så var hele veien en stor elv, og det var lagt opp sperrer for å prøve å få vannet vekk. Veien var helt ødelagt, så det var umulig å ta seg frem. På 1 time ble parkeringsplassen til butikken her dekket og butikken full av vann uten noen advarsler om at det skulle skje.. Så enkelte steder var det faktisk ikke tenklig at det kunne skje. Så flere biler her hvor kun taket var over vann.. kan lett skje hvis man tilfeldigvis var borte på det tidspunktet.

Anonym poster: 7ff665232ef0a3ab68b2b9fcd1e3bbbb

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kjekt å være tørr på bena og si slikt?

Tenk på alle som mister ALT de eier her og nå, de som ikke vet om de har et hjem komme til når dette er over osv. Synes du er ekstremt ufølsom her HI!

For mange gikk det fra "vi har kontroll" til "full kaos" på under en time. Mange av de som er rammet, ble ikke varslet på forhånd, for de var ikke regnet som truet før det hendte.

Skrevet

Dere aner ikke hvor fort det gikk. Steder man ikke normalt er plaget med vann flyter bort.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kjenner til Kvam og folk som bor der, mennesker som ikke kunne sett for seg at de ville bli påvirket stort av dette, er rammet så det holder...

Skrevet

Har du noen gang vært nord for Sisenkrysset eller???

Det har kommet 70mm med regn på under 24t det er mer enn det pleier å komme på 1 måned!!!

Jeg var ved Mjøskanten på mandag og Mjøsa ( Norges største innsjø) har steget med 30 cm på TRE dager og nå er enda ikke flomtoppen nådd....

Ta deg en tur oppover Gudbrandsdalen nå så tar du en tur i sommer for å se hvordan bekker og elver egentlig ser ut!!

Anonym poster: 0fadfcbbb62cef030f1d2fbf92d1b2b7

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Mjøsa når ikke sin topp før ut i neste uke, antakligvis først på torsdag.. Mye nedbør i Hedmark og oppland i vente også med andre ord.. På Torpa kom det jo nesten 14 mm i går alene.. Da kan man tenke seg hvordan det er lenger opp i dalene...

Skrevet

Du er tørr og har det fint der oppe på din høye hest?!

Det går fort skal jeg love deg. Vi har elva rett ved husveggen, men det skal visst ikke være fare for at elva blir så stor at det vil være noen fare her har de sagt.. Men jeg vet ikke helt jeg, bare siden kl 18 i kveld så har elva vekst MANGE meter. Og siden det regner ganske bra, og med store vannmengder nordover som kommer ned hit og vi ser at elva nærmer seg kanten nå, så blir det vakt her i huset i natt og fremover til vi tørr å stole på at det er trygt. Slik at det hvertfall er en som er våken og kan følge med, selv om det ikke blir mange timene med søvn på hver. Vi har ingen familie i nærheten(svigerfamilien kommer vi oss ikke til p.g.a. store vannmengder og ødelagte veier og min familie er 4timer i bil unna) og vennene våre er like utsatt som oss, så vi har liksom ingen steder å gjøre av oss heller. Kunne redde verdier med å plassere på loft? Så heldig du er som har loft da gitt, har ikke det vi, og alt er på en flate også.. Hvor mener du vi skal gjøre av alt hvis elva virkelig blir så stor som i -95? Blir takknemlig om du har svar på det. Tulling!

Anonym poster: 8da3adec5d1499d1dfeb1eb74fe0fe0b

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til så kjenner jeg folk som bor der, mye kunne vert reddet hos dem jeg kjenner om de hadde fått beskjed fra de som mistenkte dette ville skje.

mener ikke at problemene hadde vert løst og at alt hadde gått helt fint-fint. men det kunne gått bedre for noen om de hadde blitt bedre informert.

Skrevet

Men da må de jo først også bli informert. Jeg vet om flere som har fått beskjed om at det skal være helt trygt, ingen fare for flom akkurat hos dem. Men hva har skjedd 1-2time etterpå? Joda, der var elva kommet. Får du beskjed om at det er trygt, så stoler man jo på det.... Men etter andres erfaring på dette området, så tørr ikke vi selv å stole på disse beskjedene. Så vi har pakket oss noen bagger med det aller nødvendigste å satt ut i ene bilen, og skulle det virkelig bli noen fare så er det bare å få med barn og komme seg vekk.

Anonym poster: 8da3adec5d1499d1dfeb1eb74fe0fe0b

Skrevet

Men kan man klage over at det nye huset blir tatt av flommen, når akkurat det samme skjedde med det gamle huset for 2 år siden?

Man har altså valgt å bråygge seg et nytt hus på akkurat samme sted som flommen gjorde totalskade for et par år siden..

Anonym poster: 693e45c42cc76fc14b3344b257c5f210

Tja...Hva ville du gjort i den situasjonen...? Du kunne jo PRØVD å selge ditt flomskadde hus, men tror neppe noen hadde kjøpt det.

Vi bor i gausdal, og er fortsatt isolert fra omverdnen. Vi har fått strømmen tilbake i dag, men brua opp til gården vår er borte, og veien delvis rast ut..Så her sitter vi da, og blir vel her en ukes tid. Huset er i godt hold heldigvis, værre er det for naboen med halve gården under vann.. Og dette skjedde FORT!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...