Gå til innhold

Både feriepenger og permisjonspengene denne mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om vi får begge deler denne mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du i tilfelle ingenting når du skal ha ferie.

Anonym poster: 680a5aa116e8293168be99daea16a74a

Skrevet

Ja, om du har feriepengerettigheter fra i fjor og ikke skal ha ferie enda så får du det.

Anonym poster: 86015479a0c3165c3b4c873f34f7ec26

Skrevet

Ja, om du har feriepengerettigheter fra i fjor og ikke skal ha ferie enda så får du det.

Ikke alle steder. Mange steder betaler de bare ut feriepenger når du faktisk har ferie. Det er langt fra noen selvfølge å få dem nå.

Skrevet

Jeg har rett til feriepenger.

Arbeidsgiver har sendt brev til Nav om at jeg skal ha 5ukers ferie i juli + 1 uke i aug.

Skrevet

Arbeidsgiver har sendt brev til Nav om at jeg skal ha 5ukers ferie i juli + 1 uke i aug.

Da får du sansynlig vis feriepengene da og foreldrepenger nå, men noen betaler ut alle feriepengene på denne tiden og så må du selv sørge for å spare dem til du skal ha ferie.

Skrevet

Da får du sansynlig vis feriepengene da og foreldrepenger nå, men noen betaler ut alle feriepengene på denne tiden og så må du selv sørge for å spare dem til du skal ha ferie.

Okei. Da får jeg vente og se.

Skrevet

Om det er nav som skal betale ut feriepenger så får du de nå.

Foreldrepenger får du fra nav så lenge du ikke har krysset av på ferie, nav aksepterer bare 4 uker ferie midt i permisjonen.

Men om det er arbeidsgiveren din som skal betale ut feriepenger og arbeidsgiver som forskuddterer foreldrepenger kan det bli annerledes.

Skrevet

Ikke alle steder. Mange steder betaler de bare ut feriepenger når du faktisk har ferie. Det er langt fra noen selvfølge å få dem nå.

Det du sier her er bare tull, arbeidsgivere er pliktig til å betale ut feriepenger nå.

Om de trekker deg i lønn for ferie nå, eller venter til du avholder den er derimot en helt annen ting

Skrevet

Om det er nav som skal betale ut feriepenger så får du de nå.

Foreldrepenger får du fra nav så lenge du ikke har krysset av på ferie, nav aksepterer bare 4 uker ferie midt i permisjonen.

Men om det er arbeidsgiveren din som skal betale ut feriepenger og arbeidsgiver som forskuddterer foreldrepenger kan det bli annerledes.

Det med 4 uker ferie er sant. Det bør du skynde deg å få rettet på, hvis ikke kan både du og mannen miste retten til videre foreldrepenger etter ferien.

Skrevet

Det du sier her er bare tull, arbeidsgivere er pliktig til å betale ut feriepenger nå.

Om de trekker deg i lønn for ferie nå, eller venter til du avholder den er derimot en helt annen ting

Nei, her er det nok du som tar feil :)

Dette er hva ferieloven skriver om saken:

§ 11. Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. (2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie)

Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1.

Feriepenger for ferie som på grunn av forhold som er nevnt i § 9 nr. 1 og 2 verken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp.

Gjest sussie77
Skrevet

Feriepengene fra Nav kommer nå denne måneden :)

Skrevet

Jeg regner med det er Nav som betaler feriepengene?

Jeg har søkt om ferie midt i permisjon og fått svar. Da blir permisjonen forskyvet med de 4 ukene.

Skrevet

Jeg har søkt om ferie midt i permisjon og fått svar. Da blir permisjonen forskyvet med de 4 ukene.

Hvis du opparbeidet deg feriepenger ved å jobbe som vanlig i 2012 er det arbeidsgiver som betaler ut feriepengene. Om du derimot var sykmeldt hele året eller hadde permisjon med foreldrepenger utbetalt fra NAV hele året er det NAV som betaler ut feriepengene. Hvis du arbeidet noe og fikk noe fra NAV får du noen feriepenger fra NAV og noen fra arbeidsgiver, begge deler i forhold til hva du opparbeidet deg av rettigheter der.

Skrevet

Sjekk for sikkerhets skyld det med 5 og 4 ukers ferie. Sansynlig vis er det i orden om du har fått svar, men ville være dumt å miste foreldrepenger pga en slik dum bagatell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...