Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 "Om dere er slik som meg, så er dere og medlemmer på enkelte grupper på facebook som omhandler svangerskap/barn/foreldrerollen osv. Sider eller grupper der vi spør hverandre om saker og ting vi lurer på. Det er en første gang for alt her i verden, og mange har spørsmål rundt alt dette med svangerskap, fødsel, barsel, småbarnstid. Rett og slett alt dette med å bli eller være forelder. Etterhvert som vi erfarer nye ting får vi muligheten til å gi andre tips, råd og veiledning i det nye de skal erfare. I de fleste tilfeller er det godt ment. Noen ganger kan svarene og tolkes i negativ retning, siden skrevne ord ikke inneholder tonefall eller smil, medmindre en bruker såkalte smileys da, men det kan jo og tolkes både sarkastisk og ironisk. Alle har vi spurt spørsmål som vi føler oss dumme for å spørre, og alle har vi sett spørsmål som ikke er helt smarte og. Og hvor mange ganger ser vi plutselig at foreldre rundt oss spør: Gjør jeg noe feil? I hele situasjonen er vi sårbare for hva andre rundt oss ser og mener, hva andre antar og sier. For hvordan vet vi at de valgene vi gjør er riktige? Og hva er egentlig riktig? Og hvem skal det være riktig for? Skal det taes hensyn til barnet, foreldrene eller familien som helhet? Det finnes antageligvis nesten like mange svar som det finnes mennesker, for vi velger forskjellig, selv om vi ikke alltid sier vår helt ærlige mening, eller hvordan vårt syn på hva "riktig" er. Hvor sårbare er vi da, når spørsmålet Gjør jeg noe feil? dukker opp? Ofte sitter akkurat den forelderen da nervøs og venter på svaret, redd for å bli dømt nedenom og hjem, for å ha "mislykkes" i sin rolle der hun eller han er i livet der og da. De som svarer på et slikt spørsmål, sitter med stor makt. Kanskje større makt enn de selv tror. For de som svarer, kan være støttende i sine ord, eller såre, kanskje uten selv å vite det. For det meste vi sier og skriver kan tolkes, både i positiv og negativ retning. Og hvertfall når vi er på det mest sårbare, og kanskje ikke venter oss et positivt ord, en klem, eller bare et smil. Og det er lett å glemme, at det var en gang en første gang for oss og! Det kan være noe å tenke på, den makten vi har, når vi skal gi andre råd? Så er det bare å håpe på at de som får råd, tolker det i positiv retning og. For vi ville vel ikke svart om vi ikke mente det godt?" http://mammanett.no/blogg/trillerund/god_mamma_evnen_til_aa_saare Anonym poster: 4b65bb511e0f694a9adce822c389e27d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Jeg er åpenbart ikke slik som deg. Og jeg synes det er helt greit å gi tydelig svar på ting, selv om svaret er negativt. Anonym poster: f1484ac6e906b64f1bbf7ee2e56f7265
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Jeg er åpenbart ikke slik som deg. Og jeg synes det er helt greit å gi tydelig svar på ting, selv om svaret er negativt. Anonym poster: f1484ac6e906b64f1bbf7ee2e56f7265 Men selv du ser sikkert forskjellen på å si noe negativt på en skikkelig måte og på det å si noe negativt kun for å såre og for å slenge dritt Anonym poster: 4a5d3d84d0e6e161595d062f8c1d7039
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Hvis man ikke tåler svaret, så stiller man ikke spørsmålet. Så enkelt er det. Anonym poster: ee03a922fc0004d359663cb815100bd1
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Dette er et nettforum, ikke barnetv. Nettet fungerer på ulike måter. Noen trenger å få en utblåsning, noen kjeder seg, noen liker å føle seg flinke.. og derfor vil man også få ulik respons fra folk. Anonym poster: d333bc88c080e1f1a00654219e4a197e
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Oioi, ser dere føler dere truffet og må slenge litt ekstra på. Jaja, kanskje for mye å forvente at man kunne ha en ok debatt rundt hvordan man "snakker" med hverandre på nett Anonym poster: 4a5d3d84d0e6e161595d062f8c1d7039
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Jeg tror rett og slett denne debatten er dødfødt. Så lenge man kan være anonym kan man i praksis si hva man vil, enten man bør eller ei og det vil folk fortsette med. Forøvrig synes jeg det er litt spesielt med de som lar random folk på nettet få dem til å føle seg som en dårlig mor. Anonym poster: a77814703721b1fe774a0a2ea77406c2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Oioi, ser dere føler dere truffet og må slenge litt ekstra på. Jaja, kanskje for mye å forvente at man kunne ha en ok debatt rundt hvordan man "snakker" med hverandre på nett Anonym poster: 4a5d3d84d0e6e161595d062f8c1d7039 Du har jo fått svar på hvordan andre ser på dette. At de ikke er enige med deg betyr jo ikke at det er noe galt med svarene. Jeg ser ingen drittkasting eller usakligheter i svarene du har fått. Kansje noe av debatten også burde gå på hvordan man tolker de svarene man får? Anonym poster: 582b377ec46fc5be47f7415b77b782b8
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 Jeg skjønner hva du vil frem til. Men så var det dette med å velge sine kanaler... Anonymforum på BIM/DIB er nok ikke stedet å spørre hvis du gruer deg til svaret, da bør man kanskje bruke andre fora. De fleste svarer ordentlig når de må signere med nick. En annen ting er at hvis du får flere svar som antyder at du har gjort noe riv ruskende galt, så kanskje man bør gå litt i seg selv og innse at man faktisk har gjort noe feil? Kjenner ikke til facebookgrupper, så det kan jeg ikke svare på. Og jada, jeg er enig i at man selvsagt kan, og bør, svare på en ordentlig måte, det skulle egentlig bare mangle, men det nytter ikke å fortelle folk her i alle fall Anonym poster: 864f19c82f7115c692f7a889665d89c7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 Folk har forholdsvis sterke meninger knyttet til nettopp dette med graviditet, fødsel, barseltid og småbarnstid. Så hvis man spør `Er det greit at jeg bruker skrikekuren på barnet mitt` eller `Ammingen sliter meg ut, når kan jeg begynne å gi mme? ` , kan man ikke vente seg annet enn reaksjoner, i alle retninger. På slike forum som dette vil slike temaer raskt bli konfliktfullt fordi folk har et nært forhold til det som diskuteres, på godt og vondt.. Man blir personlig engasjert! Hvis man ønsker seg et helt nøytralt svar, er det ikke bedre å spørre på helsesøster eller andre som kan vite om du gjør rett eller galt? Det er selvsagt viktig at man er høflig, men ikke alle er like flinke til å formulere seg. I tillegg kan det være lett å misforstå det skrevne ord. Sånn for orden skyld; Alt dette er sagt med et smil Anonym poster: ee03a922fc0004d359663cb815100bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå